Evropa bude prvním místem na světě, kde se u pneumatik začne používat označení přilnavosti na ledu. Kromě toho se na štítku pneumatik bude nacházet symbol přilnavosti na sněhu a QR kód, který odkazuje k rozsáhlé evropské databázi. Změna vstoupí v platnost 1. května. Cílem nových štítků je pomoci kupujícím porovnávat mezi sebou různé pneumatiky a vést je k nákupu bezpečnějších a ekologicky šetrnějších produktů.
Štítky pneumatik budou revidovány v celé EU. Nové štítky jsou povinné u pneumatik vyrobených po dubnu 2021, takže se začnou postupně objevovat u pneumatik nabízených k prodeji.
Celoroční pneumatiky, letní pneumatiky a nehrotované zimní pneumatiky prodávané v EU získaly své první klasifikační štítky v roce 2012. Doposud se povinnost označování štítky vztahovala pouze na osobní vozidla, SUV a užitková vozidla a štítky obsahovaly informace o valivém odporu, přilnavosti za mokra a vnější hlučnosti. Štítky se nyní mění a musí obsahovat také informaci o přilnavosti na ledu a sněhu. Zároveň byly překlasifikovány předchozí třídy a přidán QR kód. Nařízení se nevztahuje na hrotované zimní pneumatiky.
„V praxi je přilnavost na mokru opakem přilnavosti na ledu: zvýšení jednoho z těchto výkonů obvykle vede ke snížení výkonu druhého. U pneumatik vyvinutých pro střední Evropu je kladen důraz na vlastnosti potřebné na holých silnicích, zatímco symbol přilnavosti na ledu udává, že pneumatika spolehlivě funguje a zůstává bezpečná v náročných severských zimních podmínkách. Nedoporučujeme používat pneumatiky vyvinuté pro střední Evropu v podmínkách, pro které nejsou určeny,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Štítky budou nově i na pneumatikách pro nákladní vozidla a autobusy
Nový klasifikační systém může ovlivňovat výběr při nákupu pneumatik také v B2B segmentu, protože nařízení se nyní rozšiřuje i na pneumatiky pro nákladní vozidla a autobusy. Zde se štítky pneumatik užívaly pouze v reklamních materiálech. Tyto pneumatiky nebudou mít symbol přilnavosti na ledu.
„Kvůli většímu důrazu na udržitelnost se valivý odpor a palivová úspornost stávají stále důležitějšími. Na druhé straně je také podstatná přilnavost na sněhu, především v Německu a severských zemích. Musíme stále usilovat o to, abychom udrželi dobrou rovnováhu mezi různými vlastnostmi,“ říká Teppo Siltanen, produktový manažer z Nokian Heavy Tyres.
Téměř 90 % uhlíkové stopy vzniká v důsledku užívání pneumatik. Proto Nokian Tyres dlouhodobě pracuje na snižování valivého odporu svých produktů. V porovnání s rokem 2013 jsme snížili valivý odpor našich pneumatik v průměru o 8,5 %. Nižší valivý odpor se promítá do menší spotřeby paliva a menšího množství emisí CO2.
Rozsáhlá databáze všech pneumatik
„Když chtěla EU po roce 2000 přidat na štítky pneumatik valivý odpor, vyžadovalo odvětví pneumatik také štítek přilnavosti za mokra, aby se zabránilo důrazu na energetickou účinnost na úkor bezpečnosti. Ekologické organizace zase chtěly mít na štítku informace týkající se její hlučnosti. Tím vznikla podoba prvních štítků, které udávaly valivý odpor, přilnavost za mokra a vnější hlučnost odvalování,“ říká Jarmo Sunnari, SRA manažer ve společnosti Nokian Tyres.
Cílem revize klasifikačních štítků je usnadnit kupujícím výběr pneumatik a zvýšit celkovou bezpečnost jízdy. Původní cíl štítků – snížení emisí – tak zůstává v platnosti.
„QR kód je nová položka na štítku pneumatiky, která odkazuje do rozsáhlé databáze shromažďující informace o všech pneumatikách dostupných na evropském trhu. Informace o produktech jsou standardizovány, což usnadňuje snadné porovnávání jednotlivých pneumatik,“ říká J. Sunnari.
„V budoucnu budou štítky pneumatik dále rozšiřovány, protože budou uvádět také informaci o míře oděru nebo opotřebení a kilometrový výkon nebo životnost pneumatiky na silnici. Rozhodnutí již bylo přijato, ale potvrzení testovacích metod bude trvat několik let.“
Komentáře