V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 595.580 osobních vozidel. To je o téměř čtvrtinu více než ve stejném období minulého roku. Růstovou tendenci potvrdil i samotný měsíc květen, kdy produkce vzrostla o 9 %. Tento trend se projevuje také v segmentu elektrických vozidel, kterých bylo od ledna do května vyrobeno 72.796 a jejich podíl na celkové výrobě přesáhl 12,2 %. Pouze v kategoriích autobusů a motocyklů došlo k meziročnímu poklesu.
„Oživení trhu a lepšící se situace v dodavatelských řetězcích se pozitivně odráží i v tuzemské výrobě osobních vozidel. Ta tak i nadále pokračuje v růstovém trendu a svými pětiměsíčními i květnovými údaji atakuje předkrizové hodnoty z roku 2019. Nižší výrobní výsledky v segmentu autobusů a motocyklů, způsobené cyklickým charakterem objednávek a přetrvávajícím nedostatkem řady komponent však potvrzují, že s dopady rozkolísané situace několika posledních let budeme muset počítat i v průběhu roku 2023. Velmi pozitivní zprávou je naopak navýšení podílu počtu vyrobených elektrických vozidel, které přesahují 12,2 % z celkové produkce. Jakkoli je o tato vozidla zvýšený zájem zejména na západních trzích, je jednoznačné, že elektromobilita pokračuje ve svém růstovém trendu. I z tohoto důvodu vnímáme zachování bezplatného parkování pro elektromobily v Praze jako jeden z klíčových benefitů, který může efektivně podpořit rozvoj čisté mobility i v Česku“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Osobní vozidla
V prvních pěti měsících bylo v České republice vyrobeno 595.580 osobních vozidel, tj. meziročně o 23,7 % víc než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 72.796 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 12,2 %. Celkem bylo vyrobeno 52.668 bateriových (BEV) a 20.128 plug-in hybridních (PHEV) vozidel.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních pěti měsících ve svých tuzemských závodech 375.981 osobních automobilů (+34,4 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 41.654, tj. 11 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 34.202 vozidel bateriových a 7.452 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních pět měsíců vyrobeno celkem 145.200 vozidel, tj. o 7,7 % víc než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 18.466 čistě elektrický a 12 676 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 21,4 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě zaznamenaly meziročně vyšší produkční hodnoty. Vyrobeno bylo 74.399 automobilů, tj. o 10,9 % víc než v lednu až květnu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 7.320 osobních automobilů víc. Přes 53 % produkce představovaly hybridní vozy (HEV).
Autobusy
V prvních pěti měsících bylo v České republice vyrobeno o 223 autobusů méně než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby čítala 1.883 autobusů, což představuje 10,6% pokles oproti předchozímu roku.
Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1.756 autobusů, tedy o 6,6 % méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil v prvních pěti měsících tohoto roku celkem 119 autobusů, tj. o 86 méně (-42 %) než vloni. Společnost KHMC vyrobila v daném období 8 minibusů. V segmentu elektrických pohonů bylo vyrobeno celkem 5 bateriových BEV autobusů, a to v libchavském závodě společnosti SOR.
Motocykly
Také tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal pětiměsíční pokles výroby, způsobený zejména nasycením trhu úspěšným modelem „Pérák“ v minulém roce. V lednu až květnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 325 motocyklů (-68,2 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 698 motocyklů méně než v loňském roce.
Komentáře