Stavíme, kde se dá, do přípravy nových dálnic dáváme nejvíc peněz v historii, evropské peníze proto brzy vyčerpáme. Na setkání lídrů českého stavebnictví to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
„Během letošního a příštího roku spustíme celou řadu velkých projektů, včetně osmi nových dálničních staveb, na které čerpáme evropské peníze. Musíme si uvědomit, že v polovině roku 2019 už nebudeme mít tyto zdroje na zahajování nových staveb a už se budou muset používat jenom české peníze,“ řekl ministr Ťok.
V současnosti Ministerstvo dopravy vyčerpalo 15,5 miliardy korun z Operačního programu doprava II. Letos má ministerstvo v plánu využít 25 miliard, takže do konce letošního roku bude vyčerpána asi třetina celého operačního programu doprava pro roky 2014 – 2020. „Peníze se nám vždycky podařilo najít a byla by škoda zastavit rozjetou mašinu stavebnictví. Státu se vyplatí se i na to zadlužit, než je zastavovat,“ dodal ministr.
Nejblíže k zahájení výstavby jsou dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří a D35 v úsecích Časy – Ostrov a Opatovice nad Labem – Časy, u nichž by měla výstavba začít již na podzim tohoto roku. Dalšími prioritními stavbami jsou D6 v úsecích Lubenec – obchvat, Nové Strašecí – Řevničov a Řevničov – obchvat, D48 – obchvat Frýdku-Místku, D49 v úseku Hulín – Fryšták, D55 Otrokovice – JV obchvat a modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice.
Přípravu některých staveb komplikuje majetkoprávní vypořádání, jako například soudní spor mezi Státním pozemkovým úřadem a církví na trase o vydání dotčených pozemků či spor s majiteli pozemků o cenu jejich odkupů v rámci vyvlastňovacího procesu pod trasou dálnice D55 v úseku JV obchvatu Otrokovic. U většiny prioritních staveb již byla zároveň podána žádost o stavební povolení nebo je stav těsně před podáním žádosti.
Komentáře