Iveco Daily: co zkontrolovat před nákupem, co vyměnit po nákupu?

30 dubna 2025, 10:50

Iveco Daily je jedním z nejoblíbenějších modelů dodávkových vozidel na trhu. Je tato dodávka s italskými kořeny dobrou volbou při koupi staršího vozu?

Iveco Daily

Iveco Daily – stručná historie modelu

Společnost IVECO (Industrial Vehicles Corporation) má v dnešním automobilovém světě poměrně solidní postavení, zejména pokud jde o dopravu. Italská společnost sídlící v Turíně je známá svými modely Eurocargo nebo Stralis, ale především svou dodávkou Daily.

Iveco Daily se poprvé objevilo na trhu v roce 1978. Jednalo se o dodávkové vozidlo, které bylo na rozdíl od svých konkurentů postaveno na rámu. Tato úprava sice zvýšila hmotnost (a tím zákonitě snížila užitečné zatížení), ale na oplátku výrazně zlepšila tuhost a odolnost konstrukce. První generace je dnes skutečným reliktem, který na silnicích téměř nepotkáte. Není bez zajímavosti, že právě na tomto základě byl v roce 1986 postaven první prototyp Daily s elektrickým pohonem.

Druhá generace Daily vstoupila na trh v roce 1990 a udržela se na něm 10 let. Iveco po poměrně úspěšném předchůdci neusnulo na vavřínech a nový model podstatně vylepšilo, včetně designu a aerodynamiky. Objevily se verze s pohonem všech kol a podvozky s kabinou, které byly k dispozici pro dodatečnou montáž externím firmám, například pro valníky a sklápěče.

Další, třetí generace je pravděpodobně ta, kterou si pod pojmem Daily vybavíte. V katalozích se objevila v roce 1999 a v podstatě tam zůstala až do roku 2014. Těžko říci, zda verze, které se objevily v letech 2006 a 2011, lze považovat za nové generace nebo jen facelifty, protože v zásadě vycházely z naprosto stejné konstrukce a karoserie.

Současná verze je na trhu od roku 2014, tedy již téměř 11 let. Jedná se o první zcela nový design od roku 1999. Vůz lze konfigurovat na 8 000 způsobů. Oproti předchůdci jsou nejdůležitějšími prvky modernizované odpružení a jiný rozvor. Od uvedení na trh byla pro rok 2019 vizuálně předělána pouze maska chladiče.

Iveco Daily v současné generaci lze zakoupit s následujícími variantami pohonu:

  • vznětový motor R4 o objemu 2,3 litru (výkon: 116 k, 136 k, 156 k),
  • vznětový motor R4 o objemu 3,0 litru (výkon: 180 k, 205 k), k dispozici také s pohonem na CNG,
  • Elektrický eDaily (až 4 modulární baterie, každá 37 kWh, výkon: 100 kW nebo 140 kW).

Konfigurátor Iveco nabízí také možnost volby předního zavěšení (příčné pero nebo torzní tyče), zadního zavěšení (mechanické nebo vzduchové) a také volbu 8stupňové automatické převodovky HI-MATIC od firmy ZF. Můžete se také rozhodnout pro verzi 4×4.

(Bez)poruchovost vozu Iveco Daily. Co se zde kazí?

Ne nadarmo je tento model spojován s humornou frází: „Nikdy se neptej ženy na její věk a Iveco Daily, jak moc je přetížené“. Tento vůz totiž nemá příliš bohaté portfolio mechanických závad, které jsou způsobeny konstrukčními nedostatky. Někteří řidiči si stěžují na poškození manuální převodovky po poměrně nízkém nájezdu kilometrů (20-30.000 km). Jedná se o nepřirozené skřípání a zvuky a v pozdějších fázích poruchy i o potíže s řazením. Objevují se také četné netěsnosti, škubání a nepříjemné vibrace. Problémy s převodovkou mohou mít vliv i na samotnou spojku.

U spalovacích motorů je nejčastější závadou vadné turbodmychadlo a vstřikovače. V případě první součásti byla příčinou nekvalitní konstrukce – výrobce si však problém uvědomil a nabídl bezplatnou výměnu. Podobná situace se vyskytla i u vstřikovačů, kde se však tento problém může vyskytovat mnohem častěji a bývá způsoben výrobní vadou.

Iveco eDaily

Mnohem častější jsou problémy s klimatizací. Zde jsou problémy tak složité, že je někdy obtížné najít příčinu poruchy. Nejčastěji souvisí s únikem chladiva, ale dočtete se i o problémech se samotným kompresorem a elektronikou – nejen se snímači v systému, protože příčinou mohou být někdy i hadice.

Tím se dostáváme k hlavním a nejčastěji se opakujícím závadám Daily, a to k elektronickým systémům. Po této stránce je na tom vůz mnohem hůře než jeho spolehlivá mechanika. Mnoho uživatelů mělo problémy se samovybíjením baterie za méně než jeden den. Často se také objevují na palubní desce chyby, které se však nezaznamenají v řídící jednotce, selhávají elektrická okna, dochází k poruchám alternátorů a startérů. Elektrická soustava je pravděpodobně Achillovou patou tohoto modelu, zde bývá problémů hlášeno zdaleka nejvíce.

V neposlední řadě, ačkoli je obtížné zařadit ji do kategorie „poruchovost“ a zejména u dodávek, je to samotné zpracování interiéru. Mnoho řidičů si stěžuje na poměrně nízkou kvalitu materiálů, které se příliš rychle opotřebovávají. To se týká třeba bleskurychlého otírání řadicích pák (u manuální převodovky) a praskajících plastů.

Stojí za to si na Iveco Daily vsadit?

Dodávky Iveco, pokud lze věřit recenzím, se potýkají spíše s drobnými závadami. Z mechanického hlediska se rozhodně vyplatí zvolit převodovku ZF HI-MATIC, která se těší bezproblémovému a bezchybnému chodu i při zatížení. Vznětové motory, které jsou v katalogu k dispozici, lze přizpůsobit vašim požadavkům a neměly by způsobovat žádné problémy.

Většina závad na tomto modelu (kromě klimatizace a elektroniky) pramenila z rozhodně předimenzovaného a výrobcem spíše nepředvídaného používání vozu. To vlastně docela svědčí o odolnosti těchto vozů, které za normálních podmínek prostě dělají svou práci a fungují.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!