Lakovna kabin a nová hlavní budova Vývojového centra MAN jsou důkazem, že německý výrobce užitkových vozidel nadále investuje do své hlavní továrny v Mnichově. Společnost se zavázala zvýšit efektivitu ve všech svých divizích a zároveň v rámci programu přípravy na budoucnost reorganizovat svoji mezinárodní síť výrobních kapacit.
Mnichovský výrobce do roku 2020 investuje do modernizace svých závodů přibližně 2,4 mld. eur. Částka 1,1 mld. eur z této sumy se v letech 2015 až 2020 podle plánu proinvestuje v samotném Mnichově. Cílem je připravit hlavní továrnu, která se soustředí na výrobu těžkých nákladních vozidel. Kromě jiných projektů, jako je například rozšíření karosárny nebo stavba kogenerační jednotky na výrobu tepla a elektřiny, uvedla společnost MAN do provozu novou lakovnu.
“Nová linka na základní lakování má obrovskou halu, která symbolizuje objem našich investic do mnichovského závodu za poslední roky. Během její stavby byly jeřáby a lešení odrazem neutuchajícího optimismu, který v naší společnosti panuje a její orientace na budoucnost. Stavba samotná byla výjimečným logistickým dílem. Dnes s potěšením mohu říci, že lakovna kabin pracuje podle plánu a bude významným příspěvkem k ochraně životního prostředí zde v Mnichově, ” řekl Joachim Drees, člen výkonné rady společností MAN Truck & Bus a MAN SE.
Nejmodernější lakovna v Evropě spuštěna do provozu
Hala nové lakovny kabin se rozprostírá na pěti podlažích a zabírá celkovou plochu celkem 18.000 m2, budova má délku 150 metrů a výšku přibližně 30 metrů. Objem investice zde dosáhl zhruba 85 milionů eur.
Mimořádně efektivní proces lakování v nové hale sestává z předzpracování, katodového ponorného lakování s rotací, utěsnění spojů a aplikace nátěrového tmelu. Proces rotování při ponorném lakování umožňuje významné snížit objem použitých spotřebních materiálů a chemikálií s využitím nejmodernějšího systémového inženýrství. Kromě toho extrémně účinné čištění snižuje míru pevných částic v odpadních plynech o 90 % a zároveň redukuje spotřebu vody o 80 %. Využití inovativních a hospodárných technologií také umožňuje společnosti MAN o polovinu snížit emise v procesech, kterých se to týká: o 15 procent snížit objem spotřebovaného laku a spotřebu elektřiny až o 25 procent.
Nové systémy jsou vybaveny nejmodernější ekologickou technologií, čímž zásadním způsobem pomáhají společnosti MAN na cestě k vytvoření “zelené továrny”. K tomuto cíli přispívá i zelená plocha na střeše budovy s celkovou rozlohou přibližně 6.000 m2. Při stavbě budovy se instalovalo 56 betonových nosníků, každý o hmotnosti 50 tun. Na vybudování nové lakovny se použilo 280.000 tun betonu a 6.800 tun oceli.
Vývojové centrum MAN dostává obrysy
Společnost MAN Truck & Bus neinovuje pouze v oblasti výroby. Pustila se i do velkého stavebního projektu v mnichovské čtvrti Allach, kde hodlá způsobit revoluční změnu ve výzkumu a vývoji. Nová hlavní budova Vývojového centra MAN otevře své brány ještě v lednu 2018. Její stavba si vyžádá náklady přibližně 90 milionů eur. Bude stát uvnitř testovací dráhy I a má poskytovat ideální prostředí pro stále komplexnější vývojové aktivity společnosti.
“Alternativní pohony, jako například elektromobilita, hrají ve výrobě užitkových vozidel stále větší roli. Zároveň ještě nějaký čas bude nadále růst poptávka po našich ekologických spalovacích motorech – například ze sektoru dálkové dopravy. Znamená to, že musíme bok po boku vyvíjet alternativní i konvenční technologie pohonu. Abychom to mohli dělat, potřebujeme nezbytnou finanční podporu a vysoce motivované a kvalifikované zaměstnance.
Nicméně v konečném důsledku je třeba mít na všechno prostor. Nové Vývojové centrum MAN nadefinuje nový standard v této oblasti z hlediska technického vybavení i designu, který je šitý na míru moderním způsobům práce,” řekl Joachim Drees.
Na vývoji nákladních vozidel a autobusů bude v novém Vývojovém centru MAN v budoucnu pracovat přibližně 360 techniků, dalších 100 zaměstnanců bude ve výrobně prototypových řešení. Budova má celkovou rozlohu 33 000 m2 a bude mimo jiné domovem prototypů vytvořených nejmodernějšími prototypových technikami, například 3D tiskem.
Zkušební stolice pro pohonné systémy umožní testování motorů, zaměstnanci v oddělení simulace přírodního prostředí se budou snažit lépe pochopit, jaký dopad má vítr a déšť na širokou paletu dílců pro nákladní vozidla a autobusy, jiné oddělení bude zase studovat interakce mezi různými ovládacími systémy. V plánu je již i další fáze stavby, která započne hned po dokončení první části budovy. Jejím hlavním prvkem bude speciální válcová zkušebna, kde budou technici značky MAN moci analyzovat hlukové parametry pohonných systémů i celých vozidel.
Komentáře