TATRA TRUCKS a.s. spojila síly s jedním z největších výrobců hasičských zařízení na světě, skupinou Rosenbauer a vzniklo unikátní hasičské vozidlo TIGON. Segment hasičských a záchranářských vozidel je pro TATRU významný. V dlouhodobém sledování obsáhne každý rok 10 % až 15 % produkce.
Dlouhodobě vyvíjený podvozek tzv. tatrovácké koncepce vozidla a především systém pneumatického odpružení všech náprav a možnosti jeho nastavení zajišťuje vysokou jízdní stabilitu na jakémkoliv povrchu včetně vysokorychlostních hladkých ploch, které jsou typické pro průmyslové aglomerace či letiště a jejich zázemí.
Vysoká jízdní stabilita
Zásadním cílem bylo vyvinout speciál s co možná největším hasičským výkonem bez ohledu na to v jakém terénu bude operovat. Výsledkem je průmyslové vozidlo vhodné pro jakékoliv hasební úkoly včetně těch, které přesahují možnosti stávajících vozidel.
Čtyřnápravový speciál TIGON ohromí na první pohled nejen koly s pneumatikami rozměru 24.00 R21, rozvorem 4.490 mm, ale především vnějšími rozměry. Je dlouhý 12,285 m, jeho celková šířka činí 2,9 m a celková výška 3,7 m. V rámci projektu TIGON hovoříme o čtyřnápravových či pětinápravových vozidlech jejichž možnosti se díky technologie TATRA-Lego ještě znásobí.
To nejlepší
Především celková šířka vozidla napovídá, že jde o zcela ultimativní hasičský speciál určený pro zásahy primárně mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích a v podobných prostorech. Celkové povolené hmotnosti 43 t a požadavku na vysoké zrychlení a dosažení velmi rychle poměrně vysoké maximální rychlosti odpovídá využití řadového šestiválcového motoru Volvo TAD164VE-B s emisní specifikací Tier 2.
Ten je schopen ze zdvihového objemu 16,12 l poskytnout maximální výkon 515 kW/700 k. O přenos výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav se stará plně automatická převodovka Allison 4800 a přídavná/sestupná převodovka TATRA. PTO nezávislé na systému spojky dovoluje vozidlu pracovat v módu pum-and-roll, tedy zjednodušeně řečeno – hasit při plné jízdě.
Podvozek TATRA FORCE 8×8 vychází z příslušné obchodní řady vozidel a disponuje všemi nejmodernějšími konstrukčními opatřeními, které jsou důvodem k jeho zcela unikáním jízdním schopnostem. Originální čtyřdveřová dvoukabina FORCE (1+2+2) nového provedení bez krytu motoru (umístěný v prostoru za kabinou) propůjčuje vozidlu v souvislosti s nástavnou velmi nízkou a kompaktní siluetu a příznivou celkovou výšku vozidla.
Voda i pěna
Nástavba, která je výrobkem společnosti Rosenbauer využívá hliníkový materiál ve formě plochých dílců řezaných laserem, zpevňujících prostorových prvků a speciálně strukturovaných lehčených částí v podobě „včelích plástů”. Obě dvě hlavní nádrže na vodu (9.000 l) i technickou pěnu (3.500 l) jsou vyrobeny z polypropylenu a jsou v případě potřeby schopny transportu pitné vody. Nástavba je uložena na pomocném rámu podvozku pomocí pružných silentbloků.
Hasební systém zahrnuje standardní čerpadlo Rosenbauer N80 s pracovním tlakem 10 bar a kapacitou až 8.000 l/m a vysokotlaké čerpadlo Rosenbauer H5 s pracovním tlakem 40 bar a kapacitou až 500 l/m. Pro práci s hasicí pěnou využívá TIGON systémy Rosenbauer HYDROMATIC a Rosenbauer FIXMIX 2.0E.
Zacílení a vypouštění hasebních prostředků má na starosti na střeše umístěná, elektricky ovládaná nově vyvinutá věžička Rosenbauer RM 80C s maximálním výkonem 9500 l/m při pracovním tlaku 10 bar. Proud hasebních prostředků je ovládán elektricky, může být vržen v plné nebo poloviční kapacitě. Dopad hasení, dle úhlu náměru (-20° až +70°) až 100 m, schopnost rotace o 360°. Druhé hasební dělo Rosenbauer RM 15C je umístěno těsně před kapotou trambusové kabiny.
Důkaz dobré pověsti
Moderní a vysoce efektivní těžká nákladní vozidla TATRA se v kombinaci s dodavateli příslušenství s globálně významnými referencemi stávají kompaktními stroji, které s přehledem řeší všechny pracovní a dopravní úkoly. Jejich efektivita provozu a především jízdní vlastnosti charakterizované vysokou jízdní stabilitou jak na upravených komunikacích, tak mimo ně či dokonce v rostlém terénu nejtěžšího kalibru, je pro značku TATRA příznačná.
Komentáře