Zachrání návěsy s elektrickým pohonem dieselové motory v dopravě?

16 srpna 2022, 14:25

Řešení s elektromotorem umístěným v návěsu, který by měl v některých momentech pomáhat nákladnímu vozidlu, není zcela novým vynálezem, ale stojí za zmínku v souvislosti s aktuálním vývojem na automobilovém trhu. Tato technologie byla poněkud zastíněna nástupem elektrických nákladních automobilů, nicméně takový hybrid e-návěsu a tahače s konvenční pohonnou jednotkou je také zajímavým způsobem, jak snížit spotřebu paliva a emise CO2.

Společnost Wabco představila takové řešení v podobě návěsu eTrailer krátce po své akvizici společností ZF, Bosch nabízí pro návěsy elektromotory a před rokem oznámil práci na elektrifikovaném návěsu také Trailer Dynamics se společností Krone. Jak si jednotlivé technologie stojí ve srovnání?

Elektrifikovaný návěs eTrailer od společnosti WABCO

Wabco eTrailer je návěs s integrovaným elektromotorem, který mění tradiční nákladní vozidlo na hybridní. Při brzdění rekuperuje energii, kterou pak kumuluje v bateriích a využívá ji k pohonu nápravy návěsu, čímž má odlehčit pohonné jednotce nákladního vozidla. Podle výrobce by toto řešení mělo snížit spotřebu paliva až o 10 % při delších přepravách a až o 20 % v městském cyklu a také zlepšit trakci a zrychlení – zejména při jízdě s větším zatížením.

Elektrifikovaný návěs eTrailer umožňuje úplnou výměnu informací mezi brzdovým systémem návěsu a tahačem. Ten při zrychlování nebo brzdění vyšle návěsu zprávu. Elektromotory návěsu budou tyto informace přijímat a podle situace pracovat, což povede k vyšší účinnosti soupravy. Řešení elektrického pohonu od společnosti ZF jsou obecně technologicky otevřená: v případě autobusů je lze kombinovat s baterií, palivovým článkem nebo trolejovým vedením. Jsou k dispozici jako systém, který zahrnuje měnič a řídicí jednotku (ECU).

Elektromotory Bosch v návěsech

Společnost Bosch naproti tomu představila kompletní řešení, které umožňuje elektrifikovat návěs instalací elektromotorů spolu s baterií a ostatními potřebnými přístroji. Myšlenka tohoto řešení spočívá v integraci elektromotorů do náprav návěsu, místo aby se volně otáčely.

To znamená, že nápravy mohou vyrábět elektřinu rekuperací, tj. zpětným získáváním energie z brzdění, a napájet jednotky na tahači s návěsem. Bosch používá k pohonu návěsu elektromotory SMG180. Stejné, jaké v současnosti najdeme v elektromobilech nebo hybridních vozech. Na rozdíl od elektromobilů pracují motory elektrifikované nápravy pouze přerušovaně a začnou pracovat, když mohou získávat energii – například při jízdě z kopce nebo při brzdění.

Nahromaděná energie může být dodávána motorům při rozjezdu do kopce nebo napájet chladicí jednotku návěsu, čímž se sníží spotřeba paliva. Taková aplikace má navíc tu výhodu, že pro návěsy lze použít mnohem levnější sériově vyráběné díly pro osobní automobily. Zajímavé je, že s tímto systémem by bylo možné automatizovaně parkovat návěsy na parkovištích logistických firem po příslušné modernizaci systému. Návěs by byl schopen sám manévrovat na parkovišti bez pomoci tahače. Společnost Bosch nabízí toto technické řešení pro nové návěsy nebo jako modernizaci stávajících návěsů.

Společnosti Krone a Trailer Dynamics pracují na elektrickém návěsu

Společnosti Krone a Trailer Dynamics vyvinuly systém elektrického pohonu pro nákladní vozidla provozovaná na dálkových trasách. Základem systému je elektrická náprava, která pracuje nezávisle na tahači. Systém snižuje emise CO2 u nákladních vozidel s dieselovým motorem a také znatelně zvyšuje dojezd elektrických tahačů. Řešení společností Krone a Trailer Dynamics funguje podobně jako systém nabízený společností Wabco – i zde je k dispozici elektrická hnací náprava, nikoli dodatečně namontovaný elektromotor.

Elektrické návěsy na nákladních vozidlech – stojí to za to?

Určitě to stojí za to. Jedná se o poměrně jednoduché řešení, jak z dosud čistě spalovacího vozidla udělat hybrid. Elektrický návěs umožňuje odlehčit hlavní pohonnou jednotku, což snižuje nejen emise nebo spotřebu paliva, ale také opotřebení samotné pohonné jednotky. Další výhodou je možnost manévrovat s návěsem ve stísněných prostorách, což profesionálním řidičům ušetří čas při nakládce a vykládce.

Co si myslíte o těchto typech řešení vy?

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!