Nedostatek profesionálních řidičů začíná ohrožovat logistiku

17 července 2018, 14:52

Nedostatek profesionálních řidičů se stává hlavním problémem celého odvětví logistiky. Podle údajů Světové banky chybí řidiči nákladních automobilů v celé Evropě – jen v Německu jich schází asi 45 tisíc.

Neomylným znamením, že se situace v nejbližších letech ještě zhorší, je současná věková struktura řidičů: dvě třetiny řidičů nákladních automobilů jsou starší čtyřiceti let, z nich dokonce každý třetí je ve věkové kategorii 51–60 let. Během deseti let tak většina těchto dnešních padesátníků zmizí z pracovního trhu.

Společnost Hödlmayr, jako jeden z největších evropských specialistů na automobilovou logistiku, usiluje o zvýšení atraktivity řidičské profese a považuje v této souvislosti za nezbytné, aby se v tomto úsilí spojili všichni dopravci.

„Pokud se nám nepodaří v krátkém čase získat dostatek nových uchazečů, kteří by se této profesi naučili a zdokonalili se v ní, jsme ve střednědobém horizontu odsouzeni ke skutečnému fiasku. Žádné hospodářství na světě se totiž bez funkční logistiky nemůže rozvíjet,“ prohlásil Johannes Hödlmayr, generální ředitel společnosti Hödlmayr.

Podle tohoto zkušeného odborníka v oboru a jeho kolegů zastávajících nejrůznější pozice v logistice je nejvyšší čas přijmout balíček opatření, který by zlepšil image řidičské profese.

Kromě čistě materiálního zabezpečení je nezbytné zlepšit řadu dalších aspektů – vnímání této profese, chování k řidičům a pracovní podmínky. „Pokud někdo nechává čekat řidiče dlouhé hodiny na vykládku, aniž by mu umožnil odskočit si na toaletu, dává mu jasně najevo, že si jej nijak neváží. Logistické společnosti stejně jako jejich zákazníci by měli umět takové situace řešit,“ zdůrazňuje pan Hödlmayr. „Kromě toho je úplně zcestné považovat řidiče nákladního automobilu za nějakého pomocného dělníka. Zejména s ohledem na budoucí vývoj a nadcházející technologické změny. S nástupem autonomního řízení nákladních automobilů se řidičská profese výrazně změní. Řidič už nebude mít výhradně na starosti řízení vozidla, ale bude během pracovního dne řešit řadu nových úkolů,“ předpovídá generální ředitel společnosti Hödlmayr, který přirovnává řidiče nákladních automobilů k silničním pilotům.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

LKW Ostrava, 19 července 2018, 7:52 38 0

Dle mého úsudku by se měly nejvíce zamyslet společnosti, které prodávají nebo přeprodávají práci veškerým dopravcům.
Na celém světě není až takový problém, že by se ztratila atraktivita řidičcské profese, ale skutečnost jako taková, že řidiči jsou tlačeni od dispečerů do kolikrát nemožných termínů, protože zákazník na to tlačí.
Další skutečností je, že spousta řidičů vzhledem ke snižující se ceně práce kvůli různým vlivům neposkytuje takový finanční obnos dopravním firmám a dochází díky tomu k ne zrovna správnému vyplácení mezd řidičům. Zkrátka pro dopravce v dnešní situaci je jednodušší zaplatit řidiče nízkým základem (většinou minimální zákonem stanovená částka) + diety bokem do ruky.
Tím dopravce ušetří na daních a může relativně dobře zaplatit řidiče, aby mu neutekl.

Mělo by se spíše uvažovat o stanovení minimální ceny za kilometr, která by odpovídala pokrytí nákladů a zajištění normální výplaty, tak aby se nemuseli bát, že budou mít nějaký důchod, který se samozřejmě vypočítává z hrubě mzdy.

Nad tímto by se opravdu měl někdo zamyslet

Odpověď

Král trans, 23 ledna 2019, 8:45 40 -3

Konečně někdo rozumný, ano pokud bude rovné kilometrovne, budou i rovné výplaty. U těch co ne, sebrat koncesi.

Odpověď

Libor, 21 července 2018, 12:34 44 -3

Problém je , že dnešní zákony v silniční dopravě dokážou rázem z řidiče udělat žebráka a firmu, která řidiče zaměstnává poslat do konkurzu.
32 let provozuji autodopravu,ale co se děje teď je prostě neskutečné.
Zmizela lidskost.

Odpověď

Matouš, 22 ledna 2019, 14:06 32 0

Přesně.. souhlasím je mi 27 dělám to aktivně 6 let.. a nejradši bych se na to vykašlal.. jediný co mě u toho drží je to že mě to baví.. ale tolik nas zase není co to dělají pro to samé... Protože podmínky jsou opravdu mnohdy žalostné.. obětujeme pro to vetsinu času svého života . Volno problém.. k doktorů problém.. nemluvně o podmínkách při čekání x desítek hodin .. bez normálních věci jako je kuchyň toaleta.. a podobně.. a to všechno za 40 tisíc. To je směšný .. navíc stačí málo a cloveku život skončí.. a svůj život a čas si na 40 tis měsíčně fakt necenim... Ano není to o penězích . Peníze znamenají možnosti... V tom případě se daji udelat i lecktere jiné kompromisy.. ;) vzhledem nějakých cen přeprav.. ceny nafty apod. Začněte co nejdřív.. protože my mladí co to děláme to děláme proto že nás to baví . A takových z nás není mnoho .. jsem na to zvědav.

Odpověď

Anonym, 22 ledna 2019, 14:19 37 0

Je-li Ti 27 a děláš to už šest let, tak od toho vypadni, jak nejrychleji můžeš. Za dalších 10 let už od toho vypadnout nedokážeš, protože už nic jiného nebudeš umět. Zapomeneš i to, čím ses vyučil, či co jsi vystudoval. A od volantu už neutečeš. Já už tu práci dělám 20 let a není pro mě cesta ven.

Odpověď

Anonym, 22 ledna 2019, 17:32 14 0

Přesně utíkej dokud můžeš už to dělám od roku 2000 a už nejde utéct protože po čase zjistíš že nic jiného neumíš a věř mě už jsem to zkoušel a dělal jinou práci ale vydržel jsem to měsíc a pak zpět ke kolečku takže 6 let ještě není taková hrůza aby jsi dokázal utéct

Odpověď

marian, 23 ledna 2019, 14:54 12 0

presne tak tiez som si hovoril to iste este chvilu este chvilu a robim to 22 rokov a neviem si predstavit inu pracu cele na hovno

Odpověď

Radoslav, 22 ledna 2019, 22:33 3 0

Moje slová, na 100% s tebou musím súhlasiť. Mám 31 a rovnaký dôvod prečo stále ostávam pri tejto práci. V prvom rade je to môj koníček a tak chlebícek inak by som sa na to uz davno vykašľal. Mlady Človek obetuje veľa, získa malo, ano zarobí nejakú korunu na nejaký nový štart a sekne s tym a potom som zvedavy ze kto bude šoférovať. Jedine ak RO, UA, BG atď atď......smutné

Odpověď

Jsem to já, 25 ledna 2019, 7:48 1 0

Jezdím jenom 12 let ale na 100% můžu o sobě říct že pokud mi jakákoli fabrika nebo soukromník nabídne stejný peníze co mám teď jdu od volantu a budu raději doma s rodinou. Skoro všechny fabriky jsou pouze montovny nic složitýho. Člověk by nemusel přemýšlet kde večer zaparkuje protože nejsou parkoviště aby tě neokradli naposled mi zmizely v německu na benzínce nájezdy za 2000 eur a kamera nikde nebyla. A o pátečních návratech domú na přeplněnejch cestách a věčným omezování jízdy ve svátcích a o prázdninách raději nemluvit. To jsme pro vládnu hovada co nemusejí být v pátek doma s rodinou nebo co? Až budou autonomní kamiony tak podle pana Hodlmayra si budeme dělat sami sobě dispečery nebo budeme třeba lepit obálky za jízdy aby je firma mohla prodávat???

Odpověď

Pepeee, 26 ledna 2019, 7:23 0 0

Po 17 letech jsem seknul s volantem. Jsem v fabrice rok, čeká mě povýšení a dneska vím, že se k volantu nevrátím. Naprostá spokojenost. Zdrhni jak můžeš.

Odpověď

eGhart, 22 ledna 2019, 14:28 7 0

nechcu nic rikat... ale je mi 31 let jezdil jsem zpetne pred 5 lety a skoncil jsem jen proto ze vyplatu jsem dostaval na 3x a navic jsem cekal rodinu tak jsem toho vazne nechal ted uz jenom obnovuju profesak a to je tak vse

Odpověď

Mumuland, 22 ledna 2019, 17:34 9 -5

Dokud dopravci budou jen zlodeji a nenazranci kteri si budou mastit kapsu,stavet baraky kupovat auta za miliony tak je lepsi se na to vysrat az jim budou jezdit rumuni a bulhari tak pak si budou drbat hlavy A hlavne chovat se k ridicum jak k dobytku. Muj zamestnavatel mi rek kdyz jsem potreboval neco doma s rodinou ze pokud chci jezdit nesmim mit barak ani rodinu

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 9:01 3 0

Jasné - hlavne aby mal barák majiteľ,nie?Smutné...a to sa deje aj v iných firmách, nielen v doprave!

Odpověď

Ladysek55, 22 ledna 2019, 17:55 8 0

A bude hůř. Jestli zavedou 4 a 6 bodů dolu, tak už nebude jezdit nikdo. 3.března mi končí profesák, neprodlužuji!!!! Jsem hezky v teple v údržbě, stálý plat, 8 a půl hodiny, víkendy volné. Co víc si přát. Měl jsem to udělat dřív, takže, kdo váhá, tak neváhejte. Za volantem strs bída a běs, a nikdo se za Vás nepostaví ( i když pár solidních dopravců je ), takže Těm co budou jezdit dál SPOUSTU ŠŤASTNÝCH A BEZNEHODOVÝCH KILOMETRŮ.

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 4:54 8 -1

Ať nám přidají peníze a řidičů bude dost plat uklízečky a zodpovednost pilota

Odpověď

Jirka, 23 ledna 2019, 8:26 6 0

Ahoj,jezdím už přes 30 let,už mě to nebaví,ale neumím nic jiného.Kdo může ať uteče jinak v tom zůstane navždy.Je to otročina,kterou nikdo neocení.Po 30 letech není cesty zpět.

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 8:28 16 0

Četl jsem komentáře. Je mi 43 jezdím od 21 let. Vyučil jsem se černým řemeslem. Vrátit se k tomu nejde. Dnešní mechanik je počítačový mág. Ale o to nejde souhlasím s tím že řidiči nejsou dobře placeni, ale také chápu dopravce. Spedice okrádají jak můžou tlačí jezdit pomalu za náklady. A dopravce musí ty peníze někde ušetřit. Co udělá stáhne peníze řídíči a nutí ho jezdit mimo dálnice. Problém další je časové okna na vykládku dnešní doprava je velmi hustá. Stačí nehoda a je problém. Spedice se většinou o nic nepostara. Ta jen co nejvíce videlat. Sedí tam kolikrát dispečeři co nemají ani páru o aeteru. Nerozlišují výkon dobu jízdy atd. Řeknou udělej devítku a šup dál. Ale co? Řidič zaparkuje pokud má kde? Udělá potřebné dokumenty staska atd. Podívá se na vůz. Udělá si něco k jídlu, potřebnou higienu a jde spát. Hodinu před odjezdem vztane udělá hygienu, kávu či snídani. A vyjede. Ale čistý odpočinek není devět hodin. Další věc tím že ceny za dopravu jsou prach sprostě mizerný. Protože není stanovena minimální cena za 1km či vykládky nakládky zdržení v logistických centrech. Nemají místo dají pozdě rampu atd. To nikdo neřeší. Do toho řídíči a dopravci z východu. Ti podraží už tak nízké ceny. Protože jsou r rozvojových zemí a ti mají dotace. Viz PL. RO. BG. LV. Atd. Nad tím vším by se měla zamislet unie. Jenže ta vymýšlí kokotiny jak ztížit práci řidiče. Je to těžké. Pokud s tím opravdu nikdo nebude nic dělat. Dopadne to zle. A na závěr cena oprávnění Řidičák profesní průkaz. Stojí majlant. Kde na to mladí mají brát. A ještě pokuty za nesmyslné věci co chodí z Unie. Trest za 2 km rychleji 30 euro. A jiné vymoženosti jako zákaz jízdy kamionu v určitém čase snížení rychlosti na dálnicích v noci. I když je to největší emisní třída. A eko nálepky to vše jsou náklady které jsou na víc a nesmyslné. Všichni víme že ano. Ale nikdo nic neudělá.

Odpověď

Anonym, 24 ledna 2019, 20:06 1 -1

Ty se dej do politiky ..takovejch kecu je v nasi vlade plnej stuj.jo.a JSI FRAJER,JAKO ANONIM SE MUZE PREZENTOVAT JEN
OSEL

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 17:10 9 -1

Ani se nedivím,s tou zodpovědností za ten plat to fakt nestojí.Každej s těch rádoby zaměstnavatelů akorát umí jen brečet jak nemá a za rohem se vám směje do xichtu ,sedne do BMW a jede pryč.
Je to o lidech a o zákonech,dokud zde budou všichni ti rádoby podnikatelé dřít z lidí kůži a smát se jim do xichtu,nezmění se vůbec nic.

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 18:17 0 0

mam zajem č. budejovice a okolí

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 19:01 0 0

Tato práce není oceněna jak by měla být. Jestliže nebude zakladní mzda alespoň 25 000,. Kč čistá + diety zákoné .Tak za chvilku nebude žádný prof. řidič,který tuto práci bude dělat rád.

Odpověď

AurrumVia, 23 ledna 2019, 22:32 0 0

No já se ani nedivím. Nulová tolerance na za porušení. Pokuty za špatný parkování. A za všechno může řidič. Ten musí znát vyhlašky. Několik světových jazyků. Problematiku celní, předpisy a zákony všech států. Problematiku povolenek, myt, celnich poplatků a pokut. Znát trasy a plynule komunikovat s policajtama a se skladbikama v jejich materštině. A za to dostane na pasce krasných 12600. Zbytek dostane bokem ? Jezdím ted Rakousku a klasika. Uz tady jezdi Rumuni, Ukrajinci, Srbove, Kazachstanci, Gruzinci, Turkmenistanci ? pak prijde jedna cgyba a nekopromisni policajt a dve vejplaty odplavou smer statni kasa. A to nemluvim o tom že tady v Evrope člověk nemá možnost si nakoupit, zajít do banky a nebo večer pokecat. Nebo zajít do sauny a nebo sprchy. Na tohle je super jezdit na vychod. Ru, Kz, Gruzie nebo Armenie. Tyhle trasy miluju a doufam že natrefim na slušnýho dopravce a budu je jezdit zas :)))

Odpověď

Anonym, 23 ledna 2019, 23:48 0 0

Ridiči nebudou potřeba a s nimi zmizí i dopravní firmy je to otázka jedné dekády!!!

Odpověď

Anonym, 24 ledna 2019, 1:02 5 0

Další důvody jsou finance. Nízký základ, diety . Minimální důchod . Nikdo rozumnej se nepohrne. Je to krátkozraký .
Na dodávkách váhy nákladů většinou přesahujicí normu . Někdy i 100% .
Hrozné podmínky na wc jak ve fabrikách a na parkovištích , nedostatek parkovacích míst.
Buzerace od složek policie, celníků .
U nás ta naše D1, nejhorší dálnice v Evropě ....

Odpověď

Yogi, 24 ledna 2019, 9:28 0 0

vodic kamionu je z kazdej strany obmedzovany,,nedostatok parkovisk,,a do toho..co vsetko sa nesmie,,ked to uvidi uchadzac o pracu,,prejde ho chut...

Odpověď

Anonym, 24 ledna 2019, 16:36 0 0

Výplata řidiče se už tady probrala tak jako podmínky a bodový systém, hustota provozu! To že je to náročná práce je bez debat! Dalsi věci a neméně důležitou je potřeba zmínit aby přestali využívat řidiče jako manipulační dělníky a skladníky! Dříve bylo povinností řidiče přistavit a připravit vozidlo k nakládce nebo vykladce a na ložné ploše neměl co dělat. Je velice jednoduché v kanceláři u stolu vymyslet a namalovat jak zajistit, zakurtovat náklad kolikrát až přehnaně ale něco jiného je to udělat! Kdo se stim nadřel? Zase jen řidič! Ať si tam ty kancelářský nebo majitelé firem na to určí své pracovníky!!

Odpověď

Lada, 24 ledna 2019, 20:08 1 0

Krasne kecy,ale porad nic,a nic,jen se o tom mluvi.meli by se zamyslet,jak tuto nasi profesi hodnoti.Co po prevazne vetsine z nas chteji,a co za to mame.Rydinny zivot-prakticky zadny.Pravidelna strava-nemozna.Osobni hygiena-mizerna.Chovani zakazniku pri dorucovani zbozi-vice nez casto arogantni az urazlive.Pri prvnim naznaku problemu vse odnese s plnou paradou ridic. Dispo si v mnohych pripadech chrani sve zadky.Osobaci nam rozhodne v nasem poslani neustale pomahaj.Jsem rad,ze nekdy zkousej,na jakou vzdalenost dokazu zastavit kdyz vezu maso,nebo TV.Ale,co kdybych vezl treba PENICILIN,PRO JEJICH DITE,KTERE HO ZROVNA TED POTREBUJE...NEBO MOUKU NA CHLEBA,KTERY SI DAJI ZITRA KE SNIDANI.Vim,ze i nas kamionaku je nekdy dost.Ale nikdy nechceme ohrozit ostatni ucastniky..Ale ti ostatni by si meli uvedomit,ze na tech cestach nejsme zbytecne,vzdyt prakticky,vse,co mame doma,cemu holdujeme,TO MAME Z TECHTO KAMIONU.,
JSEM KAMIONAK A JSEM NA TO HRDY!!!

Odpověď

Anonym, 25 ledna 2019, 19:33 7 0

Páni řidiči probuďte se konečně! Psát o tom že beru 40000 Kč je přece nehoráznost! Kolik dělá zdaněná mzda? 15000? Ano, a proto řidiči nejsou a nebudou. Na rozdíl od německého řidiče který když večer zastaví, jde do restaurace, tak našinec kuchtí v rendlíku aby stravný ušetřil a vlastně výplatu dorovnal.

Odpověď

Anonym, 27 ledna 2019, 18:26 1 0

Mam 60 tis hrubyho a to jezdim 180h/mesic. Jestli vas sere mzda bezte za lepsim, u nas je nastup 40tis k tomu diety a auta max 4 roky stary... a to nam i tak chybi 20 ridicu ....takze prestante fnukat... 15tis v cisty... ok zato bych ani nevstal...

Odpověď