Dopravní barometr od TIMOCOM: Spotový trh nabývá v důsledku snižování kapacity na významu

14 května 2025, 13:33

Po velmi silném lednu, kdy podíl přeprav činil 75 %, klesl v sezónně slabém únoru na 66 %, a zůstal tedy vyšší než v předchozích letech. V březnu byl tento podíl jen mírně vyšší, ale s 68 % zůstal pod úrovní předchozího roku (73 %). To je jistě dáno i tím, že velikonoční svátky jsou letos až na konci dubna. V minulém roce to bylo dříve, a proto se také velikonoční obchody rozjely dříve. 

Graf TIMOCOM

Společnosti stále více sázejí na spotový trh

V celé Evropě bylo v prvním čtvrtletí zadáno o 30 % více přeprav než v předchozím roce. V Německu došlo v 1. čtvrtletí k nárůstu o 17 % (leden +46 %, únor +23 %, březen -4 %). Výrazný nárůst počtu nabídek přepravy na TIMOCOM Marketplace svědčí o tom, že společnosti se i nadále ve velké míře spoléhají na spotový trh. Důvodem je také skutečnost, že mnoho dopravců ve střední Evropě, zejména v Německu, zredukovalo svůj vlastní vozový park, ale stále musí plnit své závazky vyplývající z pevných ročních smluv. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat, protože ochota investovat je velmi omezená. Podle průzkumu logistického barometru SCI plánuje nákup vozidel pro dálkovou dopravu pouze 7 % německých podniků. Vzhledem ke stagnující ekonomice a chmurným vyhlídkám to není překvapivé.

Vývoj v Rakousku o něco lepší než v Německu

Vývoj poptávky po dopravě v Rakousku je obdobný jako v Německu, kde dochází k vyššímu procentuálnímu nárůstu, v závislosti na konjunktuře v obou zemích. V Rakousku bylo v prvním čtvrtletí roku 2025 zveřejněno celkem o 24 % více nabídek přeprav než v prvním čtvrtletí roku 2024. Výrazný meziroční růst v prvních dvou měsících (leden +72 %, únor +34 %), ale mírný pokles o 4 % v březnu ve srovnání s rokem 2024. Jako důvod zde může sloužit i opožděný velikonoční obchod. Německo nadále vede, pokud jde o cílové země zásilek z Rakouska, následuje Itálie a domácí rakouské přepravy. Z hlediska nabídky přeprav z Německa je doprava do Rakouska hned za Francií a Polskem na třetím místě před Itálií.

Graf TIMOCOM

O 32 % méně nabídek volných vozidel než před dvěma lety

Ačkoli byla volná vozidla v prvním čtvrtletí zadávána jen mírně pod úrovní předchozího roku, v porovnání s rokem 2023 se jejich objem snížil o 32 %.

„Vzhledem k vysoké poptávce po volných vozidlech se zdá, že dopravci jsou dostatečně vytíženi a nemusí v takové míře aktivně nabízet svou volnou kapacitu na trhu,“ uvádí Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM. „Stále však existují relace, kde podíl přeprav zdaleka nedosahuje 50 % a kde je obtížné najít vhodný náklad na zpáteční cestu. Například přepravních zakázek z Rumunska do Německa je výrazně méně než v opačném směru.“

Vzestupy a poklesy nabídkových cen a cenových návrhů

V prvním čtvrtletí roku 2025 kolísaly nabídkové ceny za standardní přepravu, např. s podvalníkem nebo závěsem. Na mezinárodních dálkových trasách v Evropě se pohybovaly v týdenním průměru mezi 1,34 €/km a 1,55 €/km, v rámci Německa mezi 1,46 €/km a 1,76 €/km. Na druhé straně cenové nabídky dopravních společností se pohybovaly od 1,53 €/km do 1,86 €/km v Německu a od 1,38 €/km do 1,54 €/km v celé Evropě. Cena se v průběhu času vyvíjela v závislosti na poptávce a požadavcích na dopravu: Po únorových čtvrtletních minimech v březnu opět mírně vzrostla. Ve špičce byly ceny za nabídku přepravy v Německu až o 10 % vyšší než v předchozím roce a v celé Evropě pak až o 8,4 % vyšší.

Vezmeme-li průměrné hodnoty cenových rozpětí v Evropě, jsou ceny uváděné poskytovateli nákladní dopravy ve výši ~1,44 EUR/km jen asi o 2 centy nižší než průměrná cena uváděná dopravci ve výši ~1,46 EUR/km. Zatímco v Německu je to téměř 8 centů (~1,61 €/km oproti ~1,69 €/km).

„I když zde zohledněné ceny nemusí nutně odpovídat nakonec skutečně dohodnutým cenám za přepravu, je zřejmé, že cenová úroveň v Německu je výrazně nad evropským průměrem,“ říká Gunnar Gburek ze společnosti TIMOCOM ve své analýze dat.

Výhled z důvodu mnoha nejasností nejistý

Hospodářský vývoj v eurozóně v roce 2025 se vyznačuje rozdílným tempem růstu v jednotlivých zemích a vykazuje pro Evropu jako celek plusové hodnoty. Prognózy v Německu jsou velmi opatrné a ukazují spíše na stagnaci než na růst, stejně jako v Rakousku. Pokles výroby je zde stejně silný jako v roce 2020, přičemž vedle průmyslu trpí zejména stavebnictví a cestovní ruch. 

Vzhledem k probíhajícím celním diskusím se však ekonomické údaje pro Evropu jako celek mohou ještě výrazně změnit. Podle analýzy institutu ifo by nová reciproční cla prezidenta Trumpa pravděpodobně snížila německý vývoz do USA o 2,4 %, pokud EU nepřijme protiopatření.

Podobný názor zastávají i odborníci na logistiku ve své výroční zprávě, v níž ještě nemohla být všechna oznámená cla zohledněna. Ve své prognóze pro rok 2025 očekávají odborníci v odvětví logistiky nominální růst o 1,3 %, ale reálný pokles o 0,1 %. Obchodní partneři, jako jsou USA a Čína, by nadále ztráceli na významu a evropská a světová ekonomika by se v budoucnu vyvíjela lépe.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!