Jak mohou patenty SEP blokovat budoucí rozvoj automobilového průmyslu?

17 března 2025, 13:10

Výroba dnešních automobilů je především o technologiích. Každé vozidlo, bez ohledu na segment, dnes využívá řadu inovací, jako je připojení 5G, navigační systémy, pokročilé palubní počítače, senzorové a radarové systémy a mnoho dalšího. Existuje však problém: přístup ke klíčovým technologiím není zdarma a společnosti musí v této oblasti získat licenci SEP. O co jde?

SEP v automobilovém průmyslu – neviditelná síť patentů

Každé moderní auto není jen hardware, tedy to, čeho se můžeme fyzicky dotknout, ale také desítky systémů využívajících standardní technologie – od připojení 5G přes GPS až po komplexní bezpečnostní systémy. To vše funguje díky licencování tzv. Standard Essential Patents, což jsou patenty, jejichž využití je nezbytné k dodržení určité technické normy. Jedná se o technologie, bez kterých se výrobci v současnosti při výrobě moderních automobilů neobejdou.

Problém je v tom, že trh s produkty SEP je oblastí, které vládnou technologičtí giganti. Vysoké poplatky, nejasná pravidla a zdlouhavé soudní spory znamenají, že automobilové společnosti často platí za licence horentní sumy nebo se pouštějí do zdlouhavých soudních sporů.

Standard Essential Patents (SEP) hrají klíčovou roli pro společnosti, které chtějí, aby jejich výrobky byly připojeny k internetu. Společnosti, které se snaží digitalizovat svou nabídku, již dlouho volají po jasných právních a obchodních předpisech a transparentním rámci pro licencování komunikačních technologií.

CLEPA, Evropské sdružení výrobců náhradních dílů, se domnívá, že strukturovaný přístup k SEP je zcela zásadní. SEP jsou klíčovým faktorem v celosvětové soutěži o inovace a vedoucí postavení v oblasti technologií, zejména v době, kdy automobilový průmysl čelí obrovským výzvám.

„Jasná regulace by posílila konkurenceschopnost a strategickou autonomii Evropy. Dobře fungující systém SEP má zásadní význam pro dlouhodobé průmyslové inovace a hospodářskou stabilitu. Pokračující dialog bude hrát klíčovou roli při řešení obav průmyslu a pomůže Evropě udržet si vedoucí postavení v oblasti špičkových technologií,“ říká Mariola Hauke, Senior Legal Manager CLEPA.

Evropská komise: nejprve regulace, pak krok zpět

Evropská komise slíbila, že v roce 2023 zavede nařízení, která chaos v oblasti SEP vyřeší. Plán byl následující:

  • povinná registrace SEP ve veřejné databázi,
  • mediace v licenčních sporech,
  • transparentní a srozumitelné sazby licenčních poplatků.

Vypadalo to jako světlo na konci tunelu pro automobilový průmysl. V únoru 2025 však Komise všechny překvapila a oznámila, že od nařízení upouští. Proč? Oficiálně se hovoří o obavách z potlačení inovací a konkurenceschopnosti evropských podniků. Neoficiálně se objevují tvrzení, že rozhodnutí mohlo být ovlivněno politikou USA a kroky administrativy Donalda Trumpa, které Unii donutily ustoupit.

Odborníci: je to rána pro evropský automobilový průmysl

„To je velkým překvapením jak pro průmyslová odvětví, která by z tohoto nařízení měla prospěch, tak pro samotné úředníky v celé Evropě. Absence regulace znamená další právní nejistotu, zvýšené náklady pro výrobce a další soudní spory. Je to o to nepochopitelnější, že Unie deklaruje snahu o rozvoj autonomních vozidel, ale přitom nereguluje klíčovou oblast, která je pro to nezbytná,“ říká Tomasz Bęben, člen představenstva sdružení CLEPA.

Odborníci poukazují na to, že držitelé licencí a poskytovatelé technologií budou muset sami vyjednávat o licencích SEP, což by mohlo vést k vyšším cenám vozidel, a ještě větší tržní výhodě velkých hráčů oproti menším společnostem.

Co bude dál. Chaos nebo nová řešení?

Budoucnost evropského trhu SEP nyní zůstává nejistá. Některé členské státy se mohou rozhodnout pro vlastní regulaci, což povede k ještě většímu chaosu. Technologičtí giganti zase mohou upevnit své postavení tím, že menším společnostem ztíží přístup ke klíčovým technologiím.

Chybějící regulace znamená jediné: bitva o SEP v automobilovém průmyslu teprve začíná. Evropské společnosti se mohou cítit pozadu a budoucnost autonomních a propojených vozidel je ohrožena. Rozhodnutí Evropské komise je kontroverzní, ale jedno je jisté – k tomuto tématu se ještě nejednou vrátíme.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!