Problémy s klimatizací: Jak postupovat při výměně kompresoru

13 července 2018, 12:51

Léto je v plném proudu, klimatizace v autech jedou na plné obrátky, a tak je jistě velmi nepříjemné, pokud nefunguje vše tak, jak má. Proto vám ve spolupráci s firmou HELLA přinášíme několik rad, jak postupovat při problémech s klimatizačním systémem, zejména při problémech s kompresorem.

Okruh chladiva s expanzním ventilem

Způsob fungování klimatizačního systému s expanzním ventilem

Pro řízení klimatu v kabině vozidla je zapotřebí jak okruh chladiva, tak chladicí okruh. Jednotlivé součásti okruhu chladiva jsou propojené hadicemi a hliníkovým potrubím, takže tvoří uzavřený systém. V tomto systému je chladivo a chladicí olej, jejichž cirkulaci zajišťuje kompresor. Tento okruh je rozdělený na dvě strany:
– Část mezi kompresorem a expanzním ventilem je vysokotlaká strana (žlutá/červená barva).
– Část mezi expanzním ventilem a kompresorem je nízkotlaká strana (modrá barva).

Kompresor plynné chladivo stlačuje (takže se silně zahřívá) a pod vysokým tlakem je tlačí do kondenzátoru. V něm se z chladiva odebírá teplo, takže kondenzuje, tzn. přechází z plynného do kapalného skupenství.

Dále navazuje vysoušeč, kde se z kapalného chladiva odlučují nečistoty, vzduchové bubliny a vlhkost. Tím je zajištěna účinnost systému a jeho součásti jsou chráněny před poškozením nečistotami.

My se teď zaměříme na problémy s důležitou součástí klimatizačního systému, kompresorem.

Projevy, příčiny a zjišťování závad kompresoru

Kompresor nasává a stlačuje chladivo o nízké teplotě, proudící v plynném skupenství z výparníku. Chladivo, které stlačením dosáhne vysoké teploty, pak nadále v plynném skupenství pokračuje do kondenzátoru.

Pístový kompresor

Projevy závady
Poškození nebo výpadek kompresoru se může projevovat těmito příznaky:

  • Netěsnost
  • Hlučnost
  • Nedostatečný nebo žádný chladicí výkon
  • Chybový kód v řídicí jednotce klimatizace nebo v centrální/motorové řídicí jednotce

Výpadek může mít různé příčiny:

  • Poškození ložisek v důsledku vadného napínacího zařízení nebo opotřebení
  • Netěsnost hřídele kompresoru nebo tělesa
  • Mechanické poškození tělesa kompresoru
  • Kontakty (elektrické přípojky)
  • Elektrický regulační ventil
  • Nedostatek chladicího oleje
  • Nedostatek chladiva
  • Pevné látky (např. špony)
  • Vlhkost (koroze atd.)
  • Chybné napínací prvky, vedlejší agregáty

Zjišťování závad
Test funkčnosti a měření tlaku v systému:

  • Zapíná se kompresor, je připojovací zástrčka správně zasunutá, je v systému elektrické napětí?
  • Zkontrolujte elektrický regulační ventil, resp. jeho ovládání.
  • Zkontrolujte správné nasazení, nepoškozený stav a napnutí hnacího řemenu.
  • Vizuálně zjistěte případné netěsnosti.
  • Zkontrolujte správné upevnění potrubí chladiva.
  • Porovnání tlaku na vysokotlaké a nízkotlaké straně.
  • U novějších systémů načtěte chybová hlášení.

Vadný kompresor? Postup při analýze chyb a výměně.

Postup při analýze chyb a výměně komresoru

Otázky a odpovědi:

Proč nestačí vyměnit jen vadný kompresor?
Proč nestačí vyměnit jen vadný kompresor?

Lze kompresory instalovat bez kontroly stavu oleje?
Lze kompresory instalovat bez kontroly stavu oleje?

Jak zkontroluji stav oleje v kompresoru a jak ho naplním správným množstvím oleje?
Jak zkontroluji stav oleje v kompresoru a jak ho naplním správným množstvím oleje?

Proč se musí v průběhu výměny kompresoru vyplachovat systém?
Proč se musí v průběhu výměny kompresoru vyplachovat systém?

Jak se nový kompresor uvádí do provozu?
Jak se nový kompresor uvádí do provozu?

Kde najdu informace o potřebném množství olejové náplně v klimatizačním systému?
Kde najdu informace o potřebném množství olejové náplně v klimatizačním systému?

Podrobnější informace o výměně kompresoru nebo proplachování klimatizace se můžete dozvědět z informační brožury společnosti HELLA.

A pokud se budete chtít dozvědět více informací o fungování klimatizačního systému, jeho součástech, závadách a také praktické informace o možných řešeních problémů, stáhněte si kompletní informace o klimatizaci vozidel od společnosti HELLA.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!