Společnost MAN na veletrhu představila další fáze své strategie směřující k nulovým emisím. Nejvýznamnější událostí v rámci veletržní prezentace MAN byla světová premiéra modelu Lion’s Coach 14 E, prvního plně elektrického zájezdového autobusu od evropského výrobce.
Světová premiéra: MAN Lion’s Coach 14 E
Modelem Lion’s Coach 14 E uvedl MAN na scénu první zájezdový autobus s bateriovým elektrickým pohonem od významného evropského výrobce. Po úspěchu rodiny Lion’s City E s téměř 3.000 vyrobenými e-busy pro městský a meziměstský provoz nyní MAN postavil další milník v oblasti udržitelné mobility. Plně elektrický zájezdový autobus využívá osvědčenou technologii pohonu ze sériově vyráběného e-trucku a inovativní baterie NMC, které produkuje ve velkých sériích závod v Norimberku.
„Díky využití osvědčených komponentů ze sektoru nákladních vozidel a našim dlouholetým zkušenostem s elektrickými městskými autobusy operátoři profitují z vysoké spolehlivosti a synergických efektů v oblasti servisu a dodávek náhradních dílů,“ říká Heinz Kiess, vedoucí produktového marketingu autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus.
Lion’s Coach E disponuje využitelnou kapacitou baterií 320 až 480 kWh, se kterou při optimálních podmínkách dokáže dosáhnout dojezdu až 650 kilometrů. A to mu už umožňuje překonat mnoho typických tras bez dobíjení. Kromě technologie pohonu je působivý také koncept inteligentního designu, který výrazně snižuje koeficient odporu vzduchu (Cx). Zároveň elektrický zájezdový autobus přepraví až 63 cestujících – bez jakýchkoli omezení objemu zavazadel v porovnání s verzí se vznětovým motorem. Návštěvníci výstavy Busworld si mohou sednout a vyzkoušet pohodlná sedadla StyleLine Select v prvním evropském elektrickém zájezdovém autobusu. Jeho výroba odstartuje příští rok v závodě MAN v tureckém městě Ankara.
Lion’s City E modelový rok 2025 s novými bateriemi MAN
Druhým esem na stánku MAN je Lion’s City 12 E LE, který se na veletrhu představil s řadou inovací pro modelový rok 2025. Vůz reprezentuje další významnou aktualizaci úspěšného autobusu Lion’s City E. Zvláštní pozornost je věnována nové generaci lithium-iontových baterií (NMC) ze závodu. Výrobní kapacita baterií MAN s nejnovější technologií se tam v současnosti zvyšuje na 50.000 kusů ročně. Nové baterie se vyznačují ještě vyšší hustotou energie, optimalizovanými bezpečnostními systémy a vylepšenou flexibilitou nabíjení. Pro operátory, řidiče a cestující to znamená vyšší efektivnost a bezpečnost. Kromě toho má vystavený autobus s nízkým vstupem homologaci třídy II, která znamená další světovou premiéru na stánku MAN. Tím se totiž rozšiřuje rozsah použití e-busu a činí jej ideálním pro městský provoz i regionální linky.
„Pro použití na meziměstských trasách platí v normě UN ECE R 66.02 přísnější požadavky na tuhost karoserie,“ vysvětluje H. Kiess. “Aby byly autobusy schváleny, vyžaduje se zvýšená odolnost při převrácení, ale musí mít ve výbavě i bezpečnostní pásy a další únikové východy. Tímto exponátem MAN představuje inovativní uspořádání nouzových východů v podlaze, což je v sektoru elektrických autobusů jedinečné.”
NEOPLAN Skyliner a Tourliner: Exkluzivnost spojená s inovací
Také prémiová značka NEOPLAN zanechává na Busworld Europe mimořádný dojem. V Bruselu má premiéru limitovaná speciální série NEOPLAN Skyliner „Auwärter Edition“, která vzdává hold dědictví značky. Díky aerodynamickému designu karoserie s ostře řezanými křivkami, nejmodernější technologii a nostalgickým prvkům spojuje tradici s budoucností. Pohání ho vznětový motor D2676 LOH o výkonu 382 kW (520 k). Exkluzivní charakter je patrný i uvnitř luxusního zájezdového autobusu: 76 sedadel typu PremiumLine, skvěle vybavená kuchyňka a vzdušný design interiéru vytvářejí příjemnou atmosféru. Dalším opravdovým poutačem pozornosti je NEOPLAN Tourliner C, jehož motor D2676 LOH se zvýšeným výkonem (353 kW/480 k) i točivým momentem a optimalizovaný pohonný řetězec přinášejí úsporu paliva až 2,5 %. Působivé je uspořádání sedadel 2+1 a 30 VIP sedadel PremiumLine, která splňují nejvyšší standardy pohodlí při cestování na dlouhých trasách. Díky podlaze bez platformy nejsou v prostoru pro cestující žádné bariéry. Nejnovější člen rodiny NEOPLAN boduje nejen komfortem a hospodárností, ale také z hlediska funkčnosti a bezpečnosti. Tourliner, který si mohou návštěvníci veletrhu prohlédnout v provedení „Safe and Secure“, je vybaven množstvím asistenčních systémů včetně varování před kolizí, asistenta nouzového brzdění EBA+ s detekcí chodců, adaptivního tempomatu (ACC), systému MAN SafeStop, MAN BrakeMatic, asistenta systému MAN OptiView a funkce monitorování pozornosti řidiče Attention Assist.
MAN TGE Next Level jako základ pro zdokonalené minibusy
Výstavní premiéru má také vylepšený MAN TGE Coach. Je součástí portfolia moderních minibusů postavených na kompletně propracovaném vozidle MAN TGE Next Level modelový rok 2025. Minibus upoutá inovativními bezpečnostními systémy a ergonomickým pracovištěm řidiče s digitálním kokpitem a multifunkčním volantem. Kromě bezpečnosti byla modernizace modelu zacílena především na komfort cestujících, což se odráží v interiéru v limitované edici TGE LoungeLine s komorním osvětlením vystaveného vozu. TGE Coach má celkem 16 míst k sezení, nastupování je pohodlné přes široké elektricky ovládané křídlové dveře. Mimochodem, na vnější ploše jsou vystaveny další dva minibusy: TGE Intercity a TGE Kombi. Tyto modely dokazují, že MAN nabízí náležité řešení pro každý úkol v přepravě osob.
MAN Lion’s Intercity EfficientHybrid: Efektivnost v meziměstské dopravě
V exteriéru – v bezprostřední blízkosti stánku MAN v hale 4 – návštěvníci zažijí další světovou premiéru: MAN Lion’s Intercity s pohonem EfficientHybrid. Technologie, která již vyvolala pozitivní zpětnou vazbu při současné generaci Lion’s City a modelech Lion’s Intercity s nízkým nástupem, se nyní představuje také v segmentu s vysokou podlahou. Systém úspory paliva MAN EfficientHybrid sestává ze startéru-generátoru na klikovém hřídeli, modulu akumulátoru energie (superkondenzátoru) na střeše a inteligentního systému využívání energie. Při brzdění se vznikající energie rekuperuje a ukládá. Během zastavení lze vznětový motor D15 vypnout díky technologii start-stop – pro tiché brzdění a nižší emise. Kromě toho akumulovaná energie při rozjíždění odlehčuje spalovací motor, čímž se šetří nafta.
Vedle autobusů Lion’s Intercity s technologií EfficientHybrid jsou k dispozici pro testovací jízdy také e-busy Lion’s City 12 E a NEOPLAN Skyliner s asistencí expertů z MAN ProfiDrive®. Nabídku vozů MAN Truck & Bus na veletrhu Busworld doplňuje NEOPLAN Tourliner jako další statický exponát ve vnější části výstaviště.
Komentáře