V roce 2019 začne společnost Volvo Trucks v Evropě prodávat elektrická nákladní vozidla. První vozidla ale začnou u vybraných referenčních zákazníků jezdit už letos. Elektrická nákladní vozidla výrazně snižují hluk i emise a otevírají nové logistické příležitosti. Více přepravních zakázek lze totiž uskutečnit v nočních hodinách, takže v denních špičkách se nebude o prostor na silnici přetlačovat tolik vozidel.
Město Stockholm se nedávno ve spolupráci s Královským technologickým institutem KTH podílelo na projektu s názvem Off Peak City Distribution (Rozvážka mimo špičku) zaměřeného na výzkum dopadů noční rozvážky zboží v centrální části Stockholmu. Jelikož se vozidla vyhnula dopravní špičce, podařilo se přepravní zakázky realizovat za jednu třetinu doby, která je běžně k rozvážce potřeba.
Pokud se má zlepšit kvalita života v městském prostředí, je zapotřebí začít využívat udržitelnější řešení dopravy. Díky dobře rozvinuté logistice a efektivnějšímu využití komunikací ve večerních i nočních hodinách bude také možné nahradit velký počet malých vozidel menším počtem vozidel větších. Tím se úroveň emisí i intenzita dopravy ještě sníží. Rozvážkové vozidlo uveze více než desetkrát více než běžná dodávka. Podaří-li se větší část přepravních zakázek realizovat v době, kdy se po silnicích pohybuje méně lidí, výrazně klesne i nebezpečí dopravních nehod.
„Naše technologie a znalosti v oblasti elektromobility vycházejí z již prověřených komerčních řešení z oblasti elektrických autobusů značky Volvo. Opíráme se též o řešení, která společnost Volvo použila u hybridních nákladních vozidel už v roce 2010. Vozidla samotná jsou však jen jedním aspektem velkoplošné elektrifikace dopravy.
Dlouhodobá udržitelnost přepravy je složitou otázkou, která vyžaduje zaujmout komplexní přístup se širokou škálou různých opatření. Úzce spolupracujeme se zákazníky, s městy, s dodavateli dobíjecí infrastruktury a s dalšími důležitými investory. Cílem je vytvořit síť, která je k provozu elektrických nákladních vozidel nezbytná,” popisuje Jonas Odermalm, vedoucí strategie produktů – segment středně těžkých vozidel společnosti Volvo Trucks.
„Jsme přesvědčeni, že prvním krokem má být kompletní elektrifikace městské rozvážky. S elektrifikací však počítáme i v dalších segmentech odvětví přepravy. Tohle je pouze začátek,” uzavírá Claes Nilsson.
Komentáře