Aleš Loprais, David Křípal a Darek Rodewald vyhráli desátou etapu Rally Dakar 2025, v kategorii kamionů si dílčí vítězství připsali letos již počtvrté a podruhé v řadě.
Desátá etapa Rally Dakar 2025 zavedla účastníky soutěže z Harazu do Šubajtá. Bivak ožil ve středu 15. ledna opravdu časně, protože první doprovodné vozy jednotlivých týmů se na dlouhou cestu do Pusté končiny vydaly už kolem půl čtvrté ráno.
Dlouhý přejezd (520 km) pochopitelně čekal i závodníky, kteří nejprve dojeli až do Šubajtá, v jehož okolí odpoledne absolvovali krátkou, ale výhradně dunovou okružní speciálku. Na její trati si museli dávat pozor hlavně na duny se zlomenými vrcholky, ale problém mohl přinést jakýkoliv špatný manévr, po němž mohl přijít skok se špatným dopadem, překulení přes střechu nebo přinejmenším zapadnutí a ztráta drahocenných minut spojených s vyprošťováním strojů ze všeobjímajícího písku.
O náročnosti testu svědčí i čas vítězné posádky InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, která ke zdolání 120 kilometrů speciálky potřebovala 2 hodiny, 22 minut a 41 sekund, takže dosáhla rychlostního průměru pouhých 50 km/h!
„Dnešní speciálka byla krátká, ale jen duny, takže byla pořádně těžká,“ potvrzuje David Křípal. „Duny byly hodně ostré a těžké. Některými místy se projíždělo hůř, protože už byla hodně rozbitá, jak byl povrch rozježděný od dříve startujících aut.“
„Dojeli jsme první, z čehož máme radost, byť na Mitchela van den Brinka jsme dnes najeli jen necelou minutu a potřebovali bychom víc.“
Posádka Aleše Lopraise etapu vyhrála s náskokem 48 sekund před Mitchelem van den Brinkem. V průběžném pořadí kategorie kamionů zůstává třetí, ale od druhého van den Brinka ji nyní dělí jen 4 minuty a 8 sekund.
Ve čtvrtek 16. ledna je na programu předposlední etapa Dakaru 2025. Pojede se jako okružní se startem a cílem v Šubajtá a její speciálka bude pro většinu účastníků delší než ta dnešní. Nikoliv však pro kamiony, pro které pořadatelé připravili samostatnou trať o délce 130 kilometrů.
Nikomu tedy nebudou v dunách překážet pomalejší nebo zapadlé buginy a osobní automobily méně zkušených účastníků, na druhou stranu se však posádky nejlepších kamionů budou muset při navigaci spolehnout výhradně na sebe. Žádné stopy dříve startujících soutěžících jiných kategorií tentokrát před sebou mít nebudou.
Favorité kategorie kamionů si budou muset cestu dunami a solisky najít výhradně na základě údajů v roadbooku a svého citu pro pouštní terén. Iveco #601 bude po vítězství v dnešní etapě zítra startovat jako první ze všech!
Davida Křípala tak čeká opravdu nesnadný úkol a dobře si to uvědomuje: „Zítra jen duny v Pusté končině, navíc kamiony budou mít samostatnou trať a my pojedeme zřejmě jako první. To znamená, že si trať budeme muset namalovat sami. Bude to riskantní, snadno lze ztratit spoustu času. Musíme na zítřek vymyslet nějakou taktiku a uvidíme, jak nám to vyjde. Budeme makat, jak to jen půjde, protože do posledního kilometru není nic dané.“
Komentáře