Pět megatrendů v logistice budoucnosti

10 října 2025, 11:38

Jaké hlavní trendy udávají směr logistickým providerům pro oblast průmyslu, maloobchodu a služeb pro příštích pět až deset let? A jaké výzvy – a příležitosti – s sebou přinášejí? Podívejte se na megatrendy, kterým se musí logistický sektor přizpůsobit.

Dachser

Nahlédnout do budoucnosti odvětví a udělat správné predikce je největším úspěchem každého oddělení výzkumu a vývoje. Z pohledu společnosti DACHSER existuje pět klíčových trendů, na které se musí logističtí specialisté a manažeři dodavatelského řetězce připravit, zejména ve střední Evropě, ale i celosvětově:

Generační změna

V důsledku nižší porodnosti a omezené kapacity pro přijímání migrantů dochází ke stárnutí společnosti, zejména v mnoha průmyslových zemích. To vede k rostoucímu nedostatku kvalifikovaných pracovníků ve všech ekonomických sektorech. Zaměstnanci budou stále úspěšněji prosazovat své představy o pracovních podmínkách a pracovním prostředí. Stávající sociální normy týkající se práce a volného času jsou zpochybňovány. Stále více sektorů nedokáže konkurovat v boji o kvalifikované pracovníky a musí své služby omezovat nebo automatizovat. Výrobní závody se automatizují nebo stěhují do jiných ekonomik což na druhou stranu pohání změny v ekonomickém výkonu jednotlivých zemí. Současně s tím, jak společnost stárne, roste poptávka po zboží a službách zaměřených speciálně na starší zákazníky. Tyto a další dopady generační změny mají zásadní dopad na logistiku a její toky zboží a procesy stále velmi orientované na člověka.

Autonomní procesy

Algoritmy založené na umělé inteligenci stále častěji umožňují autonomní řízení široké škály pracovních postupů a procesů, tedy inteligentní a spolehlivé řízení i při menším zapojení člověka. Takzvaní AI asistenti a AI agenti mohou navrhovat matematické přístupy k řešení problémů a neustále je zlepšovat na základě svých trénovacích dat. To jim umožňuje činit předběžná rozhodnutí, například při opakujících se administrativních postupech, nákupu C-dílů, analýze dat nebo plánování procesů. V logistice mohou tito AI asistenti a agenti spolupracovat s robotikou a vozidly při přepravě zboží a merchandisingu. Autonomní systémy tak představují řešení rostoucího nedostatku kvalifikovaného personálu. Ti, kdo vyvíjejí a ovládají vysoce inteligentní AI asistenty a AI agenty, získávají automaticky větší vliv na dodavatelské řetězce.

Plynulý digitální obchod

Kompletní a plynulá digitalizace všech procesů je nezbytným základem pro inteligentnější a nakonec i autonomnější řízení pracovních toků v obchodě a logistice. Takové „bezkontaktní“ procesy umožňují rychlejší, efektivnější a bezchybné toky informací a plateb. Identita osob, institucí a zboží může být bezpečně a automaticky ověřena a využita pro následné procesy. Papírové dokumenty, manuální zaznamenávání dat, právně závazné ověřování identity nebo prohlášení o záměru osoby jsou nahrazovány komplexními digitálními platformami a využitím digitálních metod, jako jsou open source nebo občanský vývoj (citizen development). Databázové struktury umožňující rychlejší a snadnější přístup k uloženým informacím se stávají základem úspěchu. Pouze společnosti, které zvládnou nepřerušované a plynulé digitální obchodní procesy, zůstanou i v budoucnu konkurenceschopné.

Zelená ekonomika

Zejména v oblasti klimatických opatření vstupuje v platnost stále více předpisů a zákonných požadavků, které motivují či dokonce nutí firmy přejít na ekologičtější a udržitelnější obchodní modely. Navíc mnohé větší společnosti, zejména v Evropské unii, nadále požadují, aby jejich dodavatelé a poskytovatelé služeb zaváděli zásady k ochraně životního prostředí a opatření v oblasti klimatu a uměli to prokazatelně doložit. Logistický průmysl rovněž směřuje k dosažení nulových emisí v dopravě. Logistické firmy, které dokáží tyto požadavky splnit a poskytnout ověřitelné důkazy – a to při přijatelné nebo žádné dodatečné nákladové zátěži – si udrží nebo dokonce zvýší podíl na trhu.

Odolnost dodavatelského řetězce

Logistické společnosti musí být schopny přizpůsobit se jak neočekávaným krátkodobým narušením, tak dlouhodobým strukturálním změnám. Patří sem například rostoucí počet extrémních povětrnostních jevů v důsledku globálního oteplování, které negativně dopadají na dopravní infrastrukturu, nebo námořní, letecké a pozemní trasy, jež nelze využívat kvůli ozbrojeným konfliktům či terorismu. A také očekávané i neočekávané změny v tocích zboží způsobené sankcemi, cly či strategickým přeskupením obchodních vztahů. Úspěšně fungovat budou pouze ty společnosti, které dokáží navrhnout a provozovat odolné logistické koncepty.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!