Z bezpečnostních důvodů pořadatelé předčasně ukončili 10. etapu rallye Dakar. Kvůli bouři se tak posádky vyhnuly závěrečnému třicetikilometrovému obávanému úseku v dunách a maratonskou etapu v poklidu dojely do bivaku. Závod přitom skvěle rozjel severočeský hybridní kamion Gerta Huzinka, který byl klasifikovaný na čtvrté pozici.
„Začal foukat silný vítr, který by zvláště v dunách mohl způsobit pořádné komplikace. Pořadatelé situaci nechtěli jakkoli podcenit, protože si byli vědomi, že by nedokázali zajistit bezpečnost jezdců, a proto etapu zkrátili. Nikomu se nic nestalo, což je z mého pohledu to zásadní. Posádky se tak v poklidu dostanou do bivaku ve Shubaytahu, kde alespoň bez větších problémů přečkají maratonský úsek bez naší pomoci a zítra se vydají zase zpět.
Pro nás je to samozřejmě výhodné, protože všechny kamiony alespoň do bivaku dorazí v pořádku a posádky se budou moci plně koncentrovat na zítřejší výkon, než aby musely řešit ještě technické problémy, které tu jsou prakticky na denním pořádku,“ podotkl Mario Kress z MKR Technology, konstruktér čtyř závodních renaultů.
Kressovým strojům se ale dařilo. Právě Gert Huzink z týmu Riwald Dakar, který jede pouze s navigátorem Robem Buursenem, byl v 10. etapě klasifikován na čtvrté pozici a tím vylepšil svůj letošní nejlepší výsledek. Na nejrychlejšího Šibalova mu ale příliš nechybělo. Od vítězného času ho dělila pouze minuta čtyřicet. Za sebou dokonce nechal i suveréna letošního ročníku, Rusa Andreje Karginova, který s přehledem vyhrál předchozí čtyři etapy a soutěž od 4. dne vede. Těsně za elitní desítkou pak skončil Huzinkův týmový parťák z Riwald Dakar Pascal de Baar, který skončil desátý. Patnáctá příčka patřila Martinu van den Brinkovi z Mammoet Rallysport jedoucímu s červeným renaultem s „čumákem“ přezdívaným Sherpa. Hasič Richard de Groot přivedl čtvrtý severočeský kamion hned pozici za ním.
Pořadatelé 10. etapu mezi Haradhem a Shubaytahem zastavili po 345 kilometrech. Původně měla měřená speciála mít 534 km a v závěrečných třiceti kilometrech v dunách se měl definitivně lámat chleba letošního ročníku.
Na čele tak dále zůstává Karginov. Na třináctou pozici poskočil Richard de Groot, Martin van den Brink je dvaadvacátý a dvě pozice za ním je Gert Huzink. Dvojice po předchozích problémech už ale přišla o šance na výrazně lepší celkové hodnocení, ale jak ukázala 10. etapa, stále je možné se postarat o dílčí úspěch.
Při předposlední 11. etapě se posádky vrátí do bivaku v Haradhu, kde se opět potkají se svým servisním týmem, který stroje připraví na páteční poslední dějství. Od konečného cíle v Qiddiye je dělí už je dvanáct set kilometrů, na kterých bude lehce přes sedm set padesát měřených.
Výsledky – 10. et. – Haradh – Shubaytah (345km):
- Shibalov (RUS) Kamaz 2:12:12
- Sotnikov (RUS) Kamaz +1:08
- Nikolaev (RUS) Kamaz +1:30
- Huzink (NED) Renault +1:41
- Karginov (RUS) Kamaz +2:27
11. de Baar (NED) Renault +11:36
15. van den Brink (NED) Renault +21:28
16. de Groot (NED) Renault +28:34
Celkově:
- Karginov (RUS) Kamaz 40:20:04
- Shibalov (RUS) Kamaz +36:08
- Viazovich (BLR) MAZ +1:40:00
- Loprais (CZE) Praga +2:21:18
- Sotnikov (RUS) Kamaz +2:48:10
13. de Groot (NED) Renault +8:41:24
22. van den Brink (NED) Renault +34:33:35
24. Huzink (NED) Renault +40:47:54
Komentáře