Výroba a odbyt vozidel za první čtvrtletí 2019 jsou mírně pod úrovní loňského roku, březnová produkce zaznamenala nárůst

, 25 dubna 2019, 11:57

Vyrobeno bylo celkem 370.616 ks silničních vozidel. I přes mírný kvartální pokles produkce (- 3,5 %) zaznamenali tuzemští finální výrobci nárůst ve třech ze čtyř sledovaných kategorií. Celkově je přitom letošní březen historicky druhým nejúspěšnějším z hlediska produkce, když byl evidován meziroční nárůst o 4,4 %.

Výroba a odbyt vozidel za první čtvrtletí 2019 dle AutoSAP

Autobusy

Produkci i odbytu autobusů se nadále daří. Společnosti Iveco ČR a SOR Libchavy realizovaly společně se společností KH Motor CENTRUM Opava výrobu 1.185 autobusů, což je o téměř 6,7 % více než vloni. Firma Iveco ČR vyrobila 1.108 ks autobusů, SOR Libchavy 72 ks autobusů. Oběma velkým výrobcům se dařilo v odbytu na tuzemském trhu – společnost SOR prodala meziročně o 16 autobusů více (+ 35,6 %), IVECO ČR o 70 kusů více (+ 269,2 %).

Přívěsy a návěsy

V prvním čtvrtletí bylo v ČR vyrobeno celkem 5.790 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů se oproti stejnému období předchozího roku zvýšila o 274 kusů (+ 5,0 %), tuzemské prodeje vzrostly na 3.009 ks (+ 2,2 %) a export na 2.594 ks (+ 5,5 %). Produkce velkých přívěsů a návěsů je rozdělená mezi výrobce Schwarzmüller (441 vyrobených kusů) a Panav (101 kusů). Výrobě malých přívěsů dominuje společnost AGADOS, které se v uplynulém období dařilo jak v produkci (5.248 vyrobených kusů, nárůst o 7,1 %), tak v tuzemských i zahraničních prodejích (+ 6,9 %, resp. + 6,4 %).

Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP, je v hodnocení výsledků optimistický: „Ačkoliv meziroční srovnání prvního čtvrtletí nevyznívá pro domácí produkci vozidel pozitivně, v prvních měsících tohoto roku můžeme pozorovat nárůst výroby ve všech kategoriích mimo osobní vozidla. Nakonec i celková letošní březnová výroba překonala při stejném počtu pracovních dnů tu loňskou o více než 4 % a historicky je druhou nejúspěšnější.

Výrobcům se tak nadále daří v produkci i v odbytu v ČR i v zahraničí. To je dobrou zprávou nejen pro podniky působící v automobilovém výrobním řetězci v ČR. Na druhé straně, pokud se nepodaří ve spolupráci s vládou a ostatními partnery zachytit nové trendy spočívající v nástupu alternativních pohonů, digitalizace či autonomního řízení, ohrozí to budoucí výkonnost tuzemského průmyslu a tudíž i celé české ekonomiky.“

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!