Meritor: Repasované brzdové třmeny. Šetřete, ale s rozumem

, 7 října 2020, 14:51

Repase a opětovné využití dílů, které přímo ovlivňují bezpečnost jízdy je téma, které vyvolává pochybnosti. Vyplatí se používat výrobky tohoto typu? Nepochybně ano. Je ovšem nutné vybírat chytře, což ukazuje test provedený firmou Meritor.

Repasované díly Meritor

Test repasovaných brzdových třmenů

Opětovné použití opotřebených autodílů se stalo v posledních letech velice populárním. Především z ekonomických a ekologických důvodů. Repasované díly jsou levnější, ale, bohužel ne vždy dostatečně spolehlivé a bezpečné. V případě brzdových třmenů se dobře provedená repase může zúročit v získání výrobku splňujícího, a často převyšujícího normy OE (originálního vybavení). Použití takovýchto součástí je naprosto bezpečné a zároveň šetrné k životnímu prostředí s ohledem na spotřebu menšího množství energie a surovin.

Bohužel, na trhu není těžké narazit na výrobky, jejichž kvalita se od výše uvedených norem výrazně odlišuje. Zároveň to prokázal test repasovaných brzdových třmenů provedený firmou Meritor.

Bezpečnost v teorii a praxi

Meritor je přední světový dodavatel dílů pro nákladní automobily, autobusy a stroje. Firmou vyráběné nápravy, brzdy a systémy zavěšení a jiné díly jsou instalovány v milionech vozidlech po celém světě. Meritor je také lídr trhu v oblasti repase součástí brzdového systému. Specialisté z laboratoří firmy se rozhodli provést test, který ověří kvalitu repasovaných brzdových třmenů nabízených na trhu s náhradními díly.

Za tímto účelem byly zakoupeny vybrané jednotlivé kusy repasovaných třmenů značek Knorr a Meritor. Díly pocházely od různých dodavatelů z Evropy. Cílem testu bylo ověření činnosti výrobku a také správnosti provedení procesu repase.

Inženýři Meritor prozkoumali z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti klíčové vlastnosti třmenů. Šlo např. o pracovní vůli, synchronizaci zdvihátka a činnost čidla opotřebení. Důkladně také zaznamenali hodnoty svědčící o profesionálnosti procesu repase, např. utahovací momenty připevňovacích prvků, metody mazání, integritu těsnění. Kontrolovala se také čistota a estetičnost provedení výrobků. Následně byl každý třmen klasifikován podle normy repase Meritor.

Výsledky testu

Závěry zkoušek provedených inženýry z firmy Meritor se ukázaly být zneklidňující. Žádný z testovaných třmenů nesplnil stanovené normy. Každý měl minimálně jednu závadu nebo součást, které mohly ovlivnit nesprávnou činnost dílu nebo zkrátit jeho životnost. Hlášena byla také celá řad výhrad k postupům regenerace.

Některé nedostatky testovaných třmenů byly velice závažné. Ve dvou případech se díl vůbec nedal otestovat, protože kvůli nesprávné montáži byla znehybněna pracovní páka.  Kvalita šroubů použitých při procesu repase, a také jejich dotažení, nechávalo mnoho prostoru k vylepšení téměř na všech třmenech. Mohlo to výrazně snížit těsnost třmene a také jeho odolnost.

Nedostatky testovaných třmenů:

Firma Meritor během procesu repase vyměňuje za nové asi 60 % součástí, např. vždy vyměňuje všechny součásti ložiska a vždy používá nové šrouby příslušné třídy. Tyto prvky se shodují se specifikací OE nebo jí jsou rovnocenné.  Podobně vybírá mazivo odpovídající kvality pro konkrétní typ konstrukce třmenů. V případě testovaných dílů bylo všude použito obyčejné mazivo, které není odolné proti vysokým teplotám, v mnoha případech navíc nanesené velice nedůkladně.

Proces regenerace třmenů Meritor

Inženýry z Meritoru opravdu šokovalo to, že v některých repasovaných třmenech byly použity nesprávné nebo poškozené součásti, jako např. mechanicky zničený regulátor, vysloužilá svorka brzdové destičky nebo znečištěná ložiska. K dokonalosti měla daleko i čistota dílů. Byla zjištěna přítomnost rzi a také jiných nečistot.

S kompletními výsledky testu se můžete seznámit v polštině ve formátu PDF.

Vybírejte chytře

Naznačují výsledky testu, že je nejlepší úplně upustit od nákupu repasovaných brzdových třmenů? Ne nezbytně. Na trhu v současnosti najdete i vysoce kvalitní výrobky repasované podle přísných postupů. Nejlepší je důvěřovat firmě mající kompetence nejen v oblasti repase, ale i výroby nových třmenů. Takovéto zkušenosti má dlouholetý výrobce součástí brzdových systémů pro první montáž, tedy firma Meritor. Kvalita repasovaných výrobků se může rovnat těm z první montáže, nebo být dokonce vyšší. To vše díky znalosti postupů a využití inženýrských možností nedostupných pro většinu firem na trhu.

Lze šetřit bez rizika. Při výběru brzdových třmenů hledejte šedé krabičky se zeleným symbolem „Green“ a logem Meritor. Více informací najdete na stránkách: meritorpartsonline.com/europe

Katalog repasovaných třmenů Meritor ke stažení ve formátu PDF.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!