Jako jedna z mála společností na světě si většinu motorů firma Zetor vyvíjí a vyrábí sama. V moderně vybaveném testovacím a vývojovém centru v Brně prochází testováním na několik desítek naftových agregátů.
Aktuálně vyráběná paleta motorů je poměrně široká, s čímž souvisí i potřeba všechny agregáty důkladně testovat.
„Zetor exportuje stroje do různých koutů světa, proto musí být motory stoprocentně připraveny na různé emisní normy, rozdílnou kvalitu paliv nebo různé využití stroje,“ dodává k tématu Pavel Procházka, Výzkumný pracovník laboratorních zkoušek.
Zajímavostí je, že motory nacházejí využití nejen v traktorech, ale také v mimotraktorových aplikacích, jako jsou vysokozdvižné vozíky, čerpací agregáty, silniční stroje nebo důlní lokomotivy. Oblibu si u zákazníků napříč několika odvětvími získaly nízkou spotřebou paliva, vysokou spolehlivostí a jednoduchou konstrukcí. Koneckonců, motory s 16 ventilovou technologií, které se využívají v českých traktorech, získaly jedno z nejlepších hodnocení od Německé zemědělská asociace (DLG). Ta je považována za vedoucí a nezávislou odbornou organizaci v oblasti testování traktorů, systémů pro chov zvířat a další zemědělské techniky.
Samotné zkoušky motorů pak probíhají na několika stanovištích. Nyní budeme mluvit o testování v motorových boxech, kde se motory uchycují na speciální zkušební stavy.
Na rozdíl od testování v boxech PTO, kde je motor testován jako součást celého traktoru, jsou samotné motory při testech spojeny přímo s dynamometrem, který slouží k zatěžování motoru požadovaným točivým momentem.
Typově se zkoušky v motorových boxech dělí na tři základní kategorie – vývojové, životnostní a zkoušky periodické kontroly kvality. Ty probíhají až v průběhu sériové výroby, kdy se náhodně vybraný kompletně smontovaný motor propojí s dynamometrem, připojí se na požadovanou měřící techniku a následně se dle interní metodiky provede zkouška periodické kontroly kvality v rozsahu 60 hodin. Její součástí je kontrola správného nastavení požadovaných parametrů dle stanovených směrnic. Na závěr projde testovaný vzorek motoru důkladnou revizí, při které technici detailně prověří stav jednotlivých součástí motoru.
Většina práce techniků v motorových boxech je však soustředěna na vývojovou fázi naftových motorů.
„Naším úkolem je testovat zkušební motory za předem stanovených podmínek a optimalizovat jejich technické parametry tak, aby splňovaly přísné emisní normy dané platnou legislativou při zachování přijatelných provozně ekonomických parametrů jako je například spotřeba paliva“ vysvětluje Karel Šidlo, Vedoucí výzkumný pracovník laboratorních zkoušek.
Největší vývojovou změnou za posledních 10 let byl přechod z emisního stupně Stage IIIB na normu Stage IV, který znamenal přechod z mechanického na plně elektronické řízení motoru.
Příkladem vývojových zkoušek je přechod z emisní normy Stage IV na nejnovější standard Stage V, který přichází v účinnost právě v letošním roce. Pro vývojové techniky to znamená tisíce hodin simulací, nastavování parametrů a měření v celém rozsahu zatížení testovaných motorů. Výsledkem náročné práce jsou světově unikátní motory, které splňují nejpřísnější emisní normy dané legislativou EU a USA při zachování jednoduchého řešení motorů.
Komentáře