V poslední době stále více podniků městské hromadné dopravy zvažuje zavedení úprav řídicího softwaru do svých autobusů. Zvláště zajímavé jsou změny, které mohou zlepšit hospodárnost jízdy vozidel provozovaných na krátkých městských linkách – tedy tam, kde časté zastávky, nízká rychlost a vysoká intenzita dopravy vedou k extrémně vysoké spotřebě paliva.
Městské autobusy jezdící na trasách s mnoha zastávkami vytvářejí značné náklady na palivo a mají také znatelný dopad na kvalitu ovzduší ve městech. Proto roste zájem o řešení, která mohou současně snížit spotřebu, zlepšit dynamiku vozidla a snížit emise.
Příkladem jsou testy, které nedávno provedla společnost Techtir na jednom z autobusů českého městského dopravce. Po úpravě řídicího softwaru motoru klesla spotřeba paliva v průměru o 2,5 litru na 100 kilometrů. Řidiči rovněž zaznamenali lepší pružnost motoru a větší jízdní komfort.
Proč by měli dopravci zvážit zavedení úprav?
- Zlepšení kvality ovzduší – obce nebo kraje kladou důraz na snížení znečištění a zlepšení kvality života svých obyvatel.
- Úspory – snížení spotřeby vozidel, která vzhledem k povaze své práce mohou spotřebovat velké množství paliva, aniž by se snížila životnost motoru, je pro společnost skutečným přínosem.
- Komfort jízdy – řidiči pocítí zvýšení pružnosti a plynulosti během jízdy, což se projeví i ve spokojenosti uživatelů dopravy.
Společnost Techtir ujišťuje, že její navrhované úpravy jsou pro motory nákladních vozidel bezpečné, protože jsou založeny na přesné optimalizaci výkonu pohonné jednotky v mezích stanovených výrobcem. Cílem je zlepšit účinnost motoru dokonalejším spalováním směsi paliva a vzduchu a posunem pracovního bodu směrem k nižším otáčkám při zachování nebo zvýšení točivého momentu. To umožňuje motoru pracovat na vyšší převodový stupeň při nižších otáčkách, což vede ke snížení tření, mechanického zatížení a teploty ve spalovacím prostoru.
Výsledkem je nejen úspora paliva (méně vstřikovacích cyklů při nižších otáčkách), ale také zvýšení životnosti součástí motoru. Jedná se o řešení, které současně zlepšuje hospodárnost provozu a snižuje opotřebení pohonné jednotky, aniž by docházelo k rizikovým změnám na vozidle.
Komentáře