Systém TPMS v nákladních vozidlech – co je dobré vědět?

28 května 2024, 14:17

Systémy TPMS jsou stále oblíbenější také u těžkých nákladních vozidel. Tato technologie, která se již léta používá v osobních automobilech, má své výhody i nevýhody. Podíváme se, co jsou systémy TPMS, kdy se stanou povinnými pro nákladní vozidla a jaké výhody nabízejí.

Vývoj technologií zvyšuje možnosti shromažďování a přenosu informací o světě kolem nás. Systémy TPMS jsou dokonalým příkladem toho, jak moderní technologie mohou zlepšit bezpečnost a snížit náklady na provoz vozidla. Bohužel mají také značné nevýhody. Vysvětlíme vám, co byste měli vědět o systémech TPMS.

Co je systém TPMS a k čemu slouží?

TPMS je zkratka pro systém monitorování tlaku v pneumatikách (anglicky Tire Pressure Monitoring System). Poprvé byl použit již v 80. letech 20. století v závodních vozech, protože v tomto sportu je náhlá ztráta tlaku v pneumatikách poměrně častá a obvykle má velmi vážné následky.

V 90. letech 20. století se systémy TPMS začaly rozšiřovat do osobních automobilů, i když se jednalo spíše o nadstandardní výbavu. Teprve od roku 2014 se začaly běžně montovat do všech osobních automobilů.

Tyto systémy slouží ke sledování tlaku v pneumatikách v reálném čase a jejich hlavní funkcí je informovat řidiče o náhlém a závažném (obvykle asi 20%) úbytku vzduchu. Smyslem je monitorovat každé kolo nezávisle a tato činnost se provádí dvěma způsoby.

Dva typy systémů TPMS – jak fungují?

Tlak v pneumatikách lze kontrolovat buď nepřímo, nebo přímo. Každý z nich má své výhody a omezení a oba se v automobilovém průmyslu hojně používají.

Nepřímý (pasivní) systém TPMS

Nepřímý systém TPMS funguje na základě analýzy impulzů ze snímačů systémů ESP a ABS, které poskytují informace o otáčení jednotlivých kol. Na tomto základě lze rozpoznat pokles tlaku v pneumatikách, protože způsobí zmenšení poloměru kola, které se proto začne otáčet rychleji než ostatní.

Nepřímý systém TPMS proto nevyžaduje instalaci žádných dalších snímačů, ale pouze rozšíření softwaru palubního počítače. Tím se snižují náklady na instalaci a provoz i na servis pneumatik. Mezi nevýhody pasivního systému TPMS patří jeho nižší přesnost, nemožnost shromažďovat údaje o teplotě pneumatik a riziko výrazného zpoždění při detekci poklesu tlaku.

Přímý (aktivní) systém TPMS

Aktivní systém TPMS sleduje tlak v pneumatikách pomocí speciálního snímače, který může být umístěn uvnitř nebo vně kola (na ventilku). Je vybaven vlastní baterií a bezdrátově se připojuje k palubním systémům.

Jeho výhodou je vysoká přesnost a rychlost reakce – řidič obdrží upozornění, jakmile se objeví problémy s tlakem. Kromě toho mohou senzory sledovat teplotu každé pneumatiky, což umožňuje předvídat závady v jiných systémech (např. brzdovém).

Aktivní systém TPMS je však nákladnější jak na instalaci, tak na údržbu (baterie snímačů vydrží přibližně 150 000 km, poté je třeba je vyměnit). Externí snímače se mohou během jízdy a servisu pneumatik poškodit a interní snímače vyžadují dodatečnou instalaci, která se často ukazuje jako časově náročná.

Výhody a nevýhody systému TPMS

Bez ohledu na typ systému TPMS se jeho největší nevýhodou ukazuje být cena. Problémem jsou také požadavky na servis (aktivní systém TPMS) a přesnost provozu (pasivní systém TPMS). V obou případech systémy generují chyby, což může vést ke zbytečným prodlevám spojeným s návštěvou servisu a dalším výdajům.

Mezi výhodami systémů TPMS se nejčastěji uvádí zvýšení bezpečnosti silničního provozu, protože jízda s nesprávným tlakem v kolech se často ukazuje jako příčina nehod. Paradoxně může tento typ systému přispět i ke snížení provozních nákladů vozidla, protože pneumatiky provozované při správném tlaku vydrží déle. Schopnost sledovat jejich teplotu navíc umožňuje využívat pokročilé algoritmy k včasnému odhalení potenciálních problémů s pneumatikami.

Povinné systémy TPMS v těžkých nákladních vozidlech – od kdy?

Systémy TPMS jsou od roku 2014 povinnou výbavou všech nových osobních vozidel v EU. Od července 2024 budou povinné i pro všechna nová vozidla s homologací: M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4, tj. autobusy, nákladní vozidla a přívěsy.

U těžkých nákladních vozidel, která ujedou hodně kilometrů, může prodloužení životnosti pneumatik zajištěním správného tlaku přinést hmatatelné úspory nákladů na údržbu vozového parku. Důležitá je také schopnost detekovat zvýšení teploty pneumatik, které často vede k prasknutí pneumatiky a ztrátě kontroly nad vozidlem.

Zdá se tedy, že i přes nevýhody systémů TPMS bude jejich povinná montáž do nových nákladních vozidel, autobusů a přívěsů přínosem jak pro majitele vozových parků (úspory), tak pro všechny účastníky silničního provozu (zvýšení bezpečnosti).

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!