Dakar začal pořádně zostra

6 ledna 2020, 10:29

Velmi zostra odstartoval 42. ročník Rallye Dakar. Zatímco v předchozích letech byla úvodní etapa spíše symbolická, letos pořadatelé slíbili jeden z nejtěžších závodů v historii a posádky tento fakt cítí od prvních kilometrů. Náročná trať dává od počátku zabrat i řadě favoritů. Severočeské kamiony z dílny MKR Technology s nástrahami bojují, na pódium to ale nevyšlo.

MKR Technology na Dakar 2020

„Závod jsme nerozjeli vůbec špatně, ale nakonec děláme, co můžeme, abychom se dostali do cíle. Kluci měli řadu defektů a bohužel jsme hned na začátku měli i větší technické problémy, ale věřím, že se podařilo vše dát do kupy a zítra vyjedeme v plném složení. Jsme na začátku, vůbec nemá smysl dělat jakékoli závěry, protože co se dnes stane jednomu, může zítra potkat druhého,“ sdělil Mario Kress, konstruktér severočeských renaultů.

Posádky si v sobotním podvečeru užily slavnostní start, ale v neděli už závod odstartoval naplno a úvodní zkouška byla pořádnou prověrkou. První etapa z Džiddy do Al Wejhu měřila dlouhých 752 kilometrů a 319 pak měla měřená část. Etapa přitom nabídla vše, na co se účastníci Dakaru těší – rychlé a technické pasáže, ale také kamení, písky a s nimi spojené zrádné duny

. Nejlépe si s nástrahami trasy poradil Rus Shibalov, který cílem projel za tři hodiny čtyřicet. Druhý byl Bělorus Vjazovič s MAZem a třetí Holanďan van Kasteren s ivekem ztratil lehce přes tři minuty. Velký boj svedly také severočeské renaulty z dílny MKR Technology. Dlouhou dobu se všechny držely v popředí, když Martin van den Brink se v první třetině závodu držel na bronzové příčce.

„Jenže pak přišly defekty. Martin se musel zastavit hned třikrát,“ podotkl Mario Kress.

MKR Technology na Dakar 2020

Nakonec jezdec týmu Mammoet Rallysport uzavřel druhou desítku s hodinovou ztrátou na vítězného Shibalova. Podobné komplikace potkaly i další dva holandské jezdce židovických speciálů. Pascal de Baar z Riwald Dakar jel velmi pěkný závod, ale kvůli potížím nakonec sice dojel nejlépe z celého kvarteta, ale v hodnocení zajel až patnáctý čas s odstupem lehce přes půl hodiny na nejrychlejší. Hned za ním s dalšími čtyřmi minutami byl holandských „hasič“ Richard de Groot.

Největší patálie ale potkaly nejsledovanější z kamionů – historicky první hybridní kamion, který do závodu odstartoval. Posádku pilota Gerta Huzinka zastavil zhruba v polovině závodu poškozený simerink na zadní nápravě a došlo ke ztrátě oleje. Opravu posádka řešila dlouhé hodiny a nikdo netušil, co bude dál. Podle posledních zpráv se kamion podařilo rozjet a míří do bivaku.

„Moc času na opravy před startem další etapy mít nebudeme, ale věřím, že všechno zvládneme a další den budeme schopni jet zase naplno,“ nevzdává se nikdy Mario Kress.

Druhá etapa z Al Wejhu do Neomu má přesně čtyři sta kilometrů a téměř tři sta sedmdesát tvoří měřená část. Tentokrát by neměla být tak náročná co do terénu, ale spíše co do navigace.

Výsledky – 1. et. – Jeddah – Al Wajh (319 km):

  1. Shibalov (RUS) Kamaz 3:40:35
  2. Viazovich (BLR) MAZ +1:33
  3. van Kasteren (NED) Iveco +3:09
  4. Sotnikov (RUS) Kamaz +4:07
  5. Macík (CZE) Iveco +4:52
  6. De Baar (NED) Renault +32:33
  7. de Groot (NED) Renault +36:44
  8. van den Brink (NED) Renault +1:10:34

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!