Závodní i doprovodné vozy týmu Big Shock! Racing v Marseille úspěšně prošly technickými přejímkami. Organizátoři Rallye Dakar od závodníků převzali techniku a nalodili ji pro plavbu do Saúdské Arábie, kde 1. ledna odstartuje 44. ročník legendárního závodu.
Tým Big Shock! Racing čeká jedna z nejzásadnějších dakarských výzev. Macíkovi na Dakar vezou největší počet závodních kamionů ve své historii, posílenou flotilu asistenčních vozů a také nejpočetnější výpravu, v níž mají nejsilnější zastoupení mechanici. Pořadatelé současně odtajnili detaily trasy a prozradili, že obávaná maratónská etapa na jezdce čeká už 3 dny po startu, což může vývoj dálkového závodu zásadně ovlivnit.
Češi budou mít na Dakaru jednu z největších výprav
Šéf vývojového týmu MM Technology Martin Macík starší odvezl do Marseille 3 závodní kamiony. Osvědčeného Karla se startovním číslem 503 bude pilotovat Martin Macík, v novém Arnoštovi s číslem 510 na dveřích se představí Martin Šoltys. Nicias, nejnovější závodní kamion, byl sestrojen pro holandský Project 2030 a ozdobí ho číslo 520. Na Dakaru se ale objeví i další závodní speciály, které vznikly v sedlčanském vývoji. Modrý kamion byl postaven na zakázku pro Italtrans Racing Team a na českém podvozku se sveze i Maurik van den Heuvel z týmu Dakar Speed.
Všem vozům budou na dakarské trati v různém rozsahu asistovat mechanici ze Sedlčan. Aby byl jejich servis co nejdokonalejší odjela letos do Marseille také posílená flotila doprovodných vozů Iveco X-way. Zázemí týmu bude tvořit nový bydlík, ve kterém najdete ložnici, sprchu, wc nebo prostor pro uložení osobních věcí. V jeho oddělené části je také sklad pneumatik a nádrže na naftu a vodu, na střeše má stany. Dalším servisním vozem je těžká asistence, mobilní dílna na kolech. Ta veze ponk s nářadím a velké díly, například pera, spojovačky nebo centrály, celkem asi 13 tun materiálu. Nechybí ani osvědčený a mnoha Dakary prověřený servisní MAN. A posledním doprovodným vozem je lehká asistence, plná zásuvek s menšími součástkami, drobnějšími díly a dalším vybavením.
Součástí týmové výpravy, která se vydala do francouzského přístavu, je také pět novinářských aut a dva karavany. Závodní kamiony se do Marseille vezly na vlecích zapojených za asistencemi. Nejdelší měl přes 13 metrů. Flotila českého týmu tak v Marseille patřila mezi jedny z největších.
Přejímky v rekordním čase
„Nasazení celého týmu před cestou do Marseille bylo obrovské. Máme před sebou náš největší Dakar a tomu odpovídaly i přípravy. Kluci mechanici odvedli skvělou práci,“ říká šéf týmu Martin Macík starší.
Vše potřebné se podařilo sbalit a nalodit. Cesta do Francie proběhla zdárně i přes menší sněhovou vánici, která karavanu cestou zastihla. Drobné komplikace nastaly také, když byl při nocování výpravy vykraden jeden z karavanů a část mechaniků přišla o doklady a peněženky. Přesto tým zvládnul absolvovat přejímky včas a naprosto bez problémů. V přístavu bylo nutné projít administrativní náležitosti, polepit auta samolepkami, zvážit je a předat pořadatelům.
Ačkoliv český tým k přejímkám vezl největší flotilu aut ve své historii, nutné povinnosti letos proběhly rychleji než v minulých letech a během 2–3 hodin bylo vše zařízeno. Po návratu do Sedlčan mechanici plánují generální úklid dílen a garáží a současně se pouštějí do stavby dalších vozů, tentokrát už pro Dakar 2023.
Maratónská etapa zamíchá děním už krátce po startu
Pořadatelé také odtajnili další detaily nadcházejícího ročníku Dakaru. Celkem 578 závodních strojů odstartuje už 1. ledna a během 14 dní zdolá 8375 km. Kamionů bude na trati hlavní soutěže 58. Největším překvapením je pro posádky zařazení maratonské etapy už na 3. ledna.
„To je zajímavá věc, pro nás mechaniky znamená, že na opravy po maratonské etapě, kdy kamiony přijíždějí do bivaku dost rozbité, nebudeme mít celý volný den, ale jen jednu noc,“ říká David Švanda, palubní mechanik týmu Big Shock! Racing. „Vypadá to, že závod bude napínavý od samého začátku. Protože během maratonské etapy, kdy jednu noc trávíme bez asistencí – mimo hlavní bivak a všechny opravy řešíme svépomocí, se Dakar dost často rozhoduje. Uvidíme, jak se změna projeví na dalším vývoji závodu,“ říká pilot Martin Macík mladší.
Komentáře