Unikátní Tatra pro přesazování stromů

8 října 2019, 13:08

Společnost Partner Ipex, která je dlouholetým autorizovaným dealerem a prodejcem vozidel Tatra, dodala svému významnému německému zákazníkovi speciální vozidlo Tatra Phoenix s nástavbou určenou pro přesazování stromů. Pro společnost Partner Ipex, která se ve Frenštátu pod Radhoštěm specializuje kromě prodeje a servisu standardních vozidel Tatra i na individuální úpravy a přestavby, se jednalo o další z řady unikátních technických projektů realizovaných na podvozcích značky Tatra.

Unikátní Tatra pro speciální použití

„Jsme rodinná firma, která se již po tři generace zabývá prodejem, servisem, speciálními úpravami a přestavbami vozidel Tatra,“ konstatoval Vojtěch Svoboda, obchodní a marketingový ředitel společnosti Partner Ipex.

„Jsme specialisté. Vždy se snažíme vyjít vstříc individuálním požadavkům zákazníka a vyrobit či upravit mu Tatru na míru. Provádíme drobné úpravy, ale i rozsáhlé přestavby a stavby vozidel. To je i případ vozidla pro společnost Opitz, kdy jsme ve spolupráci se společností Tatra Trucks zrealizovali toto speciální provedení vozidla. V Tatra Trucks vyrobili standardní podvozek, který jsme následně upravili a přestavěli dle požadavků zákazníka, zkompletovali s nástavbou a tu jsme navíc kompletně zmodernizovali.“

Speciální vozidlo Tatra Phoenix s nástavbou Optimal 3000 bylo dodáno německé společnosti Opitz, která se zabývá přesazováním vzrostlých stromů včetně kořenů a jejich transportem po celé Evropě. Kromě poskytování těchto služeb se navíc zabývá i samotnou výrobou těchto typů nástaveb.

„Zabýváme se přesazováním stromů už více než 55 let. Od roku 1981 používáme také vozidla Tatra,“ zavzpomínal u příležitosti převzetí nového vozidla Tom Braam, výkonný ředitel společnosti OPITZ.

Nový podvozek Tatra modelové řady Phoenix Euro 6 je vyroben v konfiguraci náprav 10×8. Kabina je dvoumístná, v provedení se spacím lůžkem, a vybavená multifunkčním volantem s airbagem, autorádiem, navigací, automatickou klimatizací a lednicí.

Hnací trakt je tvořen motorem Paccar MX-13 o výkonu 390 kW, manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a dvoustupňovou redukční převodovkou Tatrapřenášející hnací sílu do centrální nosné roury. Ta tvoří společně s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami extrémně tuhý celek a nosný systém podvozku, který je odolný vůči vnějším povětrnostním vlivům a je tak určený i do těch nejtěžších terénních podmínek.

První tři nápravy jsou odpruženy vzduchovými vaky, pérování posledních dvou zadních náprav zajišťují listové pružiny. Kromě prvních dvou náprav je i poslední náprava řiditelná, čímž je zajištěn malý poloměr otáčení a skvělá manévrovatelnost, přestože délka vozidla činí takřka deset metrů.

„Hlavní přidanou hodnotou vozidla je unikátní koncepce podvozku. Centrální nosná roura a nezávisle zavěšené výkyvné polonápravy umožňují, že podvozek je vyrobený jako takzvaný bezrámový a rám nástavby je umístěný přímo na příčníky, které jsou spojeny s centrální nosnou rourou. Samotný rám podvozku není potřebný.

Takové technické řešení umožňuje pouze tatrovácká koncepce. Vozidla jiných značek musí být vybavena i rámem podvozku. Jeho použití by v tomto případě ovšem znamenalo, že by kompletní vozidlo s nástavbou disponovalo celkovou výškou přesahující čtyři metry, což je pro provoz vozidla na pozemních komunikacích nepřípustné. Zato kompletní Tatra s nástavbou tuto výšku nepřekračuje,“ zdůraznil Svoboda a jeho slova potvrdil i zákazník.

„Velkou výhodou vozidel Tatra pro naše použití je výška podvozku, na který můžeme umístit naše největší nástavby na přesazování stromů, jejichž průměr kořenů činí až tři metry, a přesto celková výška nepřesáhne čtyři metry. To podvozky jiných značek neumožňují,“ doplnil zákazník a potvrdil tak jedinečnost vozidel značky Tatra.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!