Aktualizace evropských klasifikačních štítků je obzvlášť užitečná pro uživatele zimních pneumatik, protože klasifikační štítek bude nyní obsahovat také informaci o přilnavosti na sněhu a ledu. Až doposud tyto vlastnosti nezbytné v náročném zimním počasí nebyly uváděny. Cílem klasifikačních štítků je vést spotřebitele k výběru pneumatik, které jsou palivově účinnější, bezpečnější a tišší. Nový klasifikační systém vstoupí v platnost v květnu 2021.
Až do současnosti neměli řidiči možnost rozlišovat mezi zimními pneumatikami vyvinutými pro různé jízdní podmínky. Evropská unie nyní souhlasila s aktualizací štítků, které označují energetickou úspornost pneumatik a další vlastnosti. Nové štítky usnadní porovnání jednotlivých modelů pneumatik a pomohou i spotřebitelům nakupujícím přes internet.
V souladu s aktuálně platným nařízením musí všechny pneumatiky pro osobní a užitková vozidla být opatřeny klasifikačním štítkem, který hodnotí jejich přilnavost na mokru, hlučnost a vliv na spotřebu paliva. U nákladních pneumatik nejsou klasifikační štítky vyžadovány, ale informace musí být spotřebitelům dostupné. Ve střední Evropě je pro jízdní bezpečnost v zimních podmínkách klíčová přilnavost na mokru a sněhu, zatímco v severských zemích je důležitější přilnavost na ledu. V současnosti neexistuje žádná povinnost pro označení těchto dvou typů pneumatik.
„Pro uživatele severských zimních pneumatik byly v minulosti informace na klasifikačních štítcích zavádějící, zatímco ve střední Evropě nebylo toto dilema tak zásadní. Nové označení přilnavosti na ledu odliší pneumatiky vhodné pro severské země od ostatních zimních pneumatik. Označení přilnavosti na sněhu bude poskytnuté pneumatikám, které mají dostatečné výkony na sněhu i ve středoevropských zimách,“ říká Jarmo Sunnari, manažer norem, předpisů a schvalování ve společnosti Nokian Tyres.
Snazší rozhodování při nákupu
Ve střední Evropě jsou zimy převážně mokré, proto je nejdůležitější vlastností zimních pneumatik přilnavost na mokrém povrchu. Příležitostná přilnavost na sněhu je také důležitá, nicméně severské zimní pneumatiky jsou vyvinuty speciálně pro užití na ledu.
„Největším problémem byla až doposud skutečnost, že ne všechny pneumatiky označené jako zimní jsou vhodné pro všechny zimní podmínky. Pneumatiky vyvinuté pro středoevropské zimy jsou zcela odlišné od severských zimních pneumatik. Přilnavost na mokru a přilnavost na ledu jsou vlastnosti, které se vzájemně vylučují. Spotřebitel si tak může pořídit špatnou pneumatiku, pokud informace na štítku nejsou správné,“ říká J. Sunnari.
Označení přilnavosti na ledu se bude zpočátku užívat pouze u pneumatik pro osobní vozidla, zatímco označení přilnavosti na sněhu se objeví také u pneumatik pro minivany, lehká nákladní vozidla, nákladní vozidla a autobusy. Značení vychází z mezinárodních norem a předpisů. Test přilnavosti na mokru nyní prochází procesem normování Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) a test přilnavosti na sněhu vychází z předpisů EHK OSN.
Společnost Nokian Tyres na aktualizaci klasifikačních informací aktivně spolupracuje se severskými úřady a osobami s rozhodovací pravomocí.
V čem aktualizace spočívá?
- Pneumatiky pro osobní a užitková vozidla jsou v současnosti označeny klasifikačními štítky, které uvádějí jejich přilnavost na mokru, valivý odpor a vliv na spotřebu paliva.
- Aktualizace přidá do klasifikačních štítků informaci o přilnavosti na sněhu a ledu.
- Nové štítky usnadní porovnání různých modelů pneumatik a pomohou i spotřebitelům nakupujícím pneumatiky na internetu.
- Nové nařízení se nevztahuje na hrotované pneumatiky.
- Nové klasifikační štítky začnou být užívány od 1. května 2021.
Komentáře