Nejen na tuto otázku se snažila najít odpověď konference pořádaná dopravními svazy ČESMAD BOHEMIA, ADSSF, ADSSS a SD, která se konala 12.6. v Brně. Z vystoupení zástupců Ministerstva dopravy, krajských samospráv a organizátorů dopravy nicméně vyplývá, že budoucnost autobusové dopravy není příliš růžová.
Odvětví v současnosti prochází mnohými změnami, které budou mít obrovský vliv na další fungování společností podnikajících v autobusové dopravě. Na konferenci se diskutovala tato hlavní témata:
- Legislativní změny
Zástupci Ministerstva dopravy představili několik legislativních změn, které se pro nejbližší období chystají. K 3.12.2019 končí přechodné období dle nařízení EP a Rady (ES) č. 1370/2007, což přinese změny při uzavírání smluv o veřejných zakázkách. Evropská legislativa nyní připouští více způsobů zajišťování veřejné přepravy osob. Pro dopravce to znamená, že v některých případech budou moct s kraji již uzavřené smlouvy prodloužit, nově vysoutěžit nebo případně zrušit. Problémem pro dopravce je, že některé kraje, např. Liberecký a Ústecký, se rozhodly nevypisovat výběrová řízení a místo soutěže dávají přednost zřizování vnitřních dopravců. Chystají se zajistit dopravní obslužnost v kraji sami. - Slevy na jízdném
Podle usnesení vlády z března 2018 budou mít žáci, studenti a důchodci starší 65 let nárok na slevu 75 % z jízdného v autobusové a osobní železniční dopravě. Původně toto usnesení mělo začít platit 10.6.2018, ale momentální termín zavedení slev je 1.9.2018. Tento krok je dopravci vnímán vcelku pozitivně, i když sebou přinese jisté komplikace, například při určování věku žadatele o slevu nebo zpětné vyplácení kompenzací. Bude zajímavé sledovat, jaký efekt tento krok bude mít, a jestli budou dopravci, organizátoři, objednatelé i ministerstvo včas připraveni. 1.9.2018 je vcelku šibeniční termín. - Mzdy řidičů autobusů a způsob jejich proplácení
V roce 2017 došlo ke skokovému navýšení mezd řidičů autobusů. Průměrná hodinová mzda řidičů se v současnosti pohybuje okolo částky 104 Kč hrubého. To jistě není nijak závratná částka a problém s nedostatkem řidičů se nijak nevyřešil. Podle prezidenta Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamky nyní chybí asi 10.000 řidičů a v dohledné době jich 2.500 odejde do důchodu. Situaci nezlehčuje také momentální stav na trhu práce, kde již není z čeho brát. Problémem je také zajištění a vyplácení zdrojů na navýšení mezd. Část těchto nákladů museli převzít sami dopravci, a proto v některých krajích došlo k vypovězení smluv. Za situace, kdy dopravci loni prodělali 200 milionů a letos to vypadá díky zdražení pohonných hmot a dalšímu nárůstu mezd na výsledek ještě o 200 milionů horší, je situace v oboru opravdu vážná.
Uvidíme, jak se autobusová doprava vypořádá s tímto nelehkým obdobím. Snad se jí dostane od státu také tak masivní podpory jako konkurenční železniční dopravě.
Komentáře