Vysoké ceny nafty: Důsledky pro evropskou logistiku

13 dubna 2022, 17:26

Celosvětové sankce a možné zastavení dodávek ruské ropy vyhnalo mezinárodní ceny paliv na nejvyšší úroveň za posledních 15 let. Vypuknutí války na Ukrajině se dotýká zejména lidí. Zasaženo je ale také hospodářství a ceny za přepravu v celé Evropě porostou. Firma TIMOCOM se věnuje důsledkům pro evropskou logistiku a také dosavadním možnostem řešení, které jim mají předejít.

Vysoké ceny nafty ovlivňují evropskou logistiku

Aktuální situace

Cena benzínu, a především cena nafty obrovsky vzrostla. Více než 50 procent celé logistiky v Evropě je zajišťováno silniční nákladní dopravou, v oblasti vnitrozemské dopravy je to dokonce více než 70 procent. Vysoká cena pohonných hmot vytváří enormní tlak na malé a nejmenší firmy.

Ceny na evropských čerpacích stanicích v mezidobí vzrostly z 1,17 eur na 2,30 eur za naftu, v Německu jsou dokonce ještě vyšší. Tady a v jiných zemích s vysokou daní z přidané hodnoty a spotřební daní na pohonné hmoty byly již ceny přeprav o toto navýšení zvýšeny. Jen tak je možné v oboru dál pracovat a pokrýt náklady. Dopravci a spedice z dalších evropských zemí se budou přidávat. Neboť i oni musí zvýšené náklady kompenzovat.

I přesto, že v mezidobí došlo opět ke zmírnění, cenová spirála se podle předpovědí expertů bude dál roztáčet směrem nahoru. V jiných evropských zemích je situace již nyní dramatičtější:

Například Maďarsko již schválilo cenový strop pro benzín, v současnosti je ovšem nákupní cena pro velkoobchodníky výrazně vyšší, než je maximální prodejní cena. Nákupy proto výrazně poklesly a první čerpací stanice již musely zavřít. Pro zahraniční zákazníky a nákladní vozy nad 3,5 tuny je cena nyní na německé úrovni.

IT řešení v logistice podporují krátkodobé plánování kapacit

Krátkodobě jsou řešením digitální nástroje k optimalizaci ještě dostupných přepravních kapacit, které pomohou zvládnout aktuální hospodářskou situaci v logistice.

Dlouhodobá výběrová řízení s přepravními smlouvami, které platí měsíce nebo roky, lze v aktuální situaci obtížně kalkulovat nebo je lze sjednat jen s podstatnými rizikovými příplatky. Pro zasilatele je proto aktuálně ekonomičtější hledat přepravní kapacity na trhu krátkodobých obchodů. TIMOCOM zde nabízí v podobě burzy nákladů ideální řešení.

Pomocí aplikace Trasy a výdaje můžete optimálně plánovat Vaše aktuální objednávky. Podívejte se také do naší burzy skladových prostor, zda tam nenaleznete bližší nebo lépe umístěné sklady, které Vám ušetří další objížďky.

Průmyslová nafta jako zachránce v nouzi?

Možností státu, jak zasáhnout, by bylo zavedení takzvané „průmyslové nafty“, jak je v různých podobách již používána v Polsku, Belgii, Francii, Itálii, Chorvatsku, Slovinsku a Španělsku. U této nafty je například dopravcům vracena spotřební daň z nafty. Nizozemsko půjde touto cestou a od 1. dubna sníží daň zhruba o 21 % (odpovídá zhruba 11 centům za litr nafty).

Diskutuje se i o snížení DPH. Ta je ovšem spíše nástrojem pro koncové spotřebitele, nikoliv však pro firmy a živnostníky, u nichž se zpravidla jedná o průběžnou položku.

Spolkový svaz pro nákladní dopravu, logistiku a likvidaci (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung, BGL) i řidiči nákladních vozů a dopravní firmy vyzývají spolkovou vládu, aby co nejrychleji politicky zasáhla. V opačném případě hrozí kolaps v zásobování. Jaké řešení nakonec bude přijato, na to je potřeba si počkat. Do té doby tlak na státní zásah dále poroste.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!