Asistenční systémy vozidel mají potenciál snížit počet dopravních nehod, při nichž ročně na celém světě zemře 1,3 milionu lidí a desítky milionů jsou zraněny. Jejich účinnost však závisí na přístupu řidiče, a proto se podíváme na to, jak se s ADAS vypořádávají mladí a starší řidiči nákladních automobilů.
První asistenční systémy se objevily počátkem roku 2000. Za čtvrt století se vyvinula v sofistikovaná řešení, která řidičům pomáhají nejen předcházet kolizím, ale také bezpečněji manévrovat s vozidlem. Institut silniční dopravy zjišťoval, zda je všichni současní řidiči nákladních automobilů používají stejně efektivně. Výsledky studie jsou překvapivé.
Co jsou Advanced Driver Assistance Systems?
Asistenční systémy vozidel se označují jako Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Jedná se o pokročilé technologie určené ke zvýšení bezpečnosti a komfortu jízdy. Mnohé z nich najdou své uplatnění až v autonomních vozidlech, tj. vozidlech, která se pohybují bez aktivního přispění řidiče nebo dokonce bez jeho přítomnosti ve vozidle.
Zde jsou nejoblíbenější systémy ADAS, které najdeme ve vozidlech řízených člověkem:
- Automatické nouzové brzdění (AEB – Automatic Emergency Braking)
- Adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control)
- Systém varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW – Lane Departure Warning)
- Asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LKA – Lane Keeping Assist)
- Sledování mrtvého úhlu (BSM – Blind Spot Monitoring)
- Rozpoznávání dopravních značek (TSR – Traffic Sign Recognition)
- Parkovací asistent (PA – Parking Assist)
- Systém varování před čelním nárazem (FCW – Forward Collision Warning)
- Systém detekce chodců (Pedestrian Detection)
- Asistent dálkových světel (HBA – High Beam Assist)
- Asistent pro noční vidění (Night Vision Assist)
- Systém sledování pozornosti řidiče (DMS – Driver Monitoring System)
- Asistent pro změnu jízdního pruhu (LCA – Lane Change Assist)
Šokující výsledky u řidičů používající systém ADAS
Jak jsme již zmínili, systémy ADAS se vyvíjejí již více než 25 let. To se zdá být dostatečně dlouhá doba na to, aby se každý profesionální řidič s těmito technologiemi seznámil a pochopil jejich funkčnost. Bohužel podle výsledků studie Institutu silniční dopravy tomu tak není.
Přestože si až 80 % respondentů uvědomuje, že systémy ADAS zvyšují bezpečnost jízdy, pouze 6 % absolvovalo školení o jejich používání. Naproti tomu více než polovina dotázaných (53 %) se naučila tyto technologie používat… metodou pokusu a omylu. To je šokující, protože to vedlo ke zvýšení rizika dopravní nehody, místo aby se snížilo, což je koneckonců účelem používání ADAS.
V čem se mladí řidiči liší od starších řidičů kamionů?
Studie ITS odhalila rozdíl v přístupu k asistenčním systémům mezi mladými a staršími řidiči. Ti první se rychleji přizpůsobují novým způsobům ovládání vozidla a používání inovativních technologií. Proto více důvěřují systémům ADAS, což může být paradoxně nebezpečné, protože mladí řidiči přebírají kontrolu nad vozidlem v kritických situacích později. To v kombinaci s menšími zkušenostmi za volantem obvykle vede k vážnějším kolizím.
Řidiči starší 60 let naopak technologickým novinkám obecně nevěří a jejich používání považují za stresující, takže systémy ADAS častěji vypínají. A i když je faktem, že se v kritických situacích díky svým bohatším zkušenostem osvědčují při manuálním řízení, mají často delší reakční dobu. Přitom efektivní používání systémů ADAS může ochránit před chybami, které jsou způsobeny právě věkovým omezením.
Jak srovnat podmínky pro všechny věkové skupiny řidičů?
Není proto těžké pochopit, že asistenční systémy mohou být užitečné pro všechny řidiče nákladních vozidel bez ohledu na jejich věk a pracovní zkušenosti. Aby však všichni mohli plně využívat potenciál těchto technologií, stává se nezbytným odborné školení v používání ADAS.
Mladým řidičům takové kurzy umožní rozpoznat nebezpečí přílišné důvěry v technologii a limity jejího používání. Senioři si díky školení zvýší důvěru v ADAS a zjistí, jak je tato řešení mohou podpořit v jejich každodenní práci.
Komentáře