Skupina MOL skupuje polské čerpací stanice

18 ledna 2022, 11:48

Skupina MOL, Skupina Lotos S.A. a PKN Orlen podepsaly dohodu o prodeji a převzetí polských čerpacích stanic. Skupina MOL se stane vlastníkem 417 čerpacích stanic v Polsku, a stane se tak třetím největším maloobchodním prodejcem na polském trhu s pohonnými hmotami.

Dlouhodobá dohoda mezi subjekty zajišťuje dodávky motorových paliv do sítě získané v Polsku. Dohody jsou v souladu s aktualizovanou dlouhodobou strategií Skupiny MOL “SHAPE TOMORROW” 2030+.

Síť čerpacích stanic skipiny MOL

Akvizicí v Polsku vstupuje maďarská skupina MOL na svůj desátý evropský trh. V portfoliu společnosti je nyní celkem 2.390 čerpacích stanic, z toho 1.943 stanic je provozováno pod pěti různými značkami. Tento počet zahrnuje také 120 nově získaných stanic OMV ve Slovinsku a 95 nových stanic na Slovensku a v Maďarsku.

„Pro společnost MOL je tato transakce významným krokem v rámci strategické transformace, kterou jsme zahájili v roce 2016 a v minulém roce jí aktualizací ještě urychlili. Akvizice aktiv ACG v Ázerbájdžánu, výstavba nového závodu na výrobu polyolů v Maďarsku a náš vstup do Polska jsou důležitými milníky na cestě k dosáhnutí našich cílů. Po dlouhých jednáních jsme dosáhli oboustranně výhodné dohody. Díky této akvizici získáme přístup do největší ekonomiky ve střední a východní Evropě, a zároveň tak budeme moci s našimi produkty a službami oslovit více než 40 milionů potenciálních zákazníků. Maďaři a Poláci mají podobné historické zkušenosti, naším cílem je garantovat bezpečné dodávky energie pro region střední a východní Evropy a věřím, že se spolu s touto dohodou ještě více posílí energetický koridor sever-jih,“ uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.

„Toto je přelomový moment pro polský palivový průmysl. Chystáme se dokončit akvizici skupiny LOTOS. Transakce má být přínosem pro celou polskou ekonomiku, obě zúčastněné společnosti, jejich zákazníky, zaměstnance i akcionáře. Od začátku spuštění celého procesu jsme zdůrazňovali, že je prioritou získat další výhody z opatření spojených s fúzí, a přesně to se nám podařilo. V oblasti maloobchodu jsme s maďarským partnerem vyjednali dohodu o výměně aktiv, která přímo posune naše plány geografické expanze posílením maloobchodního řetězce na Slovensku, ale také vstupem na zcela nový trh v Maďarsku,“ dodal Daniel Obajtek, předseda představenstva PKN Orlen.

Společnost MOL ještě více diverzifikuje svoji regionální působnost a rozšíří svůj trh v největší ekonomice regionu střední a východní Evropy. Nabytý soubor aktiv poskytne základ pro budoucí růst v zemi, kde měla společnost MOL doposud omezené zastoupení. Polsko má silné hospodářské vyhlídky a vysokou míru motorizace s obrovským tržním potenciálem v regionu s 23 miliony tun roční spotřeby motorových paliv a očekáváním 1-2% růstu ve střednědobém horizontu. Polská síť nabízí obzvláště silnou pozici na trhu mezi dálničními čerpacími stanicemi a další možnosti organického růstu, zrovna tak jako významný potenciál na rozšíření prodeje nepalivových produktů.

„Před necelým rokem jsme představili strategii MOL 2030+ s cílem rozšířit do roku 2025 síť čerpacích stanic ve střední a východní Evropě na počet 2200. Dokončením transakce tento cíl dokonce překročíme a v našem portfoliu Služeb zákazníkům přivítáme také Polsko. V tomto bodě se ale nebudeme zastavovat, neboť jsme přesvědčeni, že na cestě energetické transformace mají služby zákazníkům velký potenciál. Naším cílem je obsluhovat stále větší počet zákazníků a poskytovat řešení mobility v souladu s měnícími se spotřebitelskými zvyklostmi, spolu s nejkvalitnějšími službami a produkty. Skvělá síť společnosti LOTOS bude pro naše plány perfektní základnou,“ řekl Péter Ratatics, viceprezident pro Služby zákazníkům Skupiny MOL.

Po konečném schválení akvizice polských aktiv by MOL prodal 185 čerpacích stanic ze svého portfolia (144 v Maďarsku a 41 na Slovensku) společnosti PKN Orlen za 259 milionů USD.

Dohoda je podmíněna finálním odsouhlasením Evropské komise pro uzavření fúze se společností LOTOS.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!