Únikové pruhy pro nákladní vozidla již zabránily mnoha tragédiím. Málokdo ví, že se používá několik typů konstrukcí těchto bezpečnostních prvků, které mají různé výhody a nevýhody. Zajímavé je, že nejnovější řešení se zdá být zároveň nejperspektivnější.
Únikové pruhy (rampy) jsou v USA oblíbené především kvůli vysokým tonážím a relativně vysokým rychlostem, kterých dosahují americké nákladní automobily. Důležitý je samozřejmě také terén, kterým procházejí dlouhé a strmé sjezdy. Situaci dále komplikuje skutečnost, že mnoho amerických nákladních vozidel je vybaveno nesynchronizovanými převodovkami, které prakticky vylučují možnost nouzového brzdění soupravou.
Jak fungují systémy nouzového zpomalení nákladních vozidel?
Nouzové zpomalovací systémy pro nákladní vozidla mají podobu speciálních ramp (pruhů), které se instalují na úpatí prudkých svahů. Řidič, který není schopen zabrzdit svou zrychlující soupravu (např. z důvodu poruchy brzd), vjede do speciálně vyhrazeného pruhu vedoucího k rampě.
Než se pustíme do podrobného popisu jednotlivých konstrukcí, zdůrazněme, že musí bezpečně zastavit vozidla o hmotnosti i více než 50 tun, která zrychlují na rychlost přesahující 150 km/h. A co je nejdůležitější, brzdění takového “projektilu” by mělo probíhat relativně šetrně, aby zátěž nerozdrtila kabinu řidiče. Při nouzovém brzdění by se souprava rovněž neměla převrátit.
Rampy se štěrkem
Rampy se štěrkem (Arrester beds) využívají valivý odpor, který vytváří sypký štěrk, k zastavení vozidla. Ten pokrývá konec rampy několikacentimetrovou vrstvou. Kola vozidla, které na tuto vrstvu najede, se propadnou a vozidlo zastaví.
Mezi výhody ramp se štěrkem patří vysoká účinnost a minimální riziko převrácení vozidla (propadání štěrku je poměrně rovnoměrné a relativně pomalé). Takové konstrukce se snadno staví a jejich údržba je také levná.
Problémem se však často ukazuje délka rampy potřebná k zabrzdění rychle jedoucího nákladního vozidla. Štěrk je také nutné pravidelně doplňovat a kontrolovat stav celé rampy. Brzdný účinek se může výrazně snížit po dešti a sněžení.
Gravitační rampy
Gravitační rampy jsou dlouhé a nakloněné pod strmým úhlem. Vozidlo vjíždějící na takovou stoupající rampu postupně snižuje svou rychlost. Konstrukce tohoto typu se vyznačují velmi vysokým brzdným výkonem zejména při dlouhých a strmých sjezdech. Vyžadují minimální údržbu a není třeba doplňovat materiál jejich povrchu.
Gravitační rampa však musí být dostatečně dlouhá, což se v hustě zastavěných oblastech často ukazuje jako problematické. Navíc po zastavení vozidla hrozí značné riziko, že bude couvat, což může být také nebezpečné. Gravitační rampy jsou vzhledem ke své délce také nákladnější.
Rampy s pískem
Rampy s pískem jsou konstrukčně podobné těm se štěrkem, ale písek se vyznačuje mnohem větší odporovou silou, a proto může být kratší. Jedná se o snadno a levně realizovatelné řešení, které je mimořádně účinné při náhlém zastavení vozidel.
Mezi nevýhody pískových ramp patří vysoké riziko převrácení vozidla a rozdrcení kabiny nákladem v důsledku příliš rychlého zastavení soupravy. Po dešti a sněžení může být písek méně účinný. Je také třeba jej často doplňovat a kontrolovat stav celé rampy.
Mechanické rampy
Mechanické rampy jsou mnohem složitější než jiné, ale mají značné výhody. Ke zpomalení vozidel používají speciální sítě z nerezové oceli, rozmístěné v určitých rozestupech a vybrané tak, aby účinně a bezpečně brzdily vozidla různé tonáže a rychlosti.
Například rampa pro zadržení nákladních vozidel instalovaná ve Virginii na dálnici 250 je vybavena deseti sítěmi nataženými na vinutých lanech. První z nich dokáže zastavit osobní vozidlo, zatímco desátá může zastavit až 40tunovou soupravu jedoucí rychlostí přes 150 km/h.
Mezi výhody mechanických ramp patří kompaktnost, protože tyto konstrukce vyžadují mnohem méně místa než gravitační rampy. Vynikají svou účinností a bezpečností při zastavování vozidel na krátkých vzdálenostech. Minimalizují riziko převrácení soupravy a díky postupnému pohlcování kinetické energie navíjecími lany je zpomalování plynulé a šetrné, což zabraňuje rychlému pohybu nákladu.
Mezi nevýhodami tohoto řešení je nejčastěji uváděna jeho cena (ve Virginii byly vybudovány rampy pro zastavení nákladních vozidel za přibližně 5,5 milionu dolarů). Složitá konstrukce také vyžaduje pravidelnou údržbu.
Účinnost mechanické rampy ve Virginii si můžete prohlédnout na videu níže:
Komentáře