Za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily tuzemské firmy automobilového průmyslu celkem 1.097.257 osobních vozidel, tedy o 7,8 % vozidel více než ve stejném období loňského roku. Hranice milionu vyrobených vozidel byla pokořena opět v září, tentokrát ale s výrazně vyšším rozdílem než loni. Nárůst výroby vykázaly i další segmenty: nákladní vozidla +16,9 % (1.121 ks), motocykly +45,1 % (823 ks) a velká přípojná vozidla nad 3,5t +15,3 % (1.550 ks). Podíl elektrických vozidel na celkové výrobě tvořil 9,7 %, když do konce září bylo vyrobeno celkem 106.823 elektrických vozidel, z toho 80.182 čistě elektrických a 26.641 a plug-in hybridním pohonem.
„Schopnost udržet rostoucí objem výroby vozidel, navzdory aktuálně složité situaci v plánování výroby, je úspěchem firem autoprůmyslu a jednoznačně dobrou zprávou pro celou domácí ekonomiku. Nelze jej však brát za něco automatického. Je potřeba nejen přijmout opatření pro udržení konkurenceschopné výroby v ČR a EU, ale i omezit nezamýšlené regulatorní zásahy do trhu. Zde jde zejména o řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025 v situaci, kdy podíl elektromobilů na evropských trzích zůstává za očekáváním. Nenajít řešení by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů a dále oslabilo jejich pozici vůči globální konkurenci,“ říká Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
Za prvních devět měsíců tohoto roku bylo v České republice vyrobeno 1.097.257 osobních vozidel, tj. meziročně o 7,8 % více než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 106.762 ks a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů klesl na 9,7 %. Celkem bylo vyrobeno 80.121 čistě bateriových (BEV) a 26.641 plug-in hybridních (PHEV) vozidel. Na tuzemský trh směřovalo celkem 74.977 vozidel, tedy 6,8 % z celkového počtu vyrobených. Na zahraniční trhy mířilo celkem 1.022.280 osobních aut, tedy přes 93 % produkce. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 8,8% nárůst, tuzemský prodej naopak 4,1% pokles.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu až září ve svých tuzemských závodech 673 080 osobních automobilů (+6,2 %). Na český trh bylo umístěno 61.671 vozidel (-4,1 %), na zahraniční trhy směřovalo 611.409 vozidel (+7,3 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda Auto 64.600 ks, tj. 9,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 54 612 vozidel čistě bateriových a 9.988 vozidel plug-in hybridních.
V obdobných relacích jako ve stejném období v minulého roku se dařilo i nošovickému závodu automobilky Hyundai. Ten za první tři čtvrtletí vyrobil celkem 253.450 vozidel, tj. o 0,3 % méně než ve stejném období loňského roku. Celkem 242.125 vozů bylo exportováno (-0,4 %) a 11.325 bylo alokováno na tuzemském trhu (+1,2 %). Z celkového počtu vyrobených vozidel mělo 25.509 ks čistě elektrický a 16.653 ks plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 16,6 % celkové produkce.
V kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty na celkové úrovni 170.727 vyrobených automobilů, tedy o 31,7 % vozidel více než ve stejném období minulého roku, který byl ovlivněn řadou odstávek, způsobených nedostatkem některých dílů pro výrobu. Celkem 168.746 vozidel směřovalo na export (+32,9 %) a 1.981 (-26,4 %) bylo registrováno v tuzemsku. Téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HV.
Autobusy
V prvních třech čtvrtletích bylo v ČR vyrobeno 3.219 autobusů (-11,8 %), 643 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (+125,6 %), zbylých 3.518 směřovalo na export (-3,4 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 2.929 autobusů. Celkem 3.445 autobusů směřovalo do zahraničí (-0,3 %) a 426 ks (+86,8 %) bylo prodáno v tuzemsku. SOR Libchavy v prvních devíti měsících tohoto roku vyrobil 264 autobusů, tj. o 15,3 % více než vloni, z nichž 217 ks (+280,7 %) bylo určeno pro domácí trh a 47 ks (-72,7 %) autobusů této značky směřovalo do zahraničí. Výrobce KHMC vyrobil za zmíněné období 24 autobusů, všechny byly určeny na export.
Nákladní vozidla
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila za tři čtvrtiny tohoto roku 1.121 vozidel, tedy o 162 ks více než ve stejném období loňského roku (tj.+16,9 %). Produkce Tatry mířila z více než 57 % na zahraniční trhy, 461 vozidel (43 %) bylo prodáno na tuzemském trhu.
Motocykly
Výrobce Jawa v prvních devíti měsících roku vyrobil 823 motocyklů, tedy o 256 ks více než v minulém roce (+45,1 %). Z celkové produkce bylo na českém trhu umístěno 359 motocyklů této značky (+48,3 %), exportováno bylo 464 strojů (+42,8 %).
Přípojná vozidla
Segment přípojných vozidel zaznamenal celkový meziroční pokles. Mezi lednem a zářím bylo vyrobeno 13.935 přívěsů a návěsů všech velikostí, tj. o 1.027 ks méně než vloni (-6,9 %). Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 12.385 ks (-9,1 %), v Česku jich prodala 6.725 ks (-10,5 %), v zahraničí pak 5.200 ks (-8,5 %).
V kategorii velkých přívěsů a návěsů došlo k meziročnímu nárůstu produkce o 15,3 % na celkových 1.550 ks. Schwarzmüller vyrobil 1.160 velkých přípojných vozidel, tj. o 20,7 % více než vloni. V České republice prodal 161 ks (-72,4 %), v zahraničí 1.008 ks (+9,8 %). Dařilo se i české společnosti Panav, která vyrobila 387 přívěsů a návěsů, tedy o 2,1 % více než v předchozím roce. Na tuzemský trh umístila 278 ks přípojných zařízení (tj.-14,5 %), na zahraniční 52 ks (+44,4 %).
Komentáře