IVECO úspěšně dokončilo testování poloautonomních nákladních vozidel

16 května 2025, 13:52

Společnost IVECO úspěšně završila testování své průkopnické technologie vyvinuté ve spolupráci s firmou Plus, která se specializuje na autonomní software pro nákladní dopravu, a partnery DSV a dm. Více než několikaměsíční projekt, jehož cílem bylo otestovat poloautonomní nákladní vozidla společně vyvinutá společnostmi IVECO a Plus, vyvrcholil testováním v reálném provozu. Výsledky projektu potvrdily hlavní přínosy autonomní technologie: vyšší bezpečnost, efektivitu a úsporu paliva.

Vůz Iveco

Partneři nedávno dokončili testování těžkého nákladního vozidla IVECO, které bylo vybaveno poloautonomním asistenčním systémem od společnosti Plus, v německém Krefeldu. Šlo o první test této technologie na veřejné komunikaci v Německu. Po několikaměsíčním intenzivním testování, ověření technologie a zaškolení řidičů byla poloautonomní technologie připravena na test v běžném provozu. Zboží bylo přepravováno mezi sklady v Krefeldu a Hennefu v reálných podmínkách.

Marco Liccardo, ředitel technologie a digitalizace skupiny Iveco, uvedl: „Tato úspěšná ukázka představuje další důležitý krok na naší cestě ke komercializaci vysoce automatizovaných technologií v logistice. V rámci tohoto pilotního projektu jsme mohli ověřit funkčnost našeho pokročilého asistenčního systému přímo v provozu – s potvrzením zlepšení v oblasti bezpečnosti, spotřeby paliva i celkového výkonu vozidla. Tyto výsledky potvrzují naše přesvědčení, že automatizace nenahradí řidiče, ale pozvedne jejich roli – sníží únavu, usnadní složité manévry a vytvoří bezpečnější a efektivnější pracovní prostředí. V Iveco Group věříme, že budoucnost logistiky spočívá v chytrých, udržitelných a na člověka zaměřených inovacích. Ve spolupráci s našimi partnery DSV, dm a Plus se zavazujeme nadále vyvíjet inteligentní dopravní řešení, která odpovídají rostoucím požadavkům na efektivitu, udržitelnost a pohodlí řidičů napříč Evropou i mimo ni.“

Pilotní projekt potvrdil očekávané výsledky zejména v oblasti bezpečnosti a spolehlivosti. „Autonomní systém se po celou dobu testování choval bezpečně – zejména při udržování jízdy v pruhu, přejíždění mezi pruhy, přizpůsobování jízdy a zvládání předvídatelných dopravních situací.“

Peter Matthiesen, ředitel pro inovace, mobilitu a technologie nákladní dopravy ve společnosti DSV doplňuje: „Pro dm i ostatní zúčastněné je mimořádně cenné získat praktickou zkušenost s tím, jak poloautonomní nákladní vozidla vyvinutá IVECO a Plus mohou zvýšit bezpečnost, efektivitu a snížit spotřebu paliva. Těšíme se na komerční uvedení těchto vysoce inovativních vozidel. Chceme zatraktivnit roli řidiče, protože v Evropě chybí téměř 200 000 řidičů – a do roku 2028 se očekává nárůst tohoto deficitu až na 700 000. Autonomní technologie výrazně zlepší pracovní podmínky, sníží psychickou i fyzickou zátěž, zvýší bezpečnost a umožní snad větší výběr řidičů.“

Nákladní vozidlo bylo vyvinuto společně společností IVECO s firmou Plus ze Silicon Valley. Vozidlo IVECO S-Way je vybaveno autonomním systémem od Plus, založeným na umělé inteligenci, a také pokročilými senzory, jako jsou lidar, radar a kamery. Díky nim má řidič 360stupňový přehled o okolí vozidla a nové možnosti sledování provozu, což zvyšuje bezpečnost i pohodlí. Technologie autonomního řízení od Plus dokáže bezpečně a automaticky provádět běžné jízdní manévry na dálnici – včetně držení v jízdním pruhu, změny pruhu na pokyn řidiče nebo systému, asistence při jízdě v koloně a vyhýbání se překážkám – přičemž řidič systém stále monitoruje. Spotřeba paliva může být díky této technologii snížena přibližně o 10 %, což zároveň přispívá ke snížení emisí.

Doprava budoucnosti: Důraz na autonomní řízení

Testováním technologie partneři připravují půdu pro zavedení poloautonomních nákladních vozidel do běžného provozu a následné testování plně autonomních řešení pro logistiku. Továrně vyráběná autonomní nákladní vozidla by měla být komerčně dostupná v USA do roku 2027 a následně i v Evropě.

Řidiči zůstanou v kabině minimálně do doby, než vznikne nové ekosystémové prostředí – například pro regulaci dobíjení nebo tankování.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!