Zetor reaguje na vývoj na trzích, prochází stabilizační fází a soustředí se na modernizaci svých traktorů

, 28 května 2019, 11:17

V roce 2018 dosáhla společnost Zetor celkových tržeb z hlavní činnosti ve výši přes 2,3 mld. korun a prodala celkem 2.080 traktorů. Poprvé po osmi letech nepřetržitých účetních zisků však vykázala ztrátu ve výši 149 milionů korun. Podíl investic do podpory výzkumu a vývoje a do podpory prodejů činil více než 200 milionů korun.

Zetor reaguje na vývoj na trzích

Pro letošní rok chystá společnost implementaci nového designu na své další modelové řady.

Tržby společnosti dosáhly v loňském roce 2.339 milionů korun a bylo prodáno celkem 2.080 traktorů. Z toho se většina prodala na zavedených trzích a téměř polovinu prodejů tvořila modelová řada Proxima. Poprvé po osmi letech zisku však společnost vykázala ztrátu ve výši 149 milionů korun. Z důvodu nepříznivého vývoje na klíčových trzích musela společnost v závěru roku 2018 přistoupit také k reorganizaci a ke snížení provozních nákladů.

Pro rok 2019 plánuje společnost snížení objemu skladových zásob a hotových výrobků, což je nutný předpoklad ke zlepšení hospodaření a ke stabilizaci společnosti, a zvýšení svého tržního podílu na klíčových trzích. V letošním roce bude také pokračovat ve vývoji stěžejních produktových inovací, kdy se zaměří především na aplikaci nového designu do modelových řad Proxima, Forterra a Crystal. Do podpory výzkumu a vývoje a do podpory prodejů investuje společnost každoročně. V loňském roce se jednalo o více než 200 milionů korun, což bylo zhruba 9 % z celkových tržeb. Procentuální podíl výše investic vůči obratu zůstává ve srovnání s předchozím rokem stejný.

„Z hlediska novinek v produktovém portfoliu došlo v létě 2018 k distribuci prvních traktorů v novém designu. Konkrétně se jednalo o model Major CL a Major HS. V letošním roce pracujeme na implementaci designu pro stroje řady Proxima, která bude v nabídce na konci letošního roku. V první polovině příštího roku se do nabídky dostane také řada Forterra v novém designu. Nejde jen o estetickou podobu produktu, benefitem je zejména nová střecha s výkonnější klimatizací, lépe řešeným topením či lepším výhledem. Pracujeme také na zavedení emisního stupně Stage V motorů do modelové řady Forterra a Crystal. Před dokončením je i nový traktor pro země Afriky a Asie. Jde o jednoduchý mechanický stroj o výkonu cca 80 koní,“ sděluje Marián Lipovský, výkonný ředitel společnosti. 

V loňském roce byly uvedeny na trh také nové modely řady Proxima v emisním stupni Stage IIIB, jež zlepšují konkurenční postavení Zetoru v segmentu 80–120 koní. Začala rovněž výroba nové generace modelu Forterra HD a Crystal HD, která přinesla zejména zlepšení komfortu pro zákazníky (nová 40ECO převodovka, pohodlnější řazení, inovace v kabině a další), či byl zahájen prodej traktorů v nižší výkonové třídě – Utilix a Hortus – vyráběné ve spolupráci s korejskou společností TYM. Od března 2019 rozšířil produktovou nabídku traktorů řady Utilix nový mechanický traktor – Utilix CL. Novinka je k dispozici ve verzi bez kabiny i s kabinou a stejně jako stávající model HT je vyvedena ve dvou výkonech 43, respektive 49 koní.

I přes překotný vývoj v roce 2018 se značka nadále řadí mezi podstatné hráče na trzích střední Evropy a je významným výrobcem se zavedeným podílem na trzích východní Evropy, Balkánu či Pobaltí.

Česko a Slovensko patří dlouhodobě k trhům, kde je Zetor nejprodávanější značkou, a nejinak tomu bylo v roce 2018. Z pohledu podílu na trhu uspěla značka v loňském roce také v Polsku, kde si udržela pozici mezi třemi největšími výrobci.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!