Jak se brzdí ve Formuli 1

31 května 2018, 11:38

Společnost Brembo si připravila zajímavé srovnání brzd používaných ve vozech Formule 1 a v běžných vozidlech. Vytvořila řadu poutavých infografik, které ilustrují hlavní součásti brzdových systémů Brembo používaných v F1.

Brzdový kotouč

Jedním z nejdůležitějších aspektů při brzdění ve Formuli 1 je zvládnutí vysokých teplot – zejména u brzdových kotoučů. Z tohoto důvodu problém chlazení uhlíkových kotoučů podléhá v Brembu nepřetržitému vývoji, což výrazně zvýšilo konečný výkon brzdového systému.

Zvýšit průtok vzduchu brzdovými kotouči Brembo bylo také možné díky CFD (Computational Fluid Dynamics, výzkum dynamiky plynů pomocí počítače), synergickým zkouškám mezi přívodem vzduchu a brzdovým kotoučem Brembo. To umožnilo navrhnout ventilační otvory s extrémními vlastnostmi a zvýšit počet otvorů umožňující lepší průtok vzduchu a dobrý odvod tepla. Během sezóny dodává společnost Brembo pro seriál F1 průměrně 140 až 240 uhlíkových brzdových kotoučů.

Parametry brzdových kotoučů Brembo v F1

Brzdové destičky

Třecí materiál používaný v destičkách Brembo prošel značnými změnami. Aktuální materiál, známý jako CER, se mnohem pomaleji opotřebovává a zaručuje vyšší tepelnou vodivost. Ve srovnání s předchozím kompozitem vykazuje CER vynikající čas zahřívání, čili rychlost dosažení maximální provozní teploty pro nejlepší výkon – a to jak za vysokých tlaků i teplot.

Jedná se o všechny funkce, které umožňují řidiči dokonale ovládat brzdnou sílu. Mimořádně nízké opotřebení znamená neustále tvrdý brzdový pedál a vysoký výkon po celou dobu závodu. Materiál použitý u brzd Brembo je pro všechny týmy stejný. Během sezóny F1 dodá Brembo týmům v průměru 280 až 480 destiček.

Parametry brzdových destiček Brembo v F1

Brzdový třmen

Monoblokové třmeny jsou řešení, které jako první představilo Brembo. Tento inovativní koncept brzdových třmenů v průběhu let přinesl revoluci u brzdných systémům automobilů a motocyklů. V druhé polovině 80. let Brembo poprvé vyrobilo tento typ brzdového třmenu a ten se rychle zabydlel ve Formuli 1. Od té doby brzdové třmeny F1 prošly četnými proměnami.

V současné době trvá výroba jednoho brzdového třmenu F1 zhruba 10 hodin. Materiály a výrobní procesy jsou vždy 100% kontrolovány v souladu s platnými standardy kvality. Během sezóny dodává Brembo 10 sad třmenů pro každý tým.

Parametry brzdových třmenů Brembo v F1

Vývoj brzdových kotoučů

V posledních letech konstruktéři Brembo zcela změnili systém chlazení brzd, které mohou ve Formule 1 dosáhnout maximální teploty do 1.000 ° C. Použitý chladicí systém může mít v kotouči až 1.000 větracích otvorů.

Vývoj brzdových kotoučů Brembo v F1

Přetížení

Přetížení, které zažívají řidiči, pozitivně ovlivňuje přilnavost a přítlak vozidla. Čím větší je váha a přilnavost, tím větší je síla přetížení, které musí řidič čelit. Z tohoto důvodu je uvolnění plynového pedálu při vysokém přetížení základním předpokladem úspěchu na tratích se středním a vysokým přítlakem.

Přetížení při brzdění vozů F1

Uhlíkovo-keramické brzdové kotouče

Uhlíkové a keramické brzdové kotouče jsou odvozeny přímo z uhlíkových kotoučů používaných ve Formuli 1, které se používají pouze na tratích, kde minimální provozní teplota musí být relativně vysoká. Díky své účinnosti mohou být použity i ve standardních silničních vozidlech, a to i při velmi nízkých teplotách.

Tento materiál umožňuje dosažení konstantní brzdné síly i po opakovaném stlačení brzdového pedálu. To je možné díky výborným vlastnostem materiálu při vysokých teplotách. Proto jsou tvrdé uhlíkovo-keramické kotouče extrémně odolné proti tzv. vadnutí a současně jsou extrémně lehké.

Uhlíkovo-keramické brzdové kotouče Brembo

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!