Společnost Scania dosahovala v tomto období silné základní výkonnosti, ačkoli byla výrazně zasažena globální pandemií. Negativní dopady se podařilo zmírnit účinnými opatřeními na úsporu nákladů a nárůstem rychlosti výroby ve třetím čtvrtletí. Zakázky naštěstí vykazovaly dobrou odolnost vůči nepříznivým vlivům a počet přijatých objednávek byl ve třetím čtvrtletí vysoký.
Komentář Henrika Henrikssona, prezidenta a generálního ředitele:
“Aby mohla společnost Scania vyjít z krize s lepšími podmínkami umožňujícími dosahovat trvalé ziskovosti a masivně investovat do nových technologií za účelem podpory přechodu směrem k udržitelnému systému dopravy, je nutná transformace nákladů. Ve druhém čtvrtletí byla zavedena rozsáhlá opatření v oblasti strukturálních nákladů, která budou pokračovat i v nadcházejících čtvrtletích. Snižování počtu zaměstnanců oznámené ve druhém čtvrtletí aktuálně probíhá. Na základě přezkoumání průmyslových a komerčních operací společnosti Scania jsme se rovněž rozhodli ukončit výrobu autobusů a autokarů ve finském Lahti a uzavřít regionální produktové centrum v thajském Bangkoku.
Během prvních devíti měsíců roku 2020 poklesly dodávky vozidel o 36 procent, přičemž nižší objem byl zaznamenán především v Evropě a Latinské Americe, kde se čisté tržby a zisk výrazně propadly. Naše podnikání v oblasti služeb je stabilní a za prvních devět měsíců se tržby snížily pouze o 4 procenta v místní měně. Segment finančních služeb vykázal v prvních devíti měsících nižší provozní výnosy. Ve třetím čtvrtletí vyžadovalo přeplánování objednávek také méně zákazníků. Společnosti Scania se podařilo omezit vystavení riziku zásluhou významného poklesu skladových ojetých nákladních vozidel, protože v tomto období došlo k výraznému navýšení prodeje ojetých nákladních vozidel.
Globální situace je stále nejistá a s ohledem na nedávno zaznamenaný silný nárůst počtu osob nakažených nemocí Covid-19 nadále přetrvává riziko závažných omezení pro naši obchodní činnost. Pohled na globální ekonomické oživení je roztříštěný i kvůli politické nejistotě a napjatým obchodním vztahům. Ačkoli jsme zaznamenali pozitivní vývoj jak v rámci využívání vozidel našimi zákazníky, tak i z hlediska vysokého počtu přijatých objednávek, dlouhodobá poptávka zůstává nejistá. V Evropě a také v Latinské Americe je v současné době poptávka po nákladních vozidlech silná. Globální trh autobusů a autokarů byl však pandemií citelně ovlivněn. Poptávka po autokarech a turistických autobusech se v zásadě zastavila, zatímco v oblasti městského provozu a veřejné dopravy je poptávka na nízké úrovni. V segmentu pohonů dříve známém jako Motory je poptávka ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku stále vysoká.
Během třetího čtvrtletí představila společnost Scania svou řadu elektrických nákladních vozidel, která znamenají milník v rámci její ambice stát se lídrem v přechodu směrem k udržitelnému systému dopravy. Elektrifikace těžkých komerčních nákladních vozidel je zásadní pro dosažení cíle stanoveného v Pařížské dohodě, jímž je omezení globálního oteplování na úroveň nepřekračující 2 °C.“
Komentáře