Nejnovější technologie umožňují vyrábět spojky s dlouhou životností a s nízkou spotřebou paliva. Každá druhá spojka pochází od společnosti Valeo. Ta nyní uvádí nový typ třecích obložení označených F830.
Výrobci nákladních vozidel jsou pod tlakem Evropské unie, která klade vysoké nároky na emise výfukových plynů. Ne všichni si však uvědomují, že jejich splnění závisí mimo jiné na efektivitě spojky. Je to dáno tím, že motory moderních nákladních vozidel pracují v nízkých otáčkách, což způsobuje, že se přenos točivého momentu stává opravdovou výzvou. Tím spíš, že uživatelé nákladních vozů očekávají, že bude doba do příští výměny spojky co nejdelší.
S cílem vyhovět požadavkům, kladeným výrobci nákladních automobilů, Valeo vyvinulo nový typ třecích obložení označených F830. Zajišťují plynulejší přenos točivého momentu díky nižšímu koeficientu tření. Zároveň byla snížená tuhost spojkové lamely, což omezuje vibrace a hluk šířící se z pohonného systému, které vnímá uživatel vozidla. Taková lamela spojky má také větší odolnost vůči poškození a dlouhou životnost. Kromě toho je šetrná k životnímu prostředí, protože neobsahuje žádná aramidová vlákna. Lamely spojky vybavené třecími obloženími F830 jsou ideální pro vozidla vybavena automatickou převodovkou.
V současné době každá druhá spojka namontovaná do nákladního vozu vyrobeného v Evropě pochází od Valeo. Rozhodují o tom dlouholeté zkušenosti tohoto výrobce a skutečnost, že samotné Valeo navrhuje i vyrábí třecí materiály. Tvoří součást nejenom výrobků pro prvovýrobu a trh náhradní spotřeby, ale nakupují je dokonce i konkurenční společnosti.
Spojky se používají v nákladních automobilech s přímo řazenou i automatickou převodovkou. Ve druhém případě je počet najetých kilometrů mezi výměnami obvykle dvojnásobně delší. Navíc tento údaj v tomto smyslu znamená spíše „počet rychlostních stupňů“ než překonanou vzdálenost. Co to znamená? Řádně ovládaná spojka v tahači návěsů pohybující se v mezinárodní dopravě může překonat i 600 000 km v kombinaci s manuální převodovkou, a dokonce až 1,2 milionu km ve spolupráci s automatickou převodovkou. Dvojnásobně delší životnost spojky s automatickou převodovkou poukazuje na to, jak důležité je správné řazení rychlosti s co nejmenším prokluzem spojkové lamely.
Valeo mimo jiné nabízí také továrně repasované spojky. Jejich renovace probíhá v závodu Valeo ve francouzském Amiens, známém pro výrobu spojkových sad na originální vybavení nákladních vozidel a autobusů vyráběných v Evropě.
Součásti opotřebované spojky jsou po demontáži pečlivě vyčištěny a vyhodnoceny z hlediska možnosti opětovného použití. Nicméně značný počet komponentů se povinně vyměňuje za nové bez ohledu na stupeň opotřebení. Repasované spojky procházejí úplně stejnou kontrolou kvality jako nové spojky do prvovýroby. Výsledkem je funkční produkt se stejnou zárukou jako nový, ale až o 30 % levnější. Repasované spojky jsou přínosem pro všechny – nižší nákupní cena pro zákazníka, nižší výrobní náklady pro továrnu a méně škodlivého odpadu pro životní prostředí.
Komentáře