V ostravské huti jezdí nejdelší vůz TATRA, jaký kdy byl postaven

, 26 října 2021, 12:26

Nové speciální vozidlo Tatra na převoz závitových tyčí dlouhých i přes 24 metrů jezdí od října ve zkušebním provozu v areálu firmy Liberty Ostrava, ocelárny, která je součástí nadnárodní skupiny GFG Alliance. Vůz je světovým unikátem, je to nejdelší automobil Tatra v historii kopřivnické automobilky. Speciální úpravy podvozku Tatra provedla podle vlastního technického návrhu frenštátská společnost Partner Ipex, která je zároveň i tradičním dealerem vozů kopřivnické značky.

Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal ve firmě Liberty Ostrava, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Požadavek na pořízení speciálního vozu vyvstal v ostravské huti, když se na začátku loňského roku rozhodlo o přesunu konečného zpracování závitových tyčí a jejich příslušenství z Lucemburska do Ostravy. Cílem bylo zvýšit podíl výroby s vysokou přidanou hodnotou. Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun, která umožňuje provádět v Ostravě finální úpravy závitových tyčí.

„Tyče v konečné délce až 24,2 metru se válcují v naší středojemné válcovně, nyní se budou také dále zpracovávat v servisním centru závitových tyčí ostravské hutě. Pro jejich přepravu mezi těmito dvěma provozy jsme objednávali unikátní přestavbu, protože standardní nákladní vozy převážejí běžně produkty maximální délky 13,6 metru. K zákazníkům budou hotové výrobky v nestandardních délkách dopravovat stejně jako v minulosti nadrozměrné nákladní vozy nebo železniční vagony,“ vysvětlil vedoucí centra závitových tyčí Liberty Ostrava Pavel Suchánek.

Podvozek pro unikátní automobil TATRA s celkovou délkou 25,3 metr dodala kopřivnická TATRA TRUCKS.

Kamil Košťál, marketingový ředitel automobilky, k tomu dodal: „Tatry jsou tradičně považovány za vozidla do těžkého terénu, ale v tomto případě se využila jiná jejich unikátní vlastnost: Možnost sestavit podvozek pro extrémně dlouhý náklad. Liberty Ostrava jako jeden z nejvýznamnějších metalurgických podniků v ČR je pro nás cenou zákaznickou referencí a nový vůz je příkladem, že tatrovky se hodí skutečně pro nejrůznější role.“

Přestavba tatrovky do podoby unikátního vozu, kterou podle technického návrhu vlastní konstrukční kanceláře realizovala společnost Partner Ipex z Frenštátu pod Radhoštěm, trvala zhruba deset měsíců, přičemž i za normální situace je běžná lhůta u speciálních projektů minimálně rok. V tomto případě práce navíc komplikovala epidemie nemoci covid-19 a napjatá situace na automobilovém trhu. Stejně jako podvozek a realizaci přestavby, také většinu subdodávek potřebných dílů zajišťovali výrobci takřka výhradně z Moravskoslezského kraje.

„Těší nás, že jsme mohli realizovat tak zajímavý a jedinečný projekt a uplatnit při tom naše dlouholeté know-how v oblasti úprav nákladních automobilů TATRA. Rád bych poděkoval společnosti TATRA TRUCKS za výrobu a dodání samotného podvozku v požadovaném termínu a za úzkou spolupráci při následných speciálních úpravách. Jsem hrdý na naše techniky a konstruktéry, kteří vymysleli technické řešení, jež umožnilo splnit individuální požadavky Liberty Ostrava pro specifické využití vozidla ve vnitropodnikovém provozu v areálu společnosti,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Partner Ipex Vojtěch Svoboda.

Nejdelší vůz TATRA v historii je vybaven vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem TATRA o výkonu 300 kW a automatickou převodovkou Allison. Pohon vzduchem odpružených náprav je 14×8, přičemž první čtyři jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. To vozu nadstandardní délky umožňuje projíždět zatáčky na vnitropodnikových komunikacích.

Součástí technických úprav byla také instalace předsazené krátké upravené kabiny modelové řady TATRA FORCE, díky čemuž má vozidlo malou celkovou výšku. Ložná plocha valníkové plošiny tak může zasahovat až nad kabinu. Vozidlo splňuje všechny parametry pro provoz na komunikacích, není ale předpoklad, že by se využívalo i mimo areál hutě.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!