Konec chaosu: Pro řidiče kamionů začnou platit jasnější pravidla

2 února 2022, 14:56

Ve středu 2. února po celé Evropě vstupují v platnost nová pravidla pro vysílání pracovníků v mezinárodní silniční dopravě. Tzv. silniční balíček přináší zásadní změny pro řidiče i dopravce a podle české europoslankyně Martiny Dlabajové, která se přímo podílela na jeho vzniku, se „nepochybně jedná o největší zásah do nastavení mezinárodní přepravy v historii novodobé Evropské unie“.

„Zavedením nových pravidel pro silniční přepravu v Evropě končí chaos a nejasnosti, které byly pro naše řidiče kamionů na cestách denním chlebem od roku 2016. Věřím, že se situace na evropských silnicích nyní zpřehlednění a souhlasím s českými dopravci, že to přispěje také k větší konkurenceschopnosti celého odvětví,“ uvedla česká poslankyně Evropského parlamentu Martina Dlabajová (Renew Europe, nezávislá za ANO), která v minulých letech na podobě pravidel pro mezinárodní dopravu pracovala.

Za zlomový úspěch česká europoslankyně považuje moment, kdy se při jednáních povedlo vyjmout silniční dopravu z nově vznikající a kritizované směrnice o vysílání pracovníků a vytvořit pro toto odvětví pravidla, která by lépe odrážela jeho specifičnost.

„Zmatků a nejasného výkladu dosavadních pravidel totiž hojně využívaly bohatší západoevropské státy, které se tak chránily před levnější konkurencí mezi dopravci ze střední a východní Evropy. To naše firmy samozřejmě ekonomicky poškozovalo. Navíc čeští řidiči museli na cestách často čelit nepříjemným kontrolám a dokládat nedoložitelné. O vysokých pokutách, které za to při nesplnění dostávali ani nemluvě,“ vysvětluje Martina Dlabajová.

Jedná se právě o tento typ dopravy, který u českých dopravců převažuje.

Tzv. silniční balíček, jak se specifická pravidla pro přeshraniční přepravu v Evropě označují, kromě upřesnění pravidel pro vysílání řidičů za zakázkami v zahraničí a tzv. kabotáž (tj. přeprava v rámci jedné země, kterou dočasně zajišťuje dopravce z jiného státu již po vykládce převáženého nákladu za hranicemi) obsahuje také předpisy pro pracovní podmínky pro řidiče, včetně např. jejich povinného návratu, nebo povinnost instalovat digitálních tachografů ve vozidlech.

Author: AnM
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!