Vývoj situace na evropských trzích v loňském roce významně ovlivnil společnost Zetor Tractors. Ta v závěru roku, vlivem řady okolností, byla nucena přijmout změnu plánu pro rok 2019 a přistoupit k nákladovým úsporám.
Prodej zemědělské techniky na evropských trzích od roku 2012 kolísavě klesá, celoevropské prodeje jsou na svých minimech. Navíc došlo v druhé polovině roku 2018 k neočekávanému propadu trhů (např. ve střední Evropě), a to z důvodu extrémního sucha a s tím spojené špatné finanční situace farmářů.
Jen v Polsku se namísto 12 tisíc traktorů (všech značek) prodalo necelých 9 tisíc strojů. Počátkem roku 2018 vstoupila také v platnost nová legislativa stanovující přísná pravidla pro výrobu nových traktorů.
Společnost byla nucena modernizovat všechny modelové řady traktorů Zetor a i přes veškerou snahu měla v prvním půlroce omezenou produktovou nabídku. Tu se podařilo zkompletovat až v srpnu, ale počáteční ztrátu se v druhé polovině roku nepodařilo dohnat.
Zetor jako výrobce traktorů, který v globálním měřítku vyrábí menší počet kusů, se vypořádává s faktem, že ho legislativa nutí investovat do modernizace a vývoje produktů s nízkou přidanou funkční hodnotou pro zákazníka (např. zpřísňování emisních norem apod.), což má za následek zdražování traktorů. Dalším aspektem, kterému značka čelí, je skutečnost, že globální hráči s vysokými kvantitami prodejů uvádějí na jednotlivé trhy produkty za ceny, kterým v současném stavu nedokáže konkurovat.
„Všechny tyto okolnosti měly vliv na propad reálných objednávek ze strany zákazníků v uplynulém roce a vedly k navýšení objemu skladových zásob. Více jsme vyrobili, než prodali. Pro rok 2019 jsme proto nejen upravili plán výroby kvůli nutnosti snížení skladových zásob v Brně a v afilacích, ale přijali jsme i další opatření s cílem snížit celkové náklady. Jedním z nich byly i personální změny na přelomu roku,“ vysvětluje situaci Marián Lipovský, výkonný ředitel společnosti.
V roce 2019 je pro společnost prioritou stabilizace prodejů na jednotlivých trzích, modernizace a rozvoj produktů a rozvoj poprodejních služeb a péče o zákazníky. Pokračují již dříve nastartované projekty s růstovým potenciálem.
Od roku 2016 Zetor aktivně vstupuje na nové trhy zejména v oblasti Asie a Afriky a od roku 2017 rozvíjí spolupráci na dodávky sad traktorů do Ruska. Od roku 2018 spolupracuje s TYM, který dodává traktory modelových řad UTILIX a HORTUS, čímž značka doplnila část chybějícího portfolia v sekci malých traktorů s výkony 40–70 koní.
Stabilizace na novém trhu, nebo nového projektu, však trvá obecně tři až pět let. Od srpna 2018 má Zetor v nabídce ucelené produktové portfolio a v souvislosti s dalšími nutnými legislativními změnami je připraven úspěšně zvládnout nejenom letošní rok, ale i ten další.
Modernizace a vývoj budou v letošním roce i nadále spojeny s implementací nového designu. V závěru roku společnost uvede na trh stroje řady PROXIMA. Pracuje se i na implementaci designu na traktory řady FORTERRA, ty budou na trh uvedeny počátkem roku 2020.
I přes překotný vývoj v roce 2018 se značka nadále řadí mezi tři největší hráče na trzích střední Evropy a je významným hráčem se zavedeným podílem na trzích východní Evropy, Balkánu, Pobaltí apod.
Komentáře