Čínský nový rok – poslední možnost pro zadávání objednávek ze strany dovozců

20 prosince 2023, 14:12

Prosinec je pro dovozce plnící objednávky z Blízkého východu velmi rušným obdobím. Přestože čínský nový rok 2024 začíná 10. února, odehrává se právě nyní hektické období posledních objednávek před téměř čtyřtýdenním klidem. Dovozci se také potýkají s delšími dodacími lhůtami, protože stále více společností ruší plavby přes Rudé moře kvůli nejisté geopolitické situaci.

Čínský nový rok je jedním z nejdůležitějších svátků v Asii. Zákonem stanovený svátek má týdenní volno (9.-15. února 2024), ale tradiční obřady a rituály pokračují až do 24. února, kdy přichází Festival luceren. V důsledku toho se dovozci potýkají s řadou obtíží, které se týkají nejen výroby v továrnách a výrobních závodech, ale také přepravy nebo odbavení zboží v přístavech.

K tomu se přidává nejistá geopolitická situace: po dánské rejdařské společnosti Maersk, německém Hapag-Lloyd, francouzské CMA CGM nedávno oznámila, že své lodě odvádí z Rudého moře, také rejdařská skupina Mediterranean Shipping Company. Důvodem těchto rozhodnutí byly útoky jemenských povstalců na lodě směřující do Izraele. V důsledku toho se prodlouží dodací lhůty do Evropy.

Přetížené terminály a politika „cut and run“

Prostoje v čínských továrnách obvykle trvají tři nebo dokonce čtyři týdny kvůli dovolené zaměstnanců a kvůli době, kterou zabere obnovení výrobního procesu. Poslední náklad z Číny obvykle odjíždí začátkem února.

„Konec prosince je pro evropské dovozce konečným termínem pro zadání objednávek, pokud realizují zásilky z Číny. Zboží musí opustit sklad a být naloženo na loď s dostatečným předstihem, jinak hrozí značné zpoždění nebo náklad vůbec neopustí přístav až do povánočního období,“ říká Joanna Porath, majitelka celní agentury AC Porath.

Čína je stále považována za „manufakturu světa“, takže období před čínským novým rokem je vždy intenzivní. Kvůli zvýšenému objemu objednávek rostou nejen ceny přepravy, ale dochází také k přetížení terminálů. Může se stát, že nebudou stačit nákladům čekajícím na opuštění přístavu.

„Kromě toho mohou lodě uplatňovat politiku „cut and run“, tj. vykládají pouze dovezený náklad a neberou náklad určený na vývoz, nebo berou pouze náklad s vysokým ziskem. Kromě toho může docházet k překládce, tj. že kontejner je přeložen v mezipřístavu a stojí v terminálu a čeká na další loď,“ dodává Joanna Porath.

Věnujte pozornost dokumentaci ke zboží

Před čínským novým rokem je důležité věnovat zvláštní pozornost otázkám dokumentace zboží. Vzhledem k tomu, že čínské továrny realizují zvýšený počet zásilek, mají mnohem méně času a pracovních sil na to, aby dohlížely na záležitosti týkající se technické specifikace zboží a kontroly kvality.

„Dokumentaci ke zboží je nejlépe připravit s dostatečným předstihem, a to jak pro vývozní odbavení z Číny, tak pro dovozní odbavení, jakmile zboží dorazí do evropských přístavů. Doporučuje se také zintenzivnit kontroly kvality na místě. Abychom na to všechno měli čas, je nejlepší plánovat dodavatelské řetězce s předstihem a brát v úvahu omezení čínských dodavatelů vzhledem k charakteru jejich svátků,“ dodává Joanna Porath.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!