Hannover je momentálně místem, kde se shromáždil celý svět, zajímající se o segment užitkových vozidel. Výrobci vozidel, dílů a příslušenství zde prezentují své nové produkty. Na probíhajících konferencích se můžete dozvědět o budoucích trendech, jako je elektromobilita nebo autonomní řízení.
Hlavní témata veletrhu
Výzvy, jimž čelí odvětví dopravy, jsou na veletrhu klíčovým tématem výrobců nákladních automobilů i jejich dodavatelů. Všechny studie naznačují, že poptávka po dopravních službách bude i nadále růst. Pro autodopravce to znamená světlé zítřky, kterých však bude těžké dosáhnout. Podle odhadů firmy Bosch, se pouze v Německu během roku přepraví 3 biliony zásilek. V roce 2020 se toto číslo pravděpodobně zvýší až na 3,8 bilionu. Dopravní podniky se už nyní potýkají s nedostatkem zaměstnanců, přičemž třetinu celkových přepravních nákladů tvoří platy řidičů a pohonné hmoty. Zvýšení mezd přinutí majitele flotil hledat úspory ve spotřebě paliva.
V době rostoucí poptávky po přepravě je také důležité udržovat vozidla v pohybu po co nejdelší dobu. Proto se na veletrhu v Hannoveru věnuje velká pozornost moderním řešením, jejichž úkolem je předvídat případné poruchy, přesně určit termín výměny dílů a provozních kapalin a také to, jak co nejrychleji a nejpřesněji posílat informace o neočekávaných poruchách správci vozového parku.
Problém s nedostatkem profesionálních řidičů mohou v budoucnu vyřešit autonomní vozidla. Několik konceptů bylo v Hannoveru představeno, ale není pochyb o tom, že na plně autonomní vozy si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Nicméně více reálné je využívání nižší úrovně automatizace, což může výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu.
Elektrické nákladní vozy a dodávky se zatím spíše jeví jako řešení pro městskou přepravu. Mohou se tiše pohybovat (i v noci) a neprodukují škodlivé látky. V oblasti dálkové dopravy je zatím hlavním problémem rozjezd. Čím dál častěji však slyšíme o elektrických nákladních vozidlech poháněných vodíkovými články – takové, které používá mimo jiné projekt Nikola. Elektrické nemusí být pouze nákladní automobily. Jeden z nejnovějších konceptů přináší elektricky poháněné nápravy pro návěsy. Toto řešení může sloužit jako přídavná parkovací brzda, ale také umožňuje, aby se přívěs pohyboval bez vozidla. Například by tahač mohl odpojit přívěs v místě nakládky, a ten by sám v potřebný čas autonomně zaparkoval na správném místě.
Stánky vystavovatelů na IAA 2018
Melodie budoucnosti lze slyšet téměř ve všech výstavních halách. Pojďme se blíže podívat na některé stánky, co si vystavovatelé pro návštěvníky připravili.
bilstein group
Společnost bilstein group na veletrhu představila svůj sortiment spojek pro užitková vozidla. Řada febi obsahuje více než 400 komponentů spojek. Vedle spojek firma prezentovala mimo jiné termostaty a vodní čerpadla. Zhruba 21.000 ks tohoto zboží se vyrobí každý rok ve výrobním závodě bilstein group. Tímto způsobem chtěla firma zdůraznit, že je nejen dodavatelem náhradních dílů, ale také výrobcem.
BorgWarner
Společnost BorgWarner představila vlastní řešení v segmentu elektrifikace vozidel, dodávané pro prvovýrobu. Příkladem je systém HVH Motor Technology, používaný v hybridním autobuse Scania, kde je odpovědný za plně elektrický pohon vozidla při nízkých rychlostech.
Společnost Bosch se v Hannoveru pochválila rozvojem sektoru Mobility Solutions, a také konceptem Vision 0 (nulové emise, nulové nehody a nulový stres). Prioritou dodavatele komplexních řešení pro výrobce vozidel je snížit náklady na dopravu, zefektivnit logistické řetězce a usnadnit život řidiči. Tyto cíle lze dosáhnout díky technologii automatizace, propojení vozidel a elektrifikaci. Bosch představil také další konkrétní projekty, které se brzy dočkají uplatnění v praxi. Patří mezi ně elektrická náprava pro návěsy, řešení eCityTruck pro lehká užitková vozidla a bezklíčový přístup k nákladním automobilům.
Brembo
Brembo je značka známá hlavně ve světě brzd osobních automobilů, ale má také velký podíl na trhu nákladních automobilů. V Hannoveru italský výrobce představil průřez své nabídky, čili kotouče, třmeny a také parkovací brzdy. Pro těžká užitková vozidla dodává společnost Brembo větrané brzdové kotouče o průměru 432 mm, které jsou obzvláště odolné proti přehřátí a elektrické parkovací brzdy pro vozidla do 7,5 t.
Continental
Společnost Continental dlouhodobě usiluje o to, aby nebyla spojována pouze s pneumatikami. V Hannoveru představila nové firemní úspěchy v oblasti systémů vozidel, včetně řešení podpory řidičů, komunikační systémy V2X a systémy řízení vozového parku. Prezentovala také digitální pneumatické pružiny. Na stánku Continental se mohli návštěvníci více dozvědět o řešeních určených pro městskou dopravu, dálkovou dopravu i vedení flotil.
Delphi Technologies
Společnost Delphi Technologies představila několik inovací určených vozidlům pro transport. Patří sem nová řešení v oblasti vstřikování paliva a nové metody elektrifikace užitkových vozidel. Cílem je využívat pokročilé softwarové a řídící systémy ke snížení spotřeby paliva a emisí. Firma také prezentovala výrobní řady určené pro aftermarket, které nabízejí repasované a opravené díly.
E-xperience mobility je mottem společnosti Elring, která je spojena především s výrobou těsnění, ale systematicky mění svou tvář a poskytuje také řešení pro sektor elektrických pohonů a plastové součásti. Prezentace na IAA zahrnovala speciální vozidlo, které ukazovalo kompletní nabídku společnosti. Ukazovalo, kde se přesně ve vozidle nacházejí produkty Elring.
Federal Mogul
Po loňském debutu polymerního nátěru IROX® 2 pro lehká ložiska motorů vozidel, přináší společnost Federal-Mogul Powertrain tuto novinku také na trh těžkých vozidel. IROX 2 snižuje tření, zlepšuje trvanlivost a odolnost proti opotřebení a umožňuje použití olejů s nižší viskozitou.
HELLA
HELLA představila inteligentní osvětlovací a elektronická řešení pro nákladní automobily, přívěsy a autobusy. V expozici se objevily produkty, které zlepšují bezpečnost silničního provozu a řešení, navržená individuálně pro konkrétní vozidla. Objevilo se také několik prototypů.
Hengst
Firma Hengst se soustředila nejen na prezentaci výrobků, ale také na oslavu 60. výročí své existence. Na stánku byly vystaveny filtrační moduly, dodávané pro prvovýrobu. Jedním z nejnovějších řešení je BlueMaxx – inovativní systém palivové filtrace, ve kterém jsou integrovány předfiltr a hlavní filtr. Celkem 5 stupňů filtrace zajišťuje výrazně lepší filtraci pevných částic a separaci vody, stejně jako optimalizaci životnosti filtru. Současně se sníží prostor potřebný pro jeho instalaci.
MAHLE
Firma MAHLE tradičně prezentovala své OE zkušenosti na maketě nákladního vozidla. Mezi speciálně představená témata patřil systém zpětného získávání tepla e-Waste Heat Recovery (eWHR), dodávaný výrobcům nákladních automobilů. Tento systém umožňuje šetřit palivo.
MANN+HUMMEL
Mezi prezentovaná řešení určená pro OE trh zařadila společnost MANN + HUMMEL mimo jiné modul palivového filtru a alternativní řešení pohonů. Mezi koncepty pro blízkou budoucnost poutal pozornost speciální filtr určený pro zachycení znečišťujících látek emitovaných během brzdění.
Valeo
Firma Valeo představila průřez svých řešení pro užitková vozidla. Expozice zahrnovala 48 V elektrické systémy a autobusové klimatizátory, které snižují emise CO2. Valeo také přispívá k rozvoji autonomní jízdy pomocí svého nástroje Solid State LiDAR, který se používá k automatizaci úkolů spojených s provozem nákladních automobilů. Firma Valeo také představila několik palubních bezpečnostních systémů, včetně Valeo Driver Monitoring, který sleduje chování a koncentraci řidiče.
ZF
Společnost ZF podporuje trend automatizace řízení. V Hannoveru společnost představila své investice a koncepce v této oblasti. Řešení ZF jsou již nyní schopna poskytnout vozidlům autonomní jízdní funkce. Společnost se zaměřuje především na dodávková vozidla. Autonomní řízení a E-mobilita jsou pro ZF strategicky velmi důležité a společnost má v úmyslu investovat v těchto oblastech více než 12 miliard eur během následujících pěti let.
Komentáře