Nová Tatra Force e-Drive Hybrid má světovou premiéru na veletrhu e-Salon 2024 v Praze

12 listopadu 2024, 15:18

Na pražském výstavišti v Letňanech se dnes 7. listopadu v rámci veletrhu e-Salon 2024 uskutečnila světová výstavní premiéra nového vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Jde o další přírůstek rozšiřující se rodiny vozů Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Před rokem automobilka Tatra Trucks představila prvního zástupce této rodiny, a sice vůz Tatra Force e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.

Tatra Force e-Drive Hybrid

Představený čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou a se čtyřdveřovou kabinou nového typu bude sloužit k ověření zástavby jak nové kabiny pro šestičlennou osádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé, tak hybridního systému pohonu. Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení činí 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.

„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním. Podvozek jsme tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat. Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ vysvětlil Radomír Smolka.

Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 Nm. Ten je spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss EM-PMI375-T1100 s permanentními magnety (SRPM), který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2400 Nm. Na něj navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 a přes spojovací hřídel (kardan) napojená sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.

Tatra Force e-Drive Hybrid

„Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. V případě prvního provozního módu za využití pohonu elektromotorem a trakční baterie je tedy možný lokálně čistý, bezemisní provoz, nebo například tichý pohyb se sníženou tepelnou stopou. V kombinovaném módu zapojení spalovacího motoru, elektromotoru a trakční baterie celý pohonný systém navíc nabídne prodloužený dojezd,“ přiblížil provozní možnosti novinky Jakub Pončík.

Vůz Tatra Force e-Drive Hybrid je další z řady novinek, které kopřivnická společnost Tatra Trucks v posledních dvou letech představila. Minulý rok to bylo nejdříve civilní provedení 3. generace řady Tatra Force a verze e-Drive s pohonem využívajícím vodíkové palivové články. Letos se veřejnosti představil speciální vůz Tatra Force s automatizovaným řízením a možností ovládání na dálku, dále nejnovější 3. generace řady Tatra Phoenix i vojenské provedení Tatry Force 3. generace. Výčet novinek prozatím uzavírá Tatra Force e-Drive Hybrid. Oddělení výzkumu a vývoje kopřivnické Tatry ovšem pracuje na dalších projektech, jak v oblasti zdokonalování technických řešení a elektronických systémů vozů Tatra, tak na standardních spalovacích motorech vlastní konstrukce i dalších alternativních systémech pohonu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!