DB Schenker již osm měsíců používá na vybraných trasách alternativní palivo HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Tímto krokem došlo ke snížení emisní zátěže o 475 tun CO₂, což přináší příznivé ohlasy od zákazníků, kteří podporují udržitelnost.
Hydrogenovaný rostlinný olej pohání vozidla DB Schenker především na trasách křižujících D1 a při cestách do Maďarska a Nizozemska. Globální poskytovatel logistických řešení palivo využívá na zakázky strategických zákazníků, mezi nimiž jsou nadnárodní společnosti, které si uvědomují důležitost dekarbonizace dopravy, i navzdory tomu, že je HVO100 aktuálně dražší než fosilní nafta. Pro obsluhu uvedených tras načerpal DB Schenker od jara až doposud přes 200 tisíc litrů obnovitelné nafty. Při přepravách tak ušetřil 475 tun emisí oxidu uhličitého.
„Přechod na HVO100 byl zásadním krokem, který našim projektům přinesl reálné a měřitelné snížení emisí CO₂. Vítáme pozitivní zpětnou vazbu zákazníků i provozovatelů vozidel. Naše společnost se zavázala k dalšímu rozšiřování tohoto ekologického přístupu,” uvádí Petra Sůvová, manažerka provozu přímých přeprav DB Schenker pro Česko a Slovensko.
Cetanové číslo obnovitelné nafty je 70. Pomáhá tedy k efektivnějšímu provozu, jelikož chrání motory a filtry díky vysoké chemické čistotě, což oceňují i řidiči. Hodí se pro chladné klima a lze ji déle skladovat. Palivo doporučují všichni významní výrobci automobilů, poněvadž přispívá k menším nárokům na údržbu vozidel, zajišťuje lepší startování a klidnější a tišší chod. Velká výhoda tkví také v tom, že je kompatibilní s většinou dieslových motorů bez nutnosti jakýchkoliv úprav a spotřeba v porovnání s fosilní naftou vychází 1:1.
Řidiči DB Schenker si pochvalují, že provoz na HVO100 zajišťuje provozní stabilitu, palivo pomáhá optimalizovat výkon vozidel a přispívá k vyšší životnosti motorů. Obnovitelná nafta se kvůli svým vlastnostem využívá i v jiných typech přeprav, například v železniční a lodní dopravě. Mimochodem, jako výhradní palivo do své techniky na udržování svahů ji využívají také velká lyžařská střediska v Rakousku.
Navzdory přínosům HVO100 čelí DB Schenker při používání ekologické alternativy i několika výzvám. Trh s ní je omezený, přičemž infrastrukturu čerpacích stanic v podstatě zajišťuje pouze jeden hlavní dodavatel. Navíc současná legislativa stále nepodporuje snížení spotřební daně, což brání dalšímu rozšíření tohoto udržitelného paliva mezi nové zákazníky. Zároveň se v emisních výpočtech Vecto, podle nichž se stanovují celkové emise vozidel, odráží pouze typ pohonu a motoru, nikoliv samotné palivo.
Komentáře