Dopravní barometr TimoCom za třetí čtvrtletí ukazuje, že přepravy i nadále převyšují volné kapacity vozů. Poměr přeprav a volných vozů činil v průměru 71:29. Úroveň množství přeprav v letních měsících červenci, srpnu a září celkově dále stoupla. Jak si však tento fenomén vysvětlit na evropském dopravním trhu?
Poté, co skončilo druhé čtvrtletí s nejvyšším podílem přeprav, pokračoval tento trend u TimoCom i v třetím čtvrtletí 2017. Podle Spolkového statistického úřadu exportovalo Německo jen v červenci o osm procent více než v předchozím roce. Oba indikátory naznačují stále rostoucí ekonomiku, z které profituje i dopravní branže. V důsledku toho bude potřeba stále více volných kapacit, těch je však v současné době nedostatek.
Léto přináší více přeprav
V červenci bylo proti červnu zaznamenáno nepatrné snížení podílu přeprav ze 76 procent na 71 procent. Pokud vycházíme z optimálně vyváženého podílu přeprav k volným vozům 50:50, množství přeprav přesto silně převažovalo i v tomto měsíci.
Ve srovnání s předchozími lety se podíl přeprav pohyboval v tomto roce na podstatně vyšší úrovni (2015: 51 % a 2016: 54 %). Krásné letní měsíce často způsobují nárůst poptávky. Ale i z důvodu výkonnosti ekonomiky hledalo mimořádně hodně příkazců v Evropě vhodné volné vozy.
V srpnu TimoCom zaznamenal poměr přeprav a volných vozů 65:35. Přepravy tímto klesly oproti předchozímu měsíci o 6 procentních bodů, avšak i zde podíl přeprav podstatně převyšoval disponibilní volné vozy.
Také oproti předchozím rokům bylo k dispozici podstatně víc přeprav (2015: 45 % a 2016: 51 %). Podle konjunkturního barometru Německého hospodářského institutu ležel index se 106 body v srpnu znovu výrazně nad 100bodovou značkou. Konjunkturní barometr tímto signalizuje silný růst německé ekonomiky a podstatně vyšší úroveň než ve 2. čtvrtletí.
Stejně jako v květnu překvapilo i září novým maximem přeprav ve výši 78 procent a nastartovalo zlatý podzim. Zároveň byl také podíl přeprav ve srovnání s předchozími lety podstatně vyšší (2015: 52 % a 2016: 61 %).
Gunnar Gburek (TimoCom Company Spokesman) vysvětluje možné důvody: „Konjunkturní čísla na mnoha místech Evropy působí optimisticky. Byla doba dovolených, lidé hodně cestovali a konzumovali. To oživilo dopravní branži, současně ji ale ještě silněji konfrontovalo s již nyní existujícím nedostatkem řidičů.”
Komentáře