Rok 2024 skončil mírným sezónním poklesem nabídky přeprav, ale poptávka po dopravě v Evropě zůstává vysoká. Každý, kdo mezi těmito lety hledal kamionovou dopravu, musel sáhnout hlouběji do kapsy a nabídnout vyšší ceny. V roce 2025 budou náklady na silniční nákladní dopravu, a tedy i ceny dopravy, nadále růst.
Na konci roku nedosáhl poměr přeprav a volných vozů vyváženosti: Podíl přeprav byl až do prosince včetně trvale vyšší než 70 % a převyšoval dostupnou kapacitu nákladních vozidel. Ve 4. čtvrtletí roku 2024 bylo v celé Evropě celkem o 79 % více nabídek přeprav než v předchozím roce. Obrovská poptávka v průběhu celého roku 2024 téměř zdvojnásobila zadávané nabídky přepravy na spotovém trhu TIMOCOM Marketplace (+92 %). Podle analýz Transport Intelligence Ltd. hnala tuto poptávku odvětví, jako je e-commerce, výroba a maloobchod, protože společnosti doplňovaly své skladové zásoby a přepravovaly zboží přes hranice.
Dopravní trh v Německu
V celém roce 2024 bylo v německé vnitrostátní dopravě zaznamenáno celkově o 70 % více zadávaných přeprav než ještě v roce 2023. V rámci Německa byl ve 4. čtvrtletí zaznamenán nárůst nabídky přeprav o 59 % oproti stejnému čtvrtletí předchozího roku, a to i přes stagnující hospodářský vývoj.
„Někteří speditéři a dopravci mohli těžit z vánočních obchodů, ale celkově je sektor dopravy a logistiky pesimistický, pokud jde o nadcházející měsíce,“ říká Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM. Podle institutu ifo očekává pouze jedna z osmi německých firem, že se v roce 2025 její hospodaření zlepší.
O 12 % méně nabídek volných vozidel než v předchozím roce
V roce 2024 se počet nabídek volných vozidel zveřejněných na TIMOCOM Marketplace snížil ve srovnání s předchozím rokem o 12 %. Důvodem je jednak dlouhodobě známý nedostatek řidičů, který v současné době omezuje kapacitu, ale také zvýšené náklady, které nelze přenést na zákazníka. Přestože v uplynulém čtvrtletí došlo v porovnání se stejným měsícem předchozího roku v říjnu, kdy byla poptávka silná, k nárůstu volných vozidel (+6 %), celkově je výsledkem, že ve 4. čtvrtletí bylo na TIMOCOM Marketplace o 3 % méně nákladních vozidel než ve stejném čtvrtletí předchozího roku.
Podle průzkumů Institutu pro hospodářství (IW) plánují v letošním roce přijímat nové zaměstnance pouze podniky ze sedmi odvětví. Patří mezi ně dopravní společnosti, které chtějí rozšířit své personální zdroje. „Naděje dopravních společností na lepší obchody tak převažují nad obecně opatrnou ekonomickou náladou,“ uzavírá Gunnar Gburek.
Požadované dopravní prostředky v silniční nákladní dopravě 2024
V nabídkách přepravy v roce 2024 jsou zdaleka nejčastěji poptávanými přepravními jednotkami závěsné a vlečné vozy. Tyto typy návěsů byly v loňském roce požadovány v 60,3 % nabídek přepravy. Na druhém místě jsou megatrailery a jumbo kamiony s 18,6 %, těsně následované termovozidly a chladírenskými návěsy s 13,2 %.
Poptávané ceny přeprav a cenové nabídky na ně před přelomem roku na vysoké úrovni
Vzhledem k omezenému nákladovému prostoru je dostupná kapacita nákladních vozidel cenným zbožím. V odvětví logistiky jsou ceny předmětem tvrdých jednání. V závislosti na vzdálenosti a požadavcích kolísá dostupnost, a tedy i nabídková cena zadavatele a cenové nabídky potenciálních dodavatelů. Právě ve čtvrtém čtvrtletí to bylo velmi patrné. Průměrné týdenní ceny dopravy nabízené od října do Vánoc se v celé Evropě pohybovaly mezi 1,44 €/km a 1,74 €/km a v posledních dvou prosincových týdnech vzrostly oproti předchozím týdnům přibližně o 20 %.
Pokud jste tedy chtěli vyslat nákladní vůz s nákladem těsně před svátky nebo ve dnech mezi Vánocemi a Silvestrem, museli jste nabídnout něco navíc. V celé Evropě vzrostly nabídkové ceny v průměru až o 16,5 % ve srovnání se stejným čtvrtletím předchozího roku. Průměrná cena požadovaná dopravními společnostmi byla až o 18 % vyšší než ve stejném čtvrtletí předchozího roku. V rámci Německa se ceny dopravy pohybovaly v průměru mezi 1,60 €/km a 1,86 €/km. K tomu přispělo i nedávné zdražení nafty.
Výhled na letošní rok 2025
Očekává se, že v prvním čtvrtletí roku 2025 bude pokračovat vysoká poptávka po přepravě na spotovém trhu, neboť zejména z důvodu nejisté budoucnosti se bude vyhýbat dlouhodobým smluvním vztahům. Poměr přeprav a volných vozidel pravděpodobně neklesne pod 65:35.
„Vzhledem k tomu, že velikonoční svátky jsou letos o měsíc později, poptávka se opět zvýší až v dubnu, což znamená, že podíl přeprav pak vzroste na více než 70 %,“ předpovídá Gunnar Gburek ze společnosti TIMOCOM. „S rostoucí poptávkou po dopravě porostou i ceny dopravy, a to i kvůli kompenzaci výrazně vyšších nákladů na emise CO2 a mýtné.
Analytici Transport Intelligence očekávají, že evropská silniční nákladní doprava v roce 2025 reálně vzroste o 2,0 % a dosáhne hodnoty přes 436 miliard eur.
„Celkově to s evropským dopravním sektorem nevypadá tak černě. Je však otázkou, zda z toho budou mít německé logistické společnosti, které působí především na domácím trhu, prospěch, protože v současné době zde panuje stagnace,“ říká Gunnar Gburek.
Komentáře