Termostat – nezbytná součást chladicího systému

20 října 2023, 13:26

Dnešní nákladní vozidla jsou složité stroje, u nichž je každá součástka důležitá pro správný provoz vozidla. Mezi takové díly patří termostat, který hraje jednu z klíčových rolí v chladicím systému. V tomto článku se blíže podíváme na funkci termostatů v nákladních vozidlech a probereme jejich historii, vývoj a význam pro bezpečný a efektivní provoz těchto vozů.

Technologie termostatu

Materiál z vosku: Uvnitř termostatu je kapsle naplněná směsí z vosku. Při zahřívání chladicí kapaliny se vosk rozpíná a tlačí na ventil, aby se otevřel.
Bimetal: Starší termostaty mohou používat bimetalovou pružinu. Dva různé kovy spojené dohromady reagují na teplo různými způsoby, což vede ke stažení nebo roztažení pružiny a tím k otevření nebo uzavření ventilu.

Specifika fungování termostatu v nákladním vozidle

Nákladní automobily mají mnohem větší motory než běžné osobní automobily, což znamená, že produkují výrazně více tepla. Proto musí být termostaty v nákladních vozidlech robustnější a také velmi přesné.

Základní funkce termostatu:

zajišťuje optimální provozní teplotu motoru

zabraňuje přehřátí pohonné jednotky

zabraňuje nedostatečnému zahřátí pohonné jednotky

zvyšuje účinnost pohonné jednotky a snižuje emise výfukových plynů

Schéma chladicího systému a průtoku chladicí kapaliny

Důležitost správného výběru chladicí kapaliny

Chladicí kapalina ovlivňuje činnost termostatu. Chladicí kapaliny obsahují aditiva, která pomáhají chránit termostat a další součásti chladicího systému před korozí a usazeninami. Při výměně termostatu je třeba věnovat pozornost specifikaci chladicí kapaliny a nečistotám v systému. Aby chladicí systém fungoval optimálně, musí být udržován v dobrém provozním stavu, protože případné nečistoty mohou blokovat správné zavírání termostatu.

Význam správné teploty

Než se pustíme do problematiky nedostatečného zahřátí motoru, je dobré si připomenout, proč je teplota motoru tak důležitá. Výrobci automobilů vynakládají velké úsilí na to, aby motory pracovaly v určitém teplotním rozmezí. Když motor dosáhne optimální provozní teploty, všechny jeho součásti pracují nejúčinněji. Motorový olej má správnou viskozitu pro optimální mazání. Kovové díly se rozpínají tak, jak inženýři předurčili. Palivo se spaluje nejúčinnějším způsobem a emise jsou minimalizovány.

Nedostatečné zahřátí: neviditelný nepřítel

Moderní motory jsou konstruovány tak, aby co nejrychleji dosáhly a pak udržovaly určitou provozní teplotu. Mnoho řidičů si bohužel neuvědomuje, že dlouhodobá jízda se „studeným“ motorem může být stejně škodlivá jako s přehřátým.
Nedostatečné zahřátí způsobuje nerovnoměrné rozložení teplot uvnitř motoru. To znamená, že některé díly se mohou opotřebovávat rychleji než jiné. Uvnitř motoru se mohou hromadit karbonové usazeniny, které by se za normálních okolností spálily a odstranily, což vede ke snížení výkonu a potenciálně nákladným opravám.
Nedostatečné zahřátí má vliv i na motorový olej. Pokud motor nedosáhne správné teploty, olej nemá správnou viskozitu, což vede k nedostatečnému mazání. To může zkrátit životnost mnoha klíčových součástí motoru, například systému klika – píst a turbodmychadla.

Filtr pevných částic (DPF) a jeho role

Dnešní emisní normy vyžadují, aby výrobci montovali do vznětových motorů filtry pevných částic. DPF funguje tak, že zachycuje pevné částice z výfukových plynů a za vhodných podmínek je spálí.

Problém spočívá v tom, že proces regenerace DPF, při kterém dochází ke spálení částic, vyžaduje vysoké teploty výfukových plynů. Pokud motor pracuje při příliš nízké teplotě po delší dobu, může to narušit proces regenerace a vést k ucpání filtru. V extrémních případech to může vést až k výměně celého filtru, což je nákladná procedura.

Správná provozní teplota a výkon motoru

Optimální provozní teplota motoru je nezbytná pro účinné spalování paliva a maximální výkon motoru. Příliš nízká teplota může vést k neúplnému spalování směsi paliva a vzduchu, což snižuje výkon motoru a zvyšuje škodlivé emise. Vysoké teploty mohou naopak urychlit opotřebení součástí motoru, jako jsou písty a válce.

Termostaty pomáhají předcházet přehřátí motoru, což prodlužuje jeho životnost a snižuje riziko poškození.

Jak chránit motor před přehřátím?

  1. Pravidelné kontroly: Pravidelná kontrola ukazatelů teploty a stavu oleje pomůže odhalit případné problémy s nedostatečným zahříváním.
  2. Údržba: pokud zjistíte, že váš vůz nedosahuje správné teploty, neignorujte problém. Výměna vadného termostatu je relativně levný a jednoduchý postup, který vás může v budoucnu ochránit před nákladnými opravami.

Shrnutí

Termostaty jsou klíčovou součástkou nákladních vozidel a jejich správná funkce je zásadní pro udržení optimální teploty motoru. Porozumět této technologii a umět systém chlazení přesně diagnostikovat a servisovat je pro mechaniky nákladních vozidel nezbytné. Díky moderním technologiím a přesnému diagnostickému testování jsou nyní mechanici vybaveni nástroji, které jim pomáhají lépe než kdy dříve správně diagnostikovat a opravovat problémy s termostaty.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!