Kabiny nákladních vozidel jsou dnes pojízdné kanceláře, kde profesionální řidiči obvykle tráví více času než ve svém vlastním bytě – až 294 dní v roce. Komfort v tomto malém prostoru je základem pro efektivní a bezpečnou práci, a proto se výrobci nákladních vozidel snaží řidičům zajistit co nejpohodlnější podmínky.
Ergonomická sedadla a stále vyšší kabiny, jízdní asistenti jako inteligentní radarový tempomat, dotykové obrazovky nebo automatické převodovky, telematické systémy, které navedou řidiče do cíle. Navíc zjednodušují mnoho formalit a administrativních záležitostí, stejně jako neméně důležité věci v životě truckera – postel, lednička nebo dobré audio vybavení, to vše je dnes již standardní výbava moderního kamionu. Vždy tomu tak ale nebylo.
Začátek 90. let byl obdobím privatizace mnoha průmyslových odvětví, včetně dopravy. Zahraniční výrobky začaly zaplavovat náš nenasycený trh a také některé naše výrobky začaly mířit na Západ. To znamenalo, že tuzemští dopravci začali jezdit delší trasy, což zvyšovalo nároky na řidiče i vozidla. Proto na trhu dominovala ojetá vozidla dovážená ze Západu. Tehdy však nikoho nenapadlo konfigurovat nový vůz nebo jeho kabinu, bralo se, co bylo k mání a za solidní peníze.
Neřešila se výška kabiny, takže se zakoupilo mnoho vozidel ve verzi s nižší nebo střední výškou kabiny, což neumožňovalo řidiči volně se narovnat. Pohyb uvnitř navíc omezoval vysoký středový tunel. Stručně řečeno, kabiny byly mnohem méně prostorné a jejich interiéry měly pouze základní funkce. Kralovaly manuální převodovky a palubní desky plné analogových tlačítek a indikátorů. Jedním slovem – nebylo to vůbec pohodlné.
Tři dekády změn
Čím blíže současnosti, tím lépe. Konstrukce kabiny začala zohledňovat požadavky a pohodlí řidičů. Tímto způsobem někteří výrobci vozidel zcela vyloučili středový tunel a jiní snížili jeho výšku na několik centimetrů. Díky tomu umožňuje i střední výška kabiny řidiči narovnat se a pohyb po ní se stal pohodlnějším. V současné době nejvyšší verze měří přes dva metry, což řidičům umožňuje volně se oblékat nebo si protáhnout záda. Odstranění řadicí páky také poskytlo více prostoru v kabině. Automatické převodovky se staly standardem. Jejich manuální verze se v současné době používají pouze ve specializovaných vozidlech.
V posledních letech došlo k řadě změn a vylepšení, z nichž mají řidiči prospěch. Čím je obsluha vozu intuitivnější a řidič je odpočatější, tím je cesta bezpečnější. Z tohoto důvodu se palubní desky začínají podobat těm v osobních automobilech, přičemž byl také snížen počet přepínačů. Ty byly v některých vozidlech dokonce zcela nahrazeny elektronickými displeji, které řidiči ovládají pomocí multifunkčních ovladačů nebo tlačítek na volantu.
Dnes průměrný řidič stráví na silnici 192 až 294 dní ročně. Jedna cesta může trvat až čtyři týdny. Seznam pozitivních změn proto zahrnuje i zvýšení počtu odkládacích míst, do kterých se nyní vejde i zavazadlo s věcmi na mnoho dní.
V zásadě má každá kabina také ledničku, jejíž kapacita se v posledních letech také zvýšila. Důležitým vybavením kabiny je už mnoho let postel (první byla nainstalována před sto lety), díky níž si řidiči mohli odpočinout, aniž by museli opustit vozidlo. Kvůli nedávno zavedenému balíčku mobility, a také díky nařízení Soudního dvora Evropské unie, se však nemůže pravidelná týdenní přestávka, která trvá 45 hodin, vykonat v kabině vozidla. V opačném případě je dopravci vystavena pokuta až do výše 30.000 euro.
V kabině řidiče jsou i další vymoženosti, které pomáhají při práci. Velmi důležitým prvkem vybavení kabiny je dobré audio vybavení. Kvůli dlouhým cestám řidiči často poslouchají hudbu, audioknihy nebo podcasty. Audio systémy, které jsou instalovány v kabinách, jsou stále lepší a lepší. Například továrně instalované basové reproduktory získávají na popularitě. Samotná rádia mají dotykové obrazovky a mnoho typů připojení. Řidič může přehrávat hudbu z USB flash disku, SD karty nebo přes Bluetooth. Standardem se stává rádio s vestavěnou hands-free sadou, která zjevně zvyšuje bezpečnost silničního provozu.
Velitelské centrum v kabině
Před rokem 2006 nebyl způsob výpočtu pracovní doby profesionálních řidičů v Evropské unii předmětem běžných předpisů. Výpočty byly prováděny ručně pomocí papírových kotoučů. Se změnou zákona zmizely analogové tachografy z kabin nákladních vozidel a byly nahrazeny povinnými digitálními protějšky. V průběhu let došlo k dalším změnám směrem k digitalizaci řízení. V 21. století se začaly šířit systémy GPS, které způsobily revoluci na cestách a ve způsobu mapování tras. Rozvoj sítí GPS a GSM, jakož i tvorba map zohledňujících požadavky těžkých nákladních vozidel, přispěly k vytvoření telematických systémů, které usnadnily práci profesionálního řidiče.
Díky telematickým palubním počítačům se nemusí starat o vyplňování karet v papírové podobě, o zaznamenávání pracovní doby nebo hlášení o tom, kde se zrovna nachází. Telematika zrušila povinnost zaznamenávat čas překročení hranice nebo nutnost vykonávat jiné obvyklé administrativní činnosti. Řidiči se mohou v klidu soustředit na bezpečnou jízdu.
Delší kabiny budoucnosti?
Maximální rozměry evropských nákladních vozidel jsou stanoveny příslušnými předpisy. Jejich délka zahrnuje také velikost kabiny. V září 2020 nový zákon umožnil prodloužení kabiny o 90 cm. Důvodem je zlepšení aerodynamiky vozidla a deformačních zón. Změna je však tak čerstvá, že výrobci dosud nezačali masově vyrábět vozidla s novými rozměry. Nákladní automobily přepravující zboží na Britské ostrovy také vyžadují nové úpravy.
Od 1. března 2021 musí mít vozidla vjíždějící do Londýna a okolních 32 obcí zabezpečenou plnou viditelnost, která je zajištěna zasklením, nikoli zrcátky. Zdá se, že výroba vozidel určených pouze pro londýnský trh nebude tak rentabilní, aby se stala pro výrobce zajímavou. Jaká další řešení můžete očekávat od nákladních vozidel budoucnosti?
Musíte počítat především s tím, že výrobci nákladních vozidel budou při navrhování nových modelů nebo úpravách současných modelů zohledňovat názory uživatelů, tj. řidičů. Velmi dobrou strukturu kabiny často kazí několik detailů, které narušují každodenní fungování. Nové technologie se určitě vyvinou, telematika bude řidiče podporovat stále více a více a provoz vozidel bude mnohem více podléhat digitalizaci. Během posledních několika desetiletí je zřejmé, že výrobcům stále více záleží na pohodlí řidičů. Nákladní vozy jsou konstruovány nejen s ohledem na vyšší výkon nebo ekologické normy, ale také na to, kdo veze náklad.
Targus, 31 března 2021, 20:12 1 0
No, nevím, kdo psal tenhle článek. Docela rád bych ho viděl, kdyby měl porovnat zvýšené kabiny tahačů Volvo řady F a Volvo řady FH se zbastlenou kabinou posledního typu. To, co provedli páni inženýři se slušnými slovy opravdu popsat nedá. Místo na straně spolujezdce je vhodné pro trpaslíka, o prostoru před lůžkem vůbec nemluvě.
A nějaké super repráky nebo patlací obrazovky, to je to poslední, co mě zajímá. Mají jedinou funkci - odvádějí pozornost od řízení vozidla.
Stručně řečeno, staré eFko bylo nejprostornější, FH stálo za starou bačkoru, pro poslední model nenacházím slušného slova. A absence fofr-klacku to fakt nezachrání. Akorát se mi chce na dálnici pořád spát.
Odpověď