Čeští řidiči kamionů se stále musí potýkat s nelegálními migranty, kteří jim násilně vnikají do vozů, protože se tak chtějí dostat do Británie. Novým trikem je přeřezat a znovu nasadit dveřní panty, čímž zůstane neporušeno další zabezpečení a řidič tak prakticky nemá šanci cokoliv odhalit. A co víc, Britové v takovém případě řidiče spíše považují za pašeráka než za oběť stále důmyslnějších triků skutečných pašeráků.
„K vniknutí muselo dojít na poslední zastávce zhruba 200 km před Calais, jinde jsme pak už nestavěli. Dva panty byly přeříznuty a nasazeny zpět. Prostřední pant, kde není jištění, musel být vyšroubován a poté namontován zpět,“ popisuje čerstvý případ řidič Tomáš H., který je přesvědčený, že neměl šanci tento trik odhalit.
Při kontrolách postupoval přesně podle bezpečnostních pokynů Britů, ani ty ale o kontrole pantů vůbec nic neříkají. Ve voze mu celníci našli 7 utečenců.
„Zjistilo se to až s celníky při odstranění plomby a otevření. Je tedy jasné, že to bylo organizované téměř profesionálně a někdo musel pomáhat i z venku. Např. o riziku lehání si na rezervu dostatečně věděli a toto hlídali,“ doplňuje Tomáš H., který se nyní obává vysoké pokuty a toho, že kvůli zmíněné sofistikovanosti vniknutí na něj Britové o to více budou nahlížet jako na pašeráka, ač takový úmysl nikdy neměl. U výslechu byl 8 hodin.
Nezvládnutou migraci odnášejí řidiči
„Situace řidičů je stále absurdnější. Francouzi dostatečně nehlídají své území, odmítají žádosti o dodatečné kontroly a vázne boj proti skutečným pašerákům. Britové zase umí jen pokutovat řidiče, i když prokazatelně udělají naprosté maximum k tomu, aby vniku běženců zabránili. Nezvládnutou migraci tak odnášejí nevinní občané, kteří jen chtějí dělat svou práci,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který řidičům dlouhodobě pomáhá s vyřizováním odvolání a jednáním s britskými úřady.
Tomáš H. podle něho postupoval doslova příkladně a neměl co udělat lépe.
„Vůz byl zabezpečený plombou, zámkem i celním lankem, poctivě vyplňoval kontrolní list dle pokynů Britů, nestavěl v blízkosti Calais, finální kontrolu třetí osobou provedl před britskou hranicí. Kontroloval i pevnost plomby a její číslo, jestli nebyla vyměněna či zpětně nastrčena. Z mého pohledu je proto jasnou obětí stále organizovanějšího zločinu,“ dodává Zdechovský k případu a chce varovat další řidiče, aby do kontrol vozů zařadili i zmiňovanou prohlídku pantů.
„Bylo to naposledy, co jsem do Británie jel. Už jsem i dal výpověď, protože jsem po své zkušenosti přesvědčen, že zabránit vniknutí migrantů jde spolehlivě jen tím, že člověk prostě nikam nepojede, jinak je rovnou jednou nohou v base,“ říká závěrem Tomáš H.
Komentáře