Povinná technologie DSRC při kontrole nákladních vozidel

2 října 2024, 15:12

Technologie DSRC (Dedicated Short-Range Communication) hraje v poslední době klíčovou roli v souvislosti s kontrolou nákladních vozidel. Umožňuje dálkově odečítat parametry z tachografu, aniž by bylo nutné zastavit vozidlo. Následující článek přesně vysvětluje, co je DSRC, k čemu se používá a jak tato technologie mění proces kontroly těžkých nákladních vozidel.

Účelem právní úpravy, která si vynutila výměnu starých tachografů za inteligentní modely, bylo především využití technologie DSRC ke kontrole nákladních vozidel. Teprve nedávno však byly přijaty předpisy, které kontrolním orgánům ukládají povinnost tyto prohlídky vykonávat.

Vzdálené kontroly povinné od 19. srpna

Podle revidovaného nařízení EU č. 165/2014 se od 19. srpna 2024 musí orgány kontrolující těžká nákladní vozidla v Evropské unii vybavit zařízeními využívajícími technologii DSRC. Přitom ke konci září ještě stále ne všechny země EU příslušná zařízení zakoupily. Kromě toho se nepředpokládají žádné sankce za případné zpoždění.

Zatím se předpokládá, že používání technologie DSRC bude mít pozitivní dopad na zvýšení bezpečnosti silničního provozu a také na zlepšení práce inspektorů a plynulost dopravy. Technologie totiž umožňuje velmi rychlé dálkové čtení klíčových parametrů z inteligentních tachografů, které se využívají při předběžném výběru nákladních vozidel pro standardní kontroly.

Co je technologie DSRC a k čemu se používá?

Technologie DSRC je bezdrátový komunikační systém s dosahem přibližně 1 km. Byla vyvinuta pro výměnu datových informací mezi vozidly (V2V – Vehicle-to-Vehicle) a mezi vozidly a silniční infrastrukturou (V2I – Vehicle-to-Infrastructure).

Technologie DSRC umožňuje přenos dat v reálném čase, což kontrolním orgánům dovoluje sledovat parametry vozidla a záznamy tachografu, aniž by musely vozidlo fyzicky zastavit. Je však třeba vědět, že podle nařízení EU č. 165/2014, pokud vozidlo není zastaveno za účelem úplné kontroly, musí být údaje získané pomocí technologie DSRC do tří hodin vymazány. Jinými slovy, samotné dálkové odečtení parametrů nemůže být základem pro uložení pokuty. Uložení pokuty totiž vyžaduje, aby bylo vozidlo fyzicky zastaveno a aby byla provedena standardní kontrola.

K čemu DSRC při kontrole nákladních vozidel slouží?

Technologie DSRC se využívá k předběžné kontrole nákladních vozidel. Za tímto účelem inspektoři snímají data pomocí zařízení instalovaných v policejních vozech, která se na dálku připojují k projíždějícím vozidlům. Jakmile je zjištěno porušení předpisů, je nákladní vozidlo nasměrováno k podrobné kontrole.

Čtení prostřednictvím DSRC lze použít i stacionárně, a to dvěma způsoby: pomocí antén umístěných u silnice na výsuvných trojnožkách a antén trvale zabudovaných do speciálních portálů.

Bez ohledu na metodu umožňuje použití technologie DSRC odečítat z tachografů G2V1 až 19 parametrů, včetně:

  • registrační značky vozidel,
  • překročení rychlosti za posledních 10 dní,
  • řízení bez karty v posledních 10 dnech,
  • aktuální rychlosti,
  • informace o posledním pokusu o narušení bezpečnosti,
  • informace o vložených kartách řidiče do tachografu.

Naproti tomu z tachografů G2V2 lze tímto způsobem odečítat navíc:

  • poslední ověřenou polohu GNSS,
  • nepřetržitou dobu jízdy,
  • nejdelší dobu jízdy za: aktuální den, předchozí den a aktuální týden.

Nejnovější tachografy poskytují také informace o aktuální týdenní a čtrnáctidenní době řízení. Je tedy těžké popřít, že používání technologie DSRC může skutečně zvýšit bezpečnost silničního provozu. Aby to však bylo možné, musí EU pravděpodobně nejprve zatlačit na jednotlivé členské státy a uložit sankce za nedodržování platných nařízení.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Lada, 6 října 2024, 13:33 0 0

Hmm. Kolik to bude stat desitek miliard korun? Respektive, ktery kamarad vyhraje vyberove rizeni na dodavani technologie?

Odpověď