Od 1. října je 36 amerických přístavů na východním pobřeží a v Mexickém zálivu ochromeno stávkou. Odborníci varují, že tento protest může mít vážné důsledky pro globální dodavatelské řetězce.
Začátkem října začaly stávky v amerických přístavech. Situace by mohla mít velmi vážné důsledky, protože se dotýká téměř 15 % globální lodní dopravy. Přerušení provozu se dotkne nejen USA, ale také Kanady a Mexika.
Odborníci ze společnosti Rohlig SUUS Logistics upozorňují, že stávka v těchto klíčových obchodních uzlech bude mít za následek zpoždění dodávek a přetížení přístavů. Společnosti budou čelit zvýšeným nákladům na dopravu, přičemž někteří majitelé lodí již oznámili dodatečné poplatky.
Nejvíce utrpí společnosti využívající model dodávek just-in-time, zejména v odvětvích citlivých na zpoždění, jako je automobilový nebo farmaceutický průmysl. Výpadky v dodávkách mohou narušit výrobu a vést k nedostatku výrobků na trhu.
Nalezení alternativních dopravních tras je obtížné. Využít přístavy na západním pobřeží znamená nutnost dlouhé pozemní přepravy a Panamský průplav trpí omezenou kapacitou. Kanadské přístavy jsou rovněž ovlivněny stávkami. Letecká doprava je stále příliš drahá a má omezenou kapacitu.
Odborníci varují, že i když stávka rychle skončí, její dopady se budou projevovat po dlouhou dobu. Každý týden protestu může znamenat čtyři až šest týdnů narušení dodavatelských řetězců.
Komentáře